روزنامه فرهیختگان درمورد واگذاری مدیریت ایرانخودرو به شرکت کروز نوشت: در نیمه اول دیماه ۲۰۲۵ این بحث مطرح شد. علیاکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون صنایع مجلس، اختلاف نظر رئیسجمهور و شورای رقابت در این خصوص را اعلام کرد. در ابتدا، مسعود پزشکیان موافق این واگذاری بود، اما شورای رقابت مخالفت کرد. به ویژه مطرح شد که کروز با اتهام قاچاق سازمانیافته مواجه است و شرایط لازم برای مدیریت ایرانخودرو را ندارد. با وجود این مخالفتها، پس از چندین نامه و بحثهای حقوقی، در نهایت در ۱۷ بهمن ۲۰۲۵، مدیریت ایرانخودرو به کروز واگذار شد.
برخی معتقد بودند کروز به دلیل داشتن سهم در ایرانخودرو و فعالیت در تأمین قطعات خودرویی، در خصوصیسازی این شرکت اولویت دارد. در عوض، منتقدان بر این باور بودند که این واگذاری مشکلاتی به همراه دارد، از جمله تضاد منافع میان قطعهسازان و خودروسازان. در روزهای پایانی منتهی به واگذاری، شورای رقابت بر غیرقانونی بودن حضور کروز در هیئتمدیره ایرانخودرو تأکید کرد و نمایندگان مجلس از رئیسجمهور خواستند که واگذاری را متوقف کند.
نهایتاً پس از کشمکشهای قانونی، معاون قضایی دادستان کل کشور تأکید کرد که برگزاری مجمع ایرانخودرو بلامانع است و این مجمع با تأخیر در ۱۷ بهمن برگزار شد. در نتیجه، هیئتمدیره جدید ایرانخودرو از سوی کنسرسیوم بخش خصوصی تعیین شد که کروز سهامدار عمده آن بود.
طرح نهایی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای ساماندهی ایرانخودرو شامل ۲ مرحله است: ابتدا واگذاری مدیریت به بخش خصوصی و سپس انتقال مالکیت. این فرایند تحت نظارت دولت و با دریافت تعهدات تخصصی از خریدار انجام خواهد شد. شرایط ۵ ساله برای مدیریت و نظارت حداکثری دولت از ویژگیهای این طرح است که بهنظر میرسد شرایط مناسبی برای واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی فراهم کند.
نظر شما