به گزارش قدس خراسان، کمیسیون ماده ۱۱ علوم پزشکی در تعزیرات حکومتی به عنوان یکی از نهادهای نظارتی و قضایی در ایران، مسئول رسیدگی به تخلفات مرتبط با حوزه پزشکی و بهداشتی است. این کمیسیون به منظور حفظ حقوق بیماران و ارتقای کیفیت خدمات پزشکی تأسیس شده و به بررسی پروندههای مربوط به تخلفات پزشکان و مؤسسات درمانی و دارویی میپردازد.
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با بیان اینکه تعزیرات وظیفه رسیدگی به تخلفات را دارد؛ اما نظارت بر حوزه درمان و دارو و پیگیری گزارشهای مردمی در خصوص تخلفات مؤسسات پزشکی و پزشکان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۶ هزار و ۸۰۰ پرونده در زمینه بهداشت، دارو و درمان در شعب تعزیرات حکومتی استان مورد رسیدگی قرار گرفته و متخلفان به بیش از۱۸۰میلیارد ریال جریمه محکوم شدند.
سیدمرتضی مدنی با اشاره به تخصصی بودن پروندههای این حوزه و ضرورت کارشناسی، ادامه داد: طبق قانون، موضوع تخلفات ابتدا به کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاه علومپزشکی ارجاع شده و پس از احراز تخلف، پرونده جهت رسیدگی به ادارههای تعزیرات حکومتی ارسال میشود.
هر وجه خارج از تعرفه، غیرمجاز است
وی با بیان اینکه تعزیرات در صورت تکمیل مستندات ظرف دو هفته رسیدگی و حکم صادر میکند، افزود: با دریافت اعلام تخلف از سوی مردم، گشت مشترک تعزیرات و علوم پزشکی متشکل از رئیس شعبه تعزیرات و بازرسان دانشگاه به محل مراجعه کرده و پرونده شکایت تشکیل میشود و سپس به کمیسیون ماده ۱۱ علوم پزشکی ارجاع و همچنین یک رونوشت از آن به تعزیرات حکومتی ارسال میشود تا تعزیرات در جریان پرونده قرار بگیرد.
مدنی اظهار کرد: در یک سال گذشته ۲۳۶ پرونده مختص پزشکان تشکیل شده که ۱۹۷ فقره از آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است. موضوعاتی همچون گزارش گرانی خدمات، ایجاد مؤسسات پزشکی غیرمجاز، استفاده از افراد بدون صلاحیت و تخصص در امور پزشکی و دریافت وجه مازاد بر تعرفه و زیرمیزی، عمده تخلفات این حوزه است.
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت مستندات در زمینه ثبت تخلف گفت: هر وجهی که خارج از تعرفههای مصوب در مطب و بیمارستان به حساب پزشک یا اشخاص دیگر واریز شود، غیرمجاز است و مردم باید از پرداخت وجه نقد یا غیرنقد خودداری کنند. در تخلف گرانفروشی و دریافت خارج از تعرفه و دریافت زیرمیزی نیز فرد باید فیش واریزی داشته باشد تا اداره تعزیرات بتواند به استناد آن رسیدگی کند.
ثبت شکایت در سامانه، با قید فوریت رسیدگی میشود
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی برای همه مؤسسات پزشکی تعرفه مصوب ابلاغ کرده و هر پزشک موظف به نصب تعرفههای مصوب در مطب یا مؤسسه پزشکی است تا بیمار از مقدار هزینههایش مطلع شود. مردم میتوانند در صورت شکایت از حوزه درمان و مؤسسات پزشکی، با تلفن ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی تماس بگیرند یا با ثبت در سامانه و دریافت شماره پیگیری، با قید فوریت برایشان تشکیل پرونده شده و موضوع شکایتشان مورد رسیدگی قرار میگیرد.
افزایش اعتماد عمومی
طبق ماده ۱۱ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی، اعضای این کمیسیون متشکل از ریاست سازمان نظام پزشکی، فرد تامالاختیار وزارت بهداشت به عنوان نماینده وزارت بهداشت و همچنین ریاست دانشگاه علوم پزشکی هر استان هستند. با توجه به اینکه طرف مقابل چنین پروندههایی مردم هستند، تسریع در روند فعالیتهای اداری آن که گاه و بیگاه طولانی شدنش منجر به نارضایتی مردم میشود، نه تنها به تأمین عدالت در حوزه پزشکی کمک میکند؛ بلکه موجب افزایش اعتماد عمومی به نظام بهداشت و درمان کشور نیز میشود.
سیدمرتضی مدنی با اشاره به تخصصی بودن پروندههای این حوزه و ضرورت کارشناسی، ادامه داد: طبق قانون، موضوع تخلفات ابتدا به کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاه علومپزشکی ارجاع شده و پس از احراز تخلف، پرونده جهت رسیدگی به ادارههای تعزیرات حکومتی ارسال میشود.
هر وجه خارج از تعرفه، غیرمجاز است
وی با بیان اینکه تعزیرات در صورت تکمیل مستندات ظرف دو هفته رسیدگی و حکم صادر میکند، افزود: با دریافت اعلام تخلف از سوی مردم، گشت مشترک تعزیرات و علوم پزشکی متشکل از رئیس شعبه تعزیرات و بازرسان دانشگاه به محل مراجعه کرده و پرونده شکایت تشکیل میشود و سپس به کمیسیون ماده ۱۱ علوم پزشکی ارجاع و همچنین یک رونوشت از آن به تعزیرات حکومتی ارسال میشود تا تعزیرات در جریان پرونده قرار بگیرد.
مدنی اظهار کرد: در یک سال گذشته ۲۳۶ پرونده مختص پزشکان تشکیل شده که ۱۹۷ فقره از آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است. موضوعاتی همچون گزارش گرانی خدمات، ایجاد مؤسسات پزشکی غیرمجاز، استفاده از افراد بدون صلاحیت و تخصص در امور پزشکی و دریافت وجه مازاد بر تعرفه و زیرمیزی، عمده تخلفات این حوزه است.
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت مستندات در زمینه ثبت تخلف گفت: هر وجهی که خارج از تعرفههای مصوب در مطب و بیمارستان به حساب پزشک یا اشخاص دیگر واریز شود، غیرمجاز است و مردم باید از پرداخت وجه نقد یا غیرنقد خودداری کنند. در تخلف گرانفروشی و دریافت خارج از تعرفه و دریافت زیرمیزی نیز فرد باید فیش واریزی داشته باشد تا اداره تعزیرات بتواند به استناد آن رسیدگی کند.
ثبت شکایت در سامانه، با قید فوریت رسیدگی میشود
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی برای همه مؤسسات پزشکی تعرفه مصوب ابلاغ کرده و هر پزشک موظف به نصب تعرفههای مصوب در مطب یا مؤسسه پزشکی است تا بیمار از مقدار هزینههایش مطلع شود. مردم میتوانند در صورت شکایت از حوزه درمان و مؤسسات پزشکی، با تلفن ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی تماس بگیرند یا با ثبت در سامانه و دریافت شماره پیگیری، با قید فوریت برایشان تشکیل پرونده شده و موضوع شکایتشان مورد رسیدگی قرار میگیرد.
افزایش اعتماد عمومی
طبق ماده ۱۱ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی، اعضای این کمیسیون متشکل از ریاست سازمان نظام پزشکی، فرد تامالاختیار وزارت بهداشت به عنوان نماینده وزارت بهداشت و همچنین ریاست دانشگاه علوم پزشکی هر استان هستند. با توجه به اینکه طرف مقابل چنین پروندههایی مردم هستند، تسریع در روند فعالیتهای اداری آن که گاه و بیگاه طولانی شدنش منجر به نارضایتی مردم میشود، نه تنها به تأمین عدالت در حوزه پزشکی کمک میکند؛ بلکه موجب افزایش اعتماد عمومی به نظام بهداشت و درمان کشور نیز میشود.
نظر شما