استان زنجان که در شمال غرب کشور قرار گرفته، اگرچه با هفت استان دیگر کشور همسایه بوده و این امر مزیتهایی را برای این استان پدید آورده است اما نماینده مردم ایجرود و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با قدس از فرسودگی ۳۰ تا ۴۰درصد راههای این استان خبر داده و میگوید: در جلساتی که با اکبری، معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای داشتهایم وعدههایی برای تأمین اعتبار پروژههای مرتبط با راههای استان ارائه شد که انتظار میرود در صورت تحقق این وعدهها وضعیت جادهای استان زنجان تا پایان سال ۱۴۰۵ به شرایط استاندارد نزدیک شود.
سیدجمال موسوی ادامه میدهد: در مورد راههای روستایی حوزه انتخابیه ماهنشان و ایجرود قرار است مبلغ ۵۰ میلیارد تومانی که سال آینده در اختیار هر نماینده برای انجام پروژههای ملی و استانی قرار دارد به منظور ترمیم راههای روستایی این حوزه در اختیار راهداری قرار بگیرد و در مقابل راهداری هم ۵۰میلیارد تومان برای این موضوع هزینه کند که به عبارتی در مجموع ۱۰۰میلیارد تومان برای روکش و ترمیم راههای روستایی حوزه انتخابیه صرف شود تا از حالت فعلی خارج گردد.
پروژههای جادهای زنجان
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره سایر پروژههای مرتبط با حمل و نقل جادهای استان زنجان نیز اظهار میکند: زنجان در شاهراه اتصال تهران به غرب کشور قرار دارد و برای مسیر زنجان به بیجار در صورتی که اعتبار مناسبی به آن تخصیص پیدا کند میتواند تا پایان سال ۱۴۰۶ افتتاح شود و به بهرهبرداری برسد. همچنین اتصال زنجان به گیلان توسط پیمانکار در حال اجراست و در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری خواهد رسید و ردیف اعتباری جاده زنجان به خلخال در بودجه ۱۴۰۴ در جدول ۶ نیز دیده شده است.موسوی ادامه میدهد: محور زنجان به دندی تکاپ یعنی اتصال زنجان به شاهراه تکاپ ارومیه نیز مورد تأکید نمایندگان زنجان و آذربایجان غربی است که انتظار میرود با تخصیص بودجه مناسب تا انتهای ۱۴۰۵ به بهرهبرداری برسد.
وی با اشاره به اینکه پروژه ملی ساخت جاده سلطانیه به قیدار - همدان نیز در حال اتمام بوده و نزدیک به ۲۰درصد از پروژه باقی مانده است، خاطرنشان میکند: اتصال ابهر به قیدار نیز که یک مسیر بسیار سختگذر است و سالانه تصادفات بسیاری در این محور صورت میگیرد در حال پیگیری است که با تکمیل آن از میزان تصادفات کاسته خواهد شد و به گفته راه و شهرسازی اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح ۴هزار میلیارد ریال اعلام شده است.
موسوی درباره وضعیت روکشی و ترمیم جادههای استان زنجان نیز عنوان میکند: برای ترمیم اتوبان زنجان به تهران اگرچه در سال ۱۴۰۳ اقدامهای مناسبی صورت گرفته است اما همچنان نیاز به ترمیم و اصلاح دارد. همچنین در آزادراه زنجان به تبریز در دو قطعه مربوط به تبریز و زنجان پیمانکار در حال انجام کار و اصلاح مسیر است که به نظر میرسد با ثبات شرایط جوی پیشرفت بیشتری خواهد داشت.
حمل و نقل ریلی
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران با بیان اینکه برای سال آینده حدود ۶۰۰هزار میلیارد تومان برای پروژههای عمرانی کشور در نظر گرفته شده است که در واقع با این مبلغ کار خاصی نمیتوان در حوزه عمرانی انجام داد، در مورد وضعیت ریلی استان زنجان میگوید: روزانه ۴۰رام قطار از استان عبور میکنند که موجب شده است وضعیت انتقال مسافر و بار با فشردگی و تراکم زمانی زیادی مواجه شود. وی ادامه میدهد: حدود ۹۰درصد محور ریلی زنجان تا قزوین دوخطه شده است و منتظر اجرای ۱۰درصد دیگر با تخصیص اعتبارات لازم هستیم و انتظار میرود این پروژه سال آینده تکمیل شود و مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
عضو مجمع نمایندگان استان زنجان تصریح میکند: با توجه به استقرار کارخانه پتروشیمی، فولاد و سیمان در ایجرود، جابهجایی حدود ۱۷میلیون تن بار برای استان تعریف شده است که امیدواریم مسیر ریلی زنجان- ایجرود- بیجار نیز زودتر به سرانجام برسد که در صورت تکمیل شدن قادر خواهد بود انتقال بار به بندر امام خمینی(ره) را ۲۰۰کیلومتر کاهش دهد و همچنین کارخانههایی که در شهرستان ایجرود حضور دارند از خدمات ریلی استفاده کنند.
راهاندازی زنجان ایر
موسوی در ادامه با بیان اینکه پس از ۱۵ سال وقفه، فرودگاه زنجان مجدد راهاندازی شده است، اظهار میکند: توانستیم کیشایر را متقاعد کنیم که مسیر زنجان به کیش و زنجان به مشهد را مجدد راهاندازی کند. همچنین در پیگیریهایی که از سازمان هواپیمایی کشور صورت گرفت مقرر شد پروازهای زنجان به دبی، قشم، استانبول و مسکو نیز در آینده نزدیک برقرار شود. وی در مورد زیانده بودن این فرودگاه و احتمال واگذاری به بخش خصوصی نیز میگوید: منابع درآمدی این فرودگاه مواد ۶۲ و ۶۳ با موضوع درآمد به هزینه است که به جز فرودگاه مهرآباد و برخی فرودگاههای کلانشهرها، بقیه فرودگاهها نمیتوانند از این مسیر ادامه فعالیت دهند و سازمان هواپیمایی کشور از محل ماده ۸۷ که مربوط به عوارض هواپیماهای عبوری از کشور است این فرودگاهها را اداره میکند.
موسوی میافزاید: از این رو به دنبال این هستیم این فرودگاه را که در حال حاضر زیانده است به بخش خصوصی واگذار کنیم که در این راستا در اتاق اصناف استان با حضور استاندار و برخی تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی درباره واگذاری فرودگاه جلسهای برگزار شد. اما موضوع دیگری که درباره فرودگاه شهدای زنجان مطرح بوده این است که ایرلاین مخصوص این استان با نام زنجانایر تعریف و دستکم چند هواپیما با این محوریت خریداری شود که بتوانیم فرودگاه زنجان را از حالت رکود فعلی خارج کرده و سفرهای هوایی استان را رونق بخشیم. وی بیان میکند: قرار است نشستی سهجانبه با حضور شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی تشکیل و برای افزایش تعداد پروازهای فرودگاه زنجان سازوکاری اجرایی نظیر تأمین هواپیماهای کوچک با ظرفیت ۷۰ نفر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
نظر شما