رمضان، ماه آینهای است که زنگار گناهان را میزداید و قلب را به نور توبه میآراید. اما چه سود اگر گناهانی چنان سنگین بر دوش نهیم که توبه نکردن از آنها، همه نیکیهایمان را چون برگهای پاییزی پراکنده سازد؟ روایات و آیات هشدار میدهند: برخی گناهان، نه تنها عقوبت خود را دارند، بلکه چون آتشی میسوزانند انبان اعمال نیک را؛ از شرک و قتل نفس تا غیبت و ریاکاری. این ماهِ استغفار، فرصتی است تا از گناهانی بگریزیم که قرآن و عترت، آنها را «حبطکننده عمل» میخوانند؛ گناهانی که بیتوبگی از آنها، حتی روزه و نماز را به خاکستر میکِشد. آیا میدانید تکبر، طمع، یا یک مصافحه با شرابخوار، میتواند ثواب سالها عبادت را بر باد دهد؟ رمضان، زمان پاک کردن این زهرها از جان است؛ پیش از آنکه نابودی اعمال، حسرتی بیپایان شود.
با ما همراه باشید تا به دغدغههای شما پاسخ دهیم و با هم گامهای استوارتری به سوی قبولی توبه و بهرهگیری از باران رحمت این ماه برداریم.
از نظر روایات توبه نکردن از چه گناهانی باعث میشود سایر اعمال هم پذیرفته نشوند؟
هر گناه، عقابی متناسب با خود دارد، برخی از گناهان بهقدری بزرگ است که توبه نکردن و پاک نشدن از آنها در دنیا، باعث نابودی سایر اعمال انسان میشود که در اصطلاح به آن «حبط عمل» میگویند یعنی وقتی شخص به عالَم و سرای دیگر وارد میشود، با نابودی همه اعمال نیکی که در دنیا انجام داده، مواجه میشود ازاینرو باید همواره از چنین گناهانی پرهیز نمود. برای پاسخ این سؤال، برخی گناهانی که از منظر روایات، باعث نابودی و حبط اعمال معرفیشده، آورده میشود؛ اما قبل از آن، بهصورت خلاصه، برخی از گناهانی که قرآن کریم آنها را عامل حبط عمل شمرده، بیان میشود.
الف. عوامل حبط عمل از منظر قرآن
هرچند پرسش مطرحشده، درباره عوامل حبط عمل از منظر روایات است اما برای تکمیل بحث، به چند مورد از علل نابودی عمل از منظر قرآن کریم هم اشاره میشود.
۱. ارتداد
قرآن کریم یکی از عوامل نابودی عمل را ارتداد و بازگشت از دین دانسته است چنانکه میفرماید: ﴿ وَ مَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَیَمُتْ وَ هُوَ کافِرٌ فَأُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَه﴾؛ هر کس از شما از دین خود بازگردد و با همین حال بمیرد، در حال کفر از دنیا رفته و اعمال او در دنیا و آخرت نابود میشود.
در آیه دیگری میفرماید: ﴿وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالْإیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخاسِرین﴾؛ کسی که ازایمان خود بازگردد، بهراستی که عمل خود را نابود ساخته و او در آخرت از زیانکاران است.
۲. شرک
شرک از گناهان بزرگی است که هم قرآن کریم و هم روایات اهلبیت علیهمالسلام آن را عامل نابودی اعمال خیر معرفی کردهاند. قرآن دراینباره میفرماید: ﴿ وَ یَقُولُ الَّذینَ آمَنُوا أَ هؤُلاءِ الَّذینَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَیْمانِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَکُمْ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خاسِرین﴾؛ آنها کهایمان آوردهاند میگویند: «آیا این (منافقان) همانها هستند که با نهایت تأکید سوگند یاد کردند که با شما هستند؟! (چرا کارشان به اینجا رسید؟! )» (آری)، اعمالشان نابود گشت و زیانکار شدند.
در آیه دیگری آمده است: ﴿ذلِکَ هُدَی اللَّهِ یَهْدی بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ لَوْ أَشْرَکُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما کانُوا یَعْمَلُون﴾؛ این، هدایت خداست؛ که هر کس از بندگان خود را بخواهد با آن راهنمایی میکند! و اگر آنها مشرک شوند، اعمال (نیکی) که انجام دادهاند، نابود میگردد (و نتیجهای از آن نمیگیرند).
