محمد کاظمی فرد با اشاره به اقدامات مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در جهت اجرای سند تحول قوه قضاییه اظهار کرد: بخش عمده سند تحول که بیش از ۴۰ درصد آن را شامل میشود، در حوزه فناوری است و فناوری را به عنوان محور و پیشران تحول انتخاب کرده است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: با توجه به حجم بالای تکالیف کاری که داریم سعی بر این است که به عنوان نهادی از قوه قضاییه باشیم که به تکالیفمان در راستای اجرای سند تحول به خوبی عمل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه حوزههای مختلف مانند کارشناسی در سند تحول مورد توجه بوده است که از مدتها قبل آن را شروع کردیم، گفت: امسال نیز این موضوع را توسعه دادیم و بحثهای ارجاع هوشمند به کارشناسان از مصادیق آن است علاوه بر آن نظرات قضات را درباره کیفیت و زمان کارشناسی اخذ میکنیم.
اتاق پایش قوه قضاییه را ایجاد کردیم
کاظمی فرد با بیان اینکه یکی از سیاستهای سند تحول این است که تصمیم گیریهای درون قوه قضاییه مبتنی بر داده باشد، گفت: اتاق پایش قوه قضاییه را ایجاد کردیم که بحث فناوریهای نوین، امکان پایش دادههای ۱۲ ساله قوه قضاییه را در اختیاران مدیران ارشد قرار میدهد تا بتوانند وضعیت قوانین مصوب، دستورالعمل و حتی اطلاعات استانها در سفرهای استانی را بررسی و رصد کنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه برای آموزش قضات سامانه تناد را راه اندازی کردیم، افزود: بیش از ۱۱۰ میلیون تصمیم قضایی در این سامانه وجود دارد که هم در دیوان عالی کشور و هم جهت آموزش قضاتی که تازه وارد دستگاه قضا شدهاند کاربرد دارد و اگر قضات بخواهند تصمیمات سایر قضات را بابت دیگر پروندهها ببینند، میتوانند از این سامانه استفاده کنند و به تدریج در سال جاری نسخه مخصوص مردم را نیز ایجاد میکنیم.
۶۰ درصد گواهی عدم سوءپیشینه را به صورت خودکاربری صادر میکنیم
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد گواهی عدم سوء پیشینه که بیش از ۲ میلیون گواهی را شامل می شود و کمتر از یک روز کاری زمان میبرد به صورت خودکاربری صادر میکنیم، اظهارکرد: در حوزه تعاملات سازمانی نیز دادهها را برای اولین بار در اختیار بانک مرکزی قرار دادیم تا در اعتبارسنجیها و محکومیتهای مالی به کار گیرند.
کاظمی فرد اظهار کرد: سامانه اعتبار معاملاتی را نیز در اختیار مردم گذاشتهایم تا قبل از انجام معاملات ملکی متوجه شوند که طرف مقابل ممنوع المعامله است یا خیر و از نظر مالی دارای جرمی است یا خیر؟ در این رابطه افراد متواری و معسر را شناسایی و اعلام میکنیم که این امر در رتبه اعتبارسنجی آنها اثر گذار است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به اینکه در گذشته اگر میخواستیم در اجرای احکام، شناسایی اموال را انجام دهیم حدود نزدیک به ۴۰۰ روز از شناسایی تا توقیف طول میکشید، گفت: به واسطه سند تحول اکنون آن را به ۴ دقیقه کاهش دادیم و قاضی با یک دکمه اموال را شناسایی و با یک دکمه آن را توقیف میکند. این مسیری است که سند تحول برعهده مرکز گذاشته است.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه پایش قوه قضاییه اظهار کرد: اکثریت اعضای شورای عالی قضایی و برخی از روسای کل که تازه منصوب شدهاند، تمایل دارند سیمای جدید استان خود را ببینند و با استان قبلی مقایسه کنید. خیلی از مدیران دستگاههای اجرایی داخل کشور و دولتی از آن بازدید کردهاند و در کمیسیونهای مجلس نیز از آن استفاده کردند و امیدواریم معضلات دستگاه قضا و سایر قسمتها را به کمک دادهها حل کنیم.
کاظمی فرد با اشاره به ارتباط شرکتهای دانش بنیان با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار کرد: در سند تحول بحثی به نام زیست بوم وجود دارد که باید آن را ایجاد کنیم و آن شرکتها باید روی بوم ما کار خود را انجام دهند مانند احراز هویت که مردم میتوانند از هشت شرکت موجود انتخاب کنند که با کدام یک کار خود را پیش ببرند و یا در خدمات غیر حضوری و شرکتهای پیام رسان این امکان وجود دارد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به خدماتی که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به مردم ارائه می کند نیز گفت: یکی از نیازهای مردم این است که کمتر در مراکز قضایی حضور پیدا کنند. برای مثال ابلاغیهها، گواهی عدم سوء پیشینه، اطلاع رسانی پروندهها، نوبت دهی برای مراجعه، برخی خدمات دیوان عدالت اداری از جمله موارد غیر حضوری است که توسط مرکز راه اندازی شده است.
سامانه لایحهها را راه اندازی کردیم
وی تاکید کرد: سامانه لایحهها را راه اندازی کردیم و حدود یک درصد لوایح به صورت خودکاربر روی آن نشسته و دارای سه عنوان است و نیازی به دانش حقوقی ندارد و ساختار محور است. وکلا ۵۰ درصد از خدمات مورد نیاز را به صورت خودکاربر و از داخل محل کارشان انجام میدهند و این خدمات در پنجره واحد خدمات است و به تدریج آنها را روی سکوها اضافه میکنیم.
کاظمی فرد ادامه داد: از سوی دیگر روی مشکلات ایرانیان خارج از کشور تمرکز کردیم که یکی از آنها دریافت پیامک بود و در بحث روشهای پرداخت و روشهای دسترسی اقداماتی را انجام دادیم. همچنین امکان احراز هویت برخط برای ایرانیان خارج از کشور را فراهم کردیم تا بتوانند ثنای خود را بدون مراجعه بگیرند و پیامکها را دریافت کنند.
۵۰ درصد مراجعه وکلا کاهش پیدا کرده است
وی درباره اینکه چند درصد از خدمات دستگاه قضایی به صورت الکترونیکی و غیر حضوری ارائه میشود نیز توضیح داد: در سالی که گواهی عدم سوء پیشینه را شروع کردیم، تنها یک میلیون گواهی صادر میشد که ۱۰ درصد آن به صورت خودکار و ظرف شش روز کاری انجام میگرفت اما طی ۱۰ ماه سال گذشت حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار گواهی عدم سوء پیشینه صادر کردیم که تقریبا ۲.۷ برابر شده و زمان صدور از ۶ روز کاری به ۱۴ ساعت کاهش پیدا کرده و عدم مراجعه مردم از ۱۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته و یا ۵۰ درصد مراجعه وکلا کاهش پیدا کرده است.
نظر شما