خودروهای بیکیفیت در کنار نیروگاهها جزو مهمترین آلودهکنندههای هوای شهر مشهد هستند؛ آمارهای معاینه فنی خودرو نیز بر این موضوع صحه گذاشته و حاکی از نقش آنها در میزان آلودگی هوای کلانشهر مشهد است.
براساس مراجعات خودروها به مراکز فنی مشهد طی ۹ ماهه ابتدای سال، انواع وانتنیسان، زامیاد و مزدا با ۷۶درصد رتبه نخست مردودی در معاینه فنی را به خود اختصاص دادهاند؛ پس از آن وانتپیکان ۴۷درصد، پراید و وانتپراید ۳۶درصد، وانتآریسان ۳۴درصد، تیبا ۳۲درصد، پژو ۴۰۵ با ۲۸درصد، پژو پارس ۲۲درصد، ساینا ۲۰درصد، رانا، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ با ۱۹درصد و دنا ۱۳درصد به ترتیب بیشترین میزان مردودی را در معاینات فنی داشتند. در این وضعیت، معاینه فنی خودروها به عنوان یک الزام تا حدی میتواند از انتشار آلودگی هوا توسط خودروها جلوگیری کند. اما باید دید این موضوع به تنهایی میتواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد یا فقط در حد یک اتفاق فرمالیته است.
۳۵ درصد از کل محصولات سایپا در معاینه فنی مردود میشوند
رئیس اداره راهبری و نظارت بر مراکز معاینه فنی شهرداری مشهد در گفتوگو با قدس خراسان بیان کرد: در ۹ماهه ابتدای سال۱۴۰۳، میزان مردودی محصولات ایرانخودرو و سایپا در مرحله نخست معاینه فنی برای کل محصولات ایرانخودرو ۲۴درصد و برای کل محصولات سایپا ۳۵درصد بوده است.سیاوش میلانیان با اشاره به معاینه فنی خودرو به صورت هر چهار سال یکبار گفت: سن معاینه فنی در شهر ما همچون شهرهای بزرگ دیگر دنیاست اما نکتهای که وجود دارد ماهیت متفاوت کار است. در آن شهرها با سرانه بسیار بالای خودرو موضوع آلودگی هوای خود را حل کردند اما در شهر ما با سرانه پایینتر، با حجم آلودگی بسیار بالایی روبهرو هستیم که از طریق خودروها ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه معاینه فنی اقدامی است که نقش سوپاپ اطمینان را بازی میکند، افزود: این اقدام فقط یک عامل بازدارنده برای درصدی از مشکلات فنی خودروها باید باشد و در شرایطی که ما در حال تولید خودرو با مصرف بنزین بالا و تولید آلودگی هوای فراوان هستیم نمیتوان انتظار داشت معاینه فنی به تنهایی جلو آلودگی هوا را بگیرد.
هنوز شاهد تردد خودرو ۷۰ ساله در شهر هستیم
رئیس اداره راهبری و نظارت بر مراکز معاینه فنی شهرداری مشهد ادامه داد: هنوز شاهد تردد پیکان یا خودرویی از سال۱۳۳۴ در سطح شهر هستیم؛ خودروهایی که ممکن است در همان لحظه تستهای معاینه فنی را جوابگو باشند ولی لحظاتی بعد دچار مشکل شوند.میلانیان با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا فراتر از مسئله معاینه فنی و سن خودروهاست، تأکید کرد: دنیا به دنبال خودروهای هیدروژنی است و حتی از خودرو برقی نیز درحال عبور است، ولی ما هنوز اصرار بر تولید خودرو نیسان، زامیاد و مزدا با ۷۶درصد مردودی در معاینه فنی داریم؛ چند روز پیش شرایط فروشش دوباره از سوی سایپا اعلام شد. تا وقتی که هنوز به فکر تولید نیسان هستیم توجه به سن خودرو و زمان معاینه فنی، مشکلی را حل نمیکند.
اخبار برقیسازی خودرو در حد نمایش است
وی با بیان اینکه در زیرساخت خودرو برقی نیز مشکل داریم و آنچه از برقیسازی و استفاده از اتوبوس و خودرو برقی شنیده میشود در حد نمایش است، خاطرنشان کرد: در هیچ شهری از ایران نمیتوان گفت استفاده از خودرو برقی به صورت گسترده وجود دارد و تا سهلالوصول و گسترده نشود نمیتوان روی آن برنامهریزی کرد.رئیس اداره راهبری و نظارت بر مراکز معاینه فنی شهرداری مشهد ادامه داد: درحال حاضر با وجود ناترازی انرژی بهویژه در زمینه برق چطور میتوان زیرساخت استفاده از این خودروها را فراهم کرد تا ایستگاه شارژ خودرو برقی همچون پمپ بنزین در سطح شهر در اختیار همه باشد!میلانیان بابیان اینکه خودروهای شخصی و دولتی که سن تولیدشان کمتر از چهار سال است مشمول معاینه فنی هستند، افزود: درحال حاضر ملاک معاینه فنی برای خودروهای داخلی، سال۱۳۹۹ و برای خودروهای حملونقل عمومی که پلاک «ع» دارند نیز یک سال پس از تولید است.به گفته وی، در حال حاضر مشهد ۶ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک با ۲۲ خط معاینه فنی، یک مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین درونشهری و دو خط معاینه فنی موتورسیکلت دارد.
استعلام خودکار معاینه فنی خودرو از سامانه سیمفا
رئیس اداره راهبری و نظارت بر مراکز معاینه فنی شهرداری مشهد درباره الزام به معاینه فنی افزود: اعمال قانون توسط پلیس انجام میشود؛ دوربینهای مرکز کنترل ترافیک به صورت روزانه پلاک خودروها را ثبت کرده و از سامانه کشوری یکپارچه سیمفا به صورت اتومات استعلام معاینه فنی را دریافت میکنند، اگر معاینه فنی خودرویی معتبر نباشد بهمنظور اعمال قانون برای پلیس ارسال میشود.
۹۰ درصد موتورسیکلتها
میلانیان بابیان اینکه ۹۰درصد موتورسیکلتها فرسوده هستند، گفت: یک مسئله مغفول مانده در موضوع آلودگی هوا، ساماندهی موتورسیکلتهای فرسوده کاربراتوری است. در سالهای اخیر باتوجه به قیمت پایین موتور نسبت به خودرو، اقبال به این وسیله نقلیه افزایش یافته و مشکلات فراوانی در مسئله حوادث رانندگی و آلودگی هوا ایجاد کردهاند، برخی از این موتورسوارها بیمه و گواهینامه ندارند و کنترل و اعمال قانون درستی نیز از طریق پلاک موتور روی آنها انجام نمیشود.وی بابیان اینکه اگر این وضعیت کنترل نشود فاجعه به بار میآید، افزود: تفکر واحدی نسبت به ساماندهی این وسیله نقلیه بهویژه موتورهای از رده خارج و فرسوده وجود ندارد و درحالیکه موتورهای موجود در این وضعیت رها شدهاند به دنبال موتورسیکلت برقی نیز هستیم و در این شرایط، مشکلی بر مشکلات دیگر در زمینه تأمین برق و ایستگاه شارژ نیز اضافه میشود.
نظر شما