۳. کفر
قرآن کریم، کفر را عاملی دیگر در حبط عمل معرفی نموده و فرموده است: ﴿ إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدی لَنْ یَضُرُّوا اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیُحْبِطُ أَعْمالَهُم﴾؛ آنان که کافر شدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند و بعد از روشن شدن هدایت برای آنان (باز) به مخالفت با رسول (خدا) برخاستند، هرگز زیانی به خدا نمیرسانند و (خداوند) بهزودی اعمالشان را نابود میکند.
۴. تکذیب آیات الهی
یکی دیگر از کسانی که اعمال او حبط میشود کسی است که به تکذیب آیات الهی بپردازد، قرآن کریم میفرماید: ﴿ وَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَهِ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ هَلْ یُجْزَوْنَ إِلاَّ ما کانُوا یَعْمَلُون﴾؛ و آنان که آیات (آسمانی) ما و لقاء عالم آخرت را تکذیب کردند اعمالشان (که جز برای دنیا نبود) تباه و باطل شود، آیا جز آنچه میکردند کیفر بینند؟
ب. عوامل حبط عمل از منظر روایات
در روایات اسلامی عوامل متعددی برای حبط عمل شمارش شده است که بهتناسب به تعدادی از آنها اشاره میشود.
۱. گناهان پنجگانه (شرک، قتل نفس، تهمت، بدعت و نفاق)
امیر مؤمنان علیهالسلام در خطبه ۱۵۳ نهجالبلاغه، پنج گناه را شمارش نموده و میفرماید: «اگر شخصی این پنج گناه را مرتکب شود و از آنها توبه ننماید، بقیه اعمالش نیز برای او سودی نخواهد داشت، عبارت حضرت اینگونه است: «إِنَّ مِنْ عَزَائِمِ اللَّهِ فِی الذِّکْرِ الْحَکِیمِ الَّتِی عَلَیْهَا یُثِیبُ وَ یُعَاقِبُ وَ لَهَا یَرْضَی وَ یَسْخَطُ أَنَّهُ لَا یَنْفَعُ عَبْداً وَ إِنْ أَجْهَدَ نَفْسَهُ وَ أَخْلَصَ فِعْلَهُ أَنْ یَخْرُجَ مِنَ الدُّنْیَا لَاقِیاً رَبَّهُ بِخَصْلَهٍ مِنْ هَذِهِ الْخِصَالِ لَمْ یَتُبْ مِنْهَا»؛ ازجمله احکام حتمی خداوند در کتاب حکیم که بر آن جزا میدهد و عذاب مینماید و به خاطر آن خشنود یا خشمگین میگردد این است که انسان با یکی از این خصلتها بدون توبه از دنیا برود و پروردگار خود را ملاقات نماید، در این صورت، اعمالش برای او سودی نخواهد داشت، هرچند خود را در عمل بهزحمت انداخته و کارش را خالص نموده باشد.
آنگاه حضرت این امور را چنین شمارش مینماید: «أَنْ یُشْرِکَ بِاللَّهِ فِیمَا افْتَرَضَ عَلَیْهِ مِنْ عِبَادَتِهِ أَوْ یَشْفِیَ غَیْظَهُ بِهَلَاکِ نَفْسٍ أَوْ یَعُرَّ بِأَمْرٍ فَعَلَهُ غَیْرُهُ أَوْ یَسْتَنْجِحَ حَاجَهً إِلَی النَّاسِ بِإِظْهَارِ بِدْعَهٍ فِی دِینِهِ أَوْ یَلْقَی النَّاسَ بِوَجْهَیْنِ أَوْ یَمْشِیَ فِیهِمْ بِلِسَانَیْنِ»؛ (۸) در عبادتی که خداوند بر او واجب نموده، برای خداوند شریک قرار دهد، یا به سبب کشتن بیگناهی آتش خشم خود را فرو نشاند. یا کار زشتی را که خود مرتکب شده به دیگری نسبت دهد، یا برای درخواست حاجتی از مردم در دین خدا بدعت گذارد، یا مردم را به نفاق و دورویی ملاقات کند، یا در بین آنان به دو زبان حرکت کند (کنایه از نفاق و دورویی).
۲. حرامخواری
در حدیث دیگری از رسول خدا صلیالله علیه و آله آمده است: «أَنَ قَوْماً یَجِیئُونَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ لَهُمْ مِنَ الْحَسَنَاتِ أَمْثَالُ الْجِبَالِ فَیَجْعَلُهَا اللَّهُ هَبَاءً مَنْثُوراً ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِمْ إِلَی النَّارِ فَقَالَ سَلْمَانُ حَلِّهِمْ لَنَا یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ أَمَا إِنَّهُمْ قَدْ کَانُوا یُصَلُّونَ وَ یَصُومُونَ وَ یَأْخُذُونَ وَهْنَهً مِنَ اللَّیْلِ وَ لَکِنَّهُمْ کَانُوا إِذَا عَرَضَ لَهُمْ شَیْءٌ مِنَ الْحَرَامِ وَثَبُوا عَلَیْهِ الْمُؤْمِنُ مَنْ هُوَ بِمَالِهِ مُتَبَرِّعٌ وَ عَنْ مَالِ غَیْرِهِ مُتَوَرِّعٌ»؛ (۹) روز قیامت، گروهی از مردم میآیند که دارای رفتارها و اعمال نیکی بهاندازه کوهها هستند؛ اما خداوند برای آنها هیچ ارزش و اعتباری در نظر نخواهد گرفت و همه آنها نابود میشود آنگاه دستور میدهد تا آنان را روانه جهنم نمایند! سلمان فارسی پرسیدند:ای رسول خدا، آنان چه کسانی هستند؟! پیامبر صلیالله علیه و آله فرمودند: آنها گروهی هستند که نماز میخوانند، روزه میگیرند، شبزندهداری نیز میکنند، ولی هنگامیکه مال حرامی بر آنها عرضه میشد، بهسرعت آن را میربودند، مؤمن واقعی کسی است که از مال خود میبخشد و از مال دیگران پرهیز میکند.
۳. عدمایمان و اطاعت از خدا، پیامبر صلیالله علیه و آله و اهلبیت علیهمالسلام
اولین شرط پذیرش اعمال نیک، ایمان است و پس از آن پذیرش ولایت اولیای الهی، ازاینرو، یکی از اموری که باعث عدم پذیرش اعمال نیک میشود، نپذیرفتن ولایت خدا، رسول صلیالله علیه و آله و اهلبیت علیهمالسلام است. گاهی سؤال میشود، برخی افراد، خدماتی شایسته به جامعه بشری انجام دادهاند در حالی که مسلمان نیستند، آیا چنین کسانی اجر و مزد اخروی دارند؟ آیات و روایاتی که در این باره وجود دارد پاسخ این مسأله را بهخوبی بیان میکند. قرآن کریم میفرماید: ﴿ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُم﴾؛ (۱۰) ای کسانیایمان آوردهاید! از خداوند فرمانبرداری کنید و از پیامبر فرمان برید و کردارهایتان را تباه نکنید.
در تفسیر این آیه شریفه آمده است روزی رسول خدا صلیالله علیه و آله فرمودند: «هر کس سبحانالله بگوید، خداوند در برابر آن، یک درخت در بهشت برایش میکارد، هر کس الحمدالله بگوید، خداوند به ازای آن، یک درخت در بهشت برایش میکارد، هر کس لا إله إلّااللَّه بگوید، خداوند به ازای آن، یک درخت در بهشت برایش میکارد و هر کس اللهاکبر بگوید، خداوند به ازای آن، یک درخت در بهشت برایش میکارد»؛ شخصی عرض کرد: ای پیامبر خدا! درختهای ما در بهشت، فراواناند! حضرت فرمودند: ﴿ نَعَمْ وَ لَکِنْ إِیَّاکُمْ أَنْ تُرْسِلُوا عَلَیْهَا نِیرَاناً فَتُحْرِقُوهَا وَ ذَلِکَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ﴾؛ بله؛ امّا مواظب باشید که آتشی نفرستید و همه آنها را بسوزانید؛ زیرا خداوند بلندمرتبه فرموده است که ای کسانی کهایمان آوردهاید! از خدا و از پیامبر، فرمان برید و اعمالتان را از بین نبرید.
همچنین در حدیثی از رسول خدا صلیالله علیه و آله آمده است: «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ أَنَّ رَجُلًا لَقِیَ اللَّهَ بِعَمَلِ سَبْعِینَ نَبِیّاً ثُمَّ لَمْ یَأْتِ بِوَلَایَهِ أُولِی الْأَمْرِ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لَا عَدْلًا»؛ قسم به خداوندی که مرا بهحق به پیامبری برانگیخته سوگند، اگر مردی با عمل، هفتاد پیامبر، خدا را دیدار کند اما ولایت اولی الامر از ما اهلبیت را نداشته باشد، خداوند هیچ توبه و فدیه و کار نیکی را از وی نخواهد پذیرفت.
۴. ترک عمدی نماز
درباره آیه ﴿ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ﴾؛ امام صادق علیهالسلام سؤال شد، فرمودند: «... الَّذِی یَدَعُ الصَّلَاهَ مُتَعَمِّدا»؛ یعنی یکی از عوامل حبط عمل، ترک عمدی نماز است.
۵. منت گذاشتن
برخی افراد اعمال شایسته و نیک انجام میدهند اما با منتگذاری، آن را نابود میکنند قرآن کریم میفرماید: ﴿ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی﴾؛ ای کسانی کهایمان آوردهاید! صدقات خود را با منتگذاری و آزار و اذیت دیگران باطل نکنید.
در تفسیر این آیه شریفه آمده است: «شخصی خدمت امام جواد علیهالسلام رسید، بسیار شادمان و خوشحال بود زیرا آن روز انفاق و کمک فراوانی به مستمندان نموده بود، امام علیهالسلام بهایشان فرمودند:
«لَعَمْرِی إِنَّکَ حَقِیقٌ بِأَنْ تُسَرَّ-إِنْ لَمْ تَکُنْ أَحْبَطْتَهُ أَوْ لَمْ تُحْبِطْهُ فِیمَا بَعْدُ»؛ به جانم قسم همانا سزاوار و شایسته است که مسرور باشی به شرطی که آن را حبط نکرده باشی یا در آینده حبط نکنی! آن مرد پرسید چگونه آن را حبط کرده باشم در حالی که من از شیعیان خالص شما هستم، امام علیهالسلام در پاسخ وی آیه شریفه ﴿ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی﴾؛ را تلاوت فرمودند..
۶. بیتابی نمودن در مصیبت
یکی از اموری که باعث نابودی و از بین رفتن ثواب عمل میشود، بیصبری و بیتابی نمودن هنگام مصیبت است. رسول خدا صلیالله علیه و آله فرمودند: «ضَرْبُ الْمُسْلِمِ یَدَهُ عَلَی فَخِذِهِ عِنْدَ الْمُصِیبَهِ إِحْبَاطٌ لِأَجْرِهِ» زدن دست مسلمان بر رانش هنگام مصیبت، موجب حبط پاداش اوست
۷. ریاکاری
« إِنَ الْمُرَائِیَ یُدْعَی یَوْمَ الْقِیَامَهِ بِأَرْبَعَهِ أَسْمَاءٍ یَا کَافِرُ یَا فَاجِرُ یَا غَادِرُ یَا خَاسِرُ حَبِطَ عَمَلُکَ وَ بَطَلَ أَجْرُکَ وَ لَا خَلَاقَ لَکَ الْیَوْمَ فَالْتَمِسْ أَجْرَکَ مِمَّنْ کُنْتَ تَعْمَلُ لَهُ»؛ روز قیامت، ریاکار با چهار اسم خوانده میشود:ای کافر! فاجر! غادر (حیلهگر)! و خاسر (زیانکار)! و به او گفته میشود: عمل تو حبط ونابود شد وامروز بهرهای نخواهی داشت، پس پاداش خویش رااز کسی که برای اوانجام میدادی مطالبه کن.
۸. کبر
یکی از بزرگترین گناهان، کبر است. کبر یعنی کسی خود را از دیگران برتر و بالاتر بداند. تکبر ورزی باعث نابودی اعمال شیطان و رانده شدن او از درگاه الهی گردیدامیر مؤمنان علیهالسلام میفرماید: ﴿فَاعْتَبِرُوا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِیدَ وَ کَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّهَ آلَافِ سَنَهٍ لَا یُدْرَی أَ مِنْ سِنِی الدُّنْیَا أَمْ مِنْ سِنِی الْآخِرَهِ عَنْ کِبْرِ سَاعَهٍ وَاحِدَه»؛ پس ازآنچه خداوند نسبت به ابلیس انجام داد عبرت گیرید، زیرا اعمال فراوان و کوششهای مداوم او را با تکبّر از بین برد. او شش هزار سال خداوند را عبادت کرد که مشخص نیست از سالهای دنیاست یا آخرت، امّا با ساعتی تکبّر همه را نابود کرد.
۹. طمع
بر اساس روایات دینی، یکی دیگر از عوامل احباط عمل، طمعورزی است رسول خدا صلیالله علیه و آله فرمودند: «الطَّمَعِ... مِفْتَاحُ کُلِّ مَعْصِیَهٍ وَ رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَهٍ وَ سَبَبُ إِحْبَاطِ کُلِ حَسَنَه»؛ طمعورزی، کلید هر گناهی و سرچشمه هر خطایی و سبب حبط و نابودی هر عمل نیکی است.
۱۰. غیبت نمودن
غیبت گناهی بسیار بزرگ است که قرآن کریم آن را به خوردن گوشت برادر مرده خود تشبیه نموده است در روایتی از رسول خدا صلیالله علیه و آله آمده است: «مَا النَّارُ فِی الْیُبْسِ بِأَسْرَعَ مِنْ الْغِیبَهِ فِی حَسَنَاتِ الْعَبْدِ»؛ غیبت در از بین بردن نیکیهای بنده، سریعتر است از آتشی که هیزم خشک را میسوزاند.
در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است: «یُؤْتَی بِأَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَهِ یُوقَفُ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ یُدْفَعُ إِلَیْهِ کِتَابُهُ فَلَا یَرَی حَسَنَاتِهِ فَیَقُولُ إِلَهِی لَیْسَ هَذَا کِتَابِی فَإِنِّی لَا أَرَی فِیهَا طَاعَتِی فَیُقَالُ إِنَّ رَبَّکَ لَا یَضِلُ وَ لا یَنْسی ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ ثُمَّ یُؤْتَی بِآخَرَ وَ یُدْفَعُ إِلَیْهِ کِتَابُهُ فَیَرَی فِیهِ طَاعَاتٍ کَثِیرَهً فَیَقُولُ إِلَهِی مَا هَذَا کِتَابِی فَإِنِّی مَا عَمِلْتُ هَذِهِ الطَّاعَاتِ فَیَقُولُ إِنَّ فُلَاناً اغْتَابَکَ فَدُفِعَتْ حَسَنَاتُهُ إِلَیْکَ»؛ روز قیامت بندهای را در پیشگاه حق نگاه میدارند و نامه عملش به او داده میشود در حالی که حسنات خود را در آن نمیبیند، پس چنین میگوید: خداوندا این نامه عمل من نیست و حسنات خود را در آن نمیبینم! به او گفته میشود: همانا پروردگار تو نه گمراه است و نه فراموشکار، چراکه با غیبت کردن تو از مردم، عملت حبط و نابود شد؛ پس از آن، بنده دیگری میآورند و نامه عملش را به او میدهند و در آن طاعتهای بسیاری میبیند، آنگاه میگوید: بارالها، این نامه عمل من نیست زیرا من این طاعات را انجام ندادهام! به او گفته میشود فلانی غیبت تو کرده، پس حسنات او به تو داده شد.
۱۱. خصومت و دشمنی
خصومت و دشمنی، ریشه بسیاری از گناهان است یکی از آثار دشمنی، از بین رفتن اعمال شایسته و نیک است امام باقر علیهالسلام فرمودند: «الْخُصُومَهُ تَمْحَقُ الدِّینَ وَ تُحْبِطُ الْعَمَلَ وَ تُورِثُ الشَّکَّ»؛ خصومت و دشمنی، دین را از بین میبرد، عمل را حبط میکند و باعث ایجاد شک میشود.
۱۲. بلند کردن صدا در حضور پیامبر صلیالله علیه و آله
یکی از کارهای ناپسند که باعث نابودی اعمال میگردد، بلند کردن صدا در حضور پیامبر صلیالله علیه و آله از روی عمد و بهقصد توهین به آن حضرت است قرآن کریم دراینباره میفرماید: ﴿ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُون»؛ (۲۴)ای کسانی کهایمان آوردهاید! صدای خود را فراتر از صدای پیامبر صلیالله علیه و آله نکنید و در برابر او بلند سخن مگویید (و داد و فریاد نزنید) آنگونه که بعضی از شما در برابر بعضی بلند صدا میکنند، مبادا اعمال شما نابود گردد درحالیکه نمیدانید.
درباره تفسیر این آیه شریفه آمده است: «رسول خدا صلیالله علیه و آله نسبت به مسلمانان مهربان بود و رحمت و عطوفت داشت، بسیار تلاش میکرد که گناهان را از آنها زایل سازد تا آنجا که به هر کس کهایشان را مورد خطاب قرار میداد، توجه مینمود و صدای خویش را فراتر از صدای آن گوینده قرار میداد تا حبط اعمال شامل حالش نشود؛ روزی مردی اعرابی از پشت دیوار با صدایی بلند و آشکار پیامبر صلیالله علیه و آله را صدا زد و گفت، یا محمد! پیامبر صلیالله علیه و آله با صدایی فراتر از آن، او را جواب دادند چونایشان میخواستند آن اعرابی با بلند صدازدن، گناه نکند و اعمالش حبط نشود».
۱۳. راضی نبودن به قضای الهی
آنچه خدای متعال برای انسان مقدر نموده و قطعی شده، بر انسان جاری میشود خواه به آن راضی باشد و خواه رضایت نداشته باشد، اما درصورتیکه رضایت داشته باشد، پاداش نصیب او میشود و در صورت عدم رضایت، علاوه بر آنکه اجر و مزد خود را ضایع میکند، اعمال شایسته دیگری که انجام داده نیز از بین میبرد امام صادق علیهالسلام دراینباره میفرماید: «مَنْ رَضِیَ الْقَضَاءَ أَتَی عَلَیْهِ الْقَضَاءُ وَ هُوَ مَأْجُورٌ وَ مَنْ سَخِطَ الْقَضَاءَ أَتَی عَلَیْهِ الْقَضَاءُ وَ أَحْبَطَ اللَّهُ أَجْرَهُ»؛ (۲۶) هر کس به قضای الهی راضی باشد، قضا بر او جاری میشود در حالی که پاداش نصیب او میگردد و کسی که رضایت نداشته باشد، قضای الهی بر او جاری میشود درحالیکه اجر و مزد او نابود میگردد.
۱۴. احترام و تکریم شرابخوار
در روایتی از رسول خدا صلیالله علیه و آله آمده است: «مَنْ سَلَّمَ عَلَی شَارِبِ الْخَمْرِ أَوْ عَانَقَهُ أَوْ صَافَحَهُ أَحْبَطَ اللَّهُ عَلَیْهِ عَمَلَهُ أَرْبَعِینَ سَنَهً»؛ هر کسی به شارب خمر سلام کند یا با او معانقه و مصافحه نماید، خداوند عمل چهل سال او را حبط و نابود میکند.
در جمعبندی باید گفت، حبط اعمال شایسته و نیک، علل متعددی دارد. شرک، قتل نفس، تهمت، بدعت، نفاق، حرامخواری، عدم پذیرش ولایت اهلبیت علیهمالسلام، ترک عمدی نماز، منت گذاشتن، ریاکاری، کبر، طمع، غیبت نمودن، خصومت و دشمنی، احترام شرابخوار و راضی نبودن به قضای الهی، برخی از این امور است؛ بنابراین میتوان آنها را از بزرگترین گناهان معرفی نمود.
نظر شما