۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۰۵۲۱۴۸

«کاناپه» ساخته کیانوش عیاری هشت سال پس از ساخت و دست و پنجه نرم کردن با توقیف، روز گذشته قاچاق شد و نسخه‌ای از آن در فضای مجازی قرار گرفت.

«کاناپه»؛ از توقیف تا قاچاق
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر است که عیاری در آن برای بازیگران زن از کلاه گیس استفاده کرده و همین مسئله هم تا به امروز مانع از اکران این فیلم شده است؛ اما روز گذشته نسخه قاچاق این فیلم سینمایی در فضای مجازی قرار گرفت و واکنش عیاری را هم به همراه داشت.

فیلم داستان دو خانواده‌ای است که می‌خواهند با هم وصلت کنند اما در نهایت یک کاناپه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی آنها می‌شود. در این فیلم بازیگرانی چون فرهاد آییش، فرگل فربخش، ابوالفضل پورعرب، فریبا کامران، بیتا بیگی و بابک حمیدیان ایفای نقش کرده‌اند.

عیاری «کاناپه» را ۶ سال پس از توقیف «خانه‌ پدری» ساخت و نویسندگی و تهیه کنندگی آن را هم برعهده داشت، اما نتوانست برای آن پروانه نمایش بگیرد و این فیلم از حضور در جشنواره فجر هم بازماند؛ تا جایی که دبیر جشنواره به صراحت عنوان کرد مراجع بالاتری باید درباره‌ این فیلم تصمیم‌گیری کنند.

عیاری در دورانی که تازه «کاناپه» را ساخته بود در واکنش به مشکلاتی که می‌دانست برای اکران فیلمش پیش می آید، گفته بود: «در ساخت این فیلم و نمایش زن ها در خانه آن هم با کلاه گیس هدفم این بود که همه چیز را شبیه زندگی عادی نشان دهم. البته من می دانستم که فیلم با مشکلات جدی در اکران روبرو می شود و علیرغم اینکه برای ساخت آن چند اسپانسر از بانک، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های لوازم خانگی داشتم که جمعاً حدود چهار میلیارد تومان می‌شد، اما از آن صرف‌نظر کردم و گفتم به دلایلی نمی‌توانم از اسپانسر استفاده کنم چون می‌دانستم فیلم با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود. ضمن اینکه مهمترین اصل برایم رعایت یک باور بود؛ چرا که اگرچه گذشتن از چهار میلیارد تومان سخت است اما معتقدم نباید اتفاقی بیفتد که سرمایه‌گذاران نسبت به حضور در سینمای ایران بدبین شوند بنابراین ۶۰ درصد از سرمایه‌گذاری این فیلم را خودم بر عهده گرفتم و دو نفر را هم که از طریق شهاب حسینی با آن‌ها آشنا شدم هر دو هم از ابتدا وضعیت فیلم را می‌دانستند و با علم به این احتمالات سرمایه‌گذاری کردند.

او در ادامه گفته بود؛ «تنها چیزی که الان می‌دانم این است که اکران «کاناپه» در ایران خیلی دشوار است و اگر اکران نشود از این پس دیگر فیلمی نخواهم ساخت که در آن کاراکتر مونث باشد، مگر اینکه او را در خیابان یا اماکن عمومی نشان دهم. با این حال هنوز امیدوارم و علاقه‌مندم سینمای ایران «کاناپه» را نمایش دهد».

عیاری در طول حیات حرفه‌ای خود بارها با توقیف و عدم نمایش فیلم‌هایش روبرو بوده است؛ از «آبادانی‌ها» که پس از اکرانی کوتاه توقیف شد تا «سفره ایرانی» که هیچ‌گاه رنگ پرده سینما را به خود ندید. «بیدار شو آرزو» نیز دیگر فیلم اوست که پس از ۱۳ سال توقیف در سال ۹۶ اکران محدودی داشت و «خانه پدری» او نیز پس از ۹ سال توقیف سرانجام در آبان ۹۸ اکران محدودی داشت و یک روز مانده به آخرین روز اکران رسمی نسخه باکیفیت آن قاچاق شد.

روز گذشته این فیلمساز برجسته با انتشار نامه‌ای نسبت به لو رفتن نسخه‌ای از فیلمش «کاناپه» واکنش نشان داد و نوشت:

«مردم شریف ایران،

من، کیانوش عیاری، کارگردان فیلم «کاناپه»، قاطعانه اعلام می‌کنم که از نمایش غیرقانونی و قاچاق این اثر در پلتفرم‌های غیرمجاز ناراضی هستم. توقیف این فیلم هدیه‌ای از سوی مسئولان وقت سینما بود و اکنون، انتشار غیرقانونی آن ضربه‌ای مضاعف به حقوق مادی و معنوی من وارد خواهد کرد.

فیلم کاناپه در سال ۱۳۹۵ با هزینه‌ زیادی ساخته شد، و با توجه به نرخ تورم و شرایط اقتصادی کنونی، هرگونه نمایش غیرقانونی آن زیان جبران‌ناپذیری برای من به همراه دارد. این فیلم نیز، همچون دیگر آثارم از آبادانی‌ها و شبح کژدم گرفته تا دو نیمه سیب، سفره ایرانی، بیدار شو آرزو، بودن یا نبودن و خانه پدری، هرگز فرصت نمایش عادی در سینما را نیافت و در مسیر اکران با موانع بی‌شمار مواجه شد.

از تمامی دوستداران سینما و مخاطبان آثارم تقاضا دارم که از تماشای نسخه‌های قاچاق کاناپه خودداری کنند. اگر در فضای مجازی به این فیلم برخورد کردید، با وجدانی آسوده از انتشار و تماشای آن بپرهیزید و نسخه‌های موجود را پاک کنید. این تنها راهی است که می‌توانم در آینده، در شرایطی عادلانه و در فضایی مناسب، این فیلم را به‌طور رسمی و شایسته به نمایش بگذارم.

با احترام،

کیانوش عیاری»

این نخستین بار نیست که فیلمی خارج از مجاری رسمی و به صورت قاچاق منتشر می‌شود، چه خودخواسته از سوی سازندگان اثر و چه ناخواسته. هر دو شکل آن اتفاقی ناخوشایند است که باعث هدر رفتن تلاش و سرمایه‌ دست اندرکاران فیلم می‌شود. طی دو سه سال اخیر در فاصله چندین ماه رکورد انتشار نسخه غیرقانونی چند فیلم، قابل تامل و تاسف برانگیز بود؛ فیلم‌هایی همچون «برادران لیلا»، «جنگ جهانی سوم»، «خط فرضی»، «اورکا»، «تفریق»، «بی‌رؤیا» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» که نسخه باکیفیت آنها در فضای مجازی منتشر شد و حالا «کاناپه» نیز به جمع این فیلم‌های قاچاق اضافه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha