یک روزنامه نوشت: نمی‌توان انتظار داشت که کارفرمایی که تحت فشار تعطیلی قرار دارد، همچنان مجبور به پرداخت حق بیمه در روزهای تعطیل باشد و تأمین اجتماعی بدون ارائه فرصت کافی، به دنبال وصول مطالبات باشد.

انتقاد یک روزنامه از صندوق‌های بازنشستگی / اصلاحات رفتاری و رویکردی در نظام تأمین اجتماعی ضروری است
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

روزنامه خراسان درمورد صندوق‌های بازنشستگی نوشت: پیامک تأمین اجتماعی به کارفرمایان مبنی بر آمادگی وصول حق بیمه در روز تعطیل دوشنبه ۶ اسفند، واکنش‌هایی در فضای مجازی به همراه داشت. در متن پیامک آمده است که کارفرمایان می‌توانند لیست و پرداخت حق بیمه را به صورت غیرحضوری از طریق سامانه es.tamin.ir انجام دهند و در صورت نیاز به مراجعه حضوری، همکاران شعب تأمین اجتماعی آماده خدمت‌رسانی هستند. این پیامک که خواستار اقدام کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه در روز تعطیل بود، سوالاتی در مورد تبعات این اقدام ایجاد کرده است.

یکی از چالش‌های اقتصادی کشور ناترازی صندوق‌های بازنشستگی است که با توجه به سن پایین بازنشستگی و افزایش امید به زندگی، افزایش سن بازنشستگی گزینه‌ای اجتناب‌ناپذیر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم صندوق‌های بازنشستگی از مصارف بودجه عمومی در حال افزایش است، از ۱۲.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ درصد در سال جاری و پیش‌بینی می‌شود که به ۱۷.۱ درصد در سال ۱۴۰۴ برسد. این روند می‌تواند فشار زیادی بر بودجه عمومی وارد کند و تأثیر منفی بر حوزه‌های عمران، آموزش، بهداشت و خدمات رفاهی داشته باشد.

در همین راستا، افزایش سن بازنشستگی در قانون برنامه هفتم توسعه از ۵ اسفند ۱۴۰۲ ابلاغ شده است. این اقدام که سال‌ها به دلیل نگرانی از تبعات اجتماعی به تعویق افتاده بود، اکنون به مرحله اجرا رسیده است. برای همراه‌سازی افکار عمومی با این اقدام، نیاز به اصلاحات رفتاری و رویکردی در نظام تأمین اجتماعی است. رفتار سازمان تأمین اجتماعی با بخش‌های مختلف جامعه باید به گونه‌ای باشد که اعتماد مردم را جلب کند، نه آن که باعث بی‌اعتمادی شود.

اقداماتی مانند قطع ارائه خدمات به کارکنان واحدهای اقتصادی بدهکار به تأمین اجتماعی و درخواست برای پرداخت حق بیمه در روزهای تعطیل، باعث کاهش اعتماد به این سازمان شده است. این در حالی است که قانون تأمین اجتماعی به صراحت اعلام کرده که خدمات این سازمان به بیمه‌شدگان نباید به هیچ بهانه‌ای قطع شود، حتی در صورت بدهی کارفرما. تأمین اجتماعی ابزارهای لازم برای وصول مطالبات خود از کارفرمایان را دارد و معمولاً بدهی‌ها را با جریمه تأخیر دریافت می‌کند.

انتظار می‌رود که رفتار تأمین اجتماعی در وصول حق بیمه و مطالبات خود به گونه‌ای باشد که باعث بی‌اعتمادی به این سازمان نشود و اصلاحات لازم در قوانین بازنشستگی را تسهیل کند. نمی‌توان انتظار داشت که کارفرمایی که تحت فشار تعطیلی قرار دارد، همچنان مجبور به پرداخت حق بیمه در روزهای تعطیل باشد و تأمین اجتماعی بدون ارائه فرصت کافی، به دنبال وصول مطالبات باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha