رد پای کمبود اعتبار به حدی در حوزه زیرساخت جاده‌های استان خراسان رضوی پر رنگ است که از ۳۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده در سال ۱۴۰۱ هنوز هفت نقطه تکمیل نشده و این نشان می‌دهد برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز هم منتظر اعتبارات قطره‌چکانی بوده‌ایم.

جاده‌های جان‌ستان
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، در آستانه نوروز ۱۴۰۴ در راستای کاهش تصادف‌های جاده‌ای و تعداد فوتی‌های ناشی از سفرهای نوروزی، پویش «نه به تصادف» مورد توجه قرار گرفت. این پویش که از سوی ریاست جمهوری اعلام شد، به اندازه‌ای مورد اهمیت بود که افزون بر پخش مرتب برنامه‌های متنوع در شبکه‌های ملی، مسئولان استانی از جمله استاندار خراسان‌رضوی هم به این پویش پیوستند تا به رانندگان و خانواده‌ها گفته شود در هنگام رانندگی «شش‌دانگ برانید» چون «یک لحظه غفلت، برابر است با یک عمر پشیمانی».

تأکید بر این شعار جای قدردانی دارد؛ اما در حوادث رانندگی، رانندگان یا همان مردم، تنها مقصران نیستند و نباید سهم ایمنی جاده و کمبودهای زیرساختی، کیفیت خودروها و وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای و کمبود بلیت قطار و هواپیما را در این دست حوادث نادیده گرفت.

ورود بیش از ۵میلیون نفر به خراسان‌رضوی از طریق جاده‌ها
غلامحسین مظفری، استاندار خراسان‌رضوی در یک برنامه تلویزیونی، فوتی‌های ناشی از تصادف‌های نوروزی با اجرای پویش «نه به تصادف» و اقدام‌های پیشگیرانه را کاهشی دانسته و ضمن اشاره به ایجاد ۱۱۰ استراحتگاه برای استراحت رانندگان و خانواده‌های آنان در نوروز ۱۴۰۴ در جاده‌ها اعلام کرد: هر سال ۳۰میلیون نفر از مسیرهای منتهی به مشهد عبور می‌کنند؛ اما زیرساخت‌های جاده‌ای به‌ویژه در شرق استان همچنان فقیر است. ۲۰ سال پیش که معاون اقتصادی استانداری بودم، فقط ۳۸ کیلومتر آزادراه در خراسان بزرگ داشتیم و اکنون نیز وضعیت چندان مطلوب نیست.
از سوی دیگر حجت‌الاسلام علی عسگری، جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان‌رضوی آمار زائران وارد شده به مشهد را میلیونی دانسته و عنوان کرده است: ۵میلیون و ۸۵۲هزار و ۹۴۵ زائر و مسافر از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۴ به خراسان‌رضوی وارد شده‌اند که در این مدت ۱۵۶هزار و ۵۳۴ نفر از طریق فرودگاه، ۲۶۷هزار و ۵۲۴ نفر از طریق راه‌آهن، ۲۲۶هزار و ۷۰۴نفر از طریق وسایل حمل و نقل جاده‌ای و ۵میلیون و ۲۰۲هزار و ۱۸۴ نفر با وسایل حمل و نقل شخصی به خراسان‌رضوی و مشهد آمده‌اند.
اگر تنها دو موضوع فقر زیرساخت‌های جاده‌ای در خراسان‌رضوی و تردد بیش از ۵میلیون نفر را از طریق جاده‌های استان کنار هم بگذاریم، بر تهدید جاده‌های استان برای جان مسافران جاده‌ای بیشتر تأکید می‌کنیم.
طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود ۸ تا ۱۰میلیون زائر به سمت استان و شهر مشهد راهی شوند؛ اما آمار اعلام شده خبر از کاهش حدود ۵۰درصدی مسافران نوروزی می‌دهند اما با وجود همین کاهش قابل توجه، باز هم طبق آمار اعلام شده از سوی سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا کشور، خراسان‌رضوی در میان استان‌ها با داشتن ۵۳ کشته پس از کرمان و فارس که به ترتیب ۷۶ و ۷۲ کشته جاده‌ای داشته‌اند، در جایگاه سوم این دست حوادث قرار دارد.
اخبار منتشر شده در خصوص حوادث جاده‌ای نشان می‌دهد خراسان‌رضوی حادثه جدی در حوزه وسایل حمل و نقل عمومی جاده‌ای مانند استان کرمان که در این استان ۱۵ کشته مربوط به واژگونی یک اتوبوس مسافربری در مسیر کرمان به مشهد بوده، نداشته و تعداد کشته‌های اعلام شده در حوادث جاده‌ای استان ما در حیطه خودروهای شخصی است.
هر چند هنوز آمار نهایی از تعداد مسافرانی که در جاده‌های استان‌های فارس و کرمان تردد داشته‌اند، وجود ندارد تا بتوان براساس بار ترافیکی ایجاد شده و مقایسه میزان مسافران به نسبت فوت شدگان به مقایسه خراسان‌رضوی و این استان‌ها پرداخت؛ اما وقتی سهم استان پرترددی مانند خراسان‌رضوی از مجموع آزادراه‌های کشور تنها یک درصد عنوان شده و سال‌هاست پیشرفت طرح آزادراه حرم تا حرم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چطور می‌توان انتظار داشت بیش از ۸۰درصد مسافرانی را که به شوق زیارت امام هشتم(ع) به سوی مشهد می‌آیند، حوادث جاده‌ای تهدید نکند؟
در سال گذشته هزار و ۲۸۰ نفر بر اثر تصادف‌های جاده‌ای در استان جان خود را از دست دادند که خسارت‌های مادی و معنوی قابل توجهی را به ویژه برای خانواده‌ها برجا گذاشته و طبق آمار از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۴ فروردین سال جدید هزار و ۹۴۶ نفر در جاده‌های استان مجروح شده‌اند و در همین تاریخ اعلام شده تعداد متوفیان نسبت به مشابه سال پیش ۲۵درصد و جمع مجروحان ۱۳درصد کاهش داشته است. هرچند نمی‌توان سهم راننده و قصور انسانی را در رخ دادن حوادث جاده‌ای نادیده گرفت؛ اما اگر ایمنی خودروها قابل قبول بود، زیرساخت‌های جاده‌ای تأمین می‌شد و بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس به اندازه مورد تقاضا و با قیمت مناسب برای سفر خانوادگی فراهم بود، آیا باز هم کشته‌ها و زخمی‌های جاده‌ای خراسان‌رضوی این تعداد خانواده را در ایام نوروز عزادار می‌کرد و خاطره سفری تلخ را برای بازماندگان به جا می‌گذاشت؟

خطرات جان‌ستان و بودجه‌های قطره‌چکانی
سالنامه آماری سال ۱۴۰۲ سازمان راهداری، طول کل آزادراه‌های کشور را ۳هزار و ۵۳ کیلومتر و میانگین کشوری آن را ۱۶۰/۷ کیلومتر اعلام کرده و میزان آزادراه‌های خراسان‌رضوی طبق همین سالنامه، ۱۱۱ کیلومتر عنوان شده که بر این اساس، این استان ۴۹/۷ کیلومتر از میانگین کشوری عقب است و از ۱۱۱ کیلومتر، ۴۰ کیلومتر آزادراه مشهد-باغچه و ۷۱ کیلومتر کنارگذر شمالی مشهد (جاده کمربندی) است و این یعنی خراسان‌رضوی تنها ۴۰ کیلومتر آزادراه بین‌شهری دارد. مسئولان عنوان می‌کنند شرایط خراسان‌رضوی با هیچ استانی قابل مقایسه نیست؛ اما تا چه حد در عمل توانسته‌اند در سهم‌خواهی بودجه‌ای و پیشرفت پروژه‌هایی مانند آزادراه مشهد -چناران که بیشترین حجم ترافیک کشور را دارد، در یک دهه یا سال‌های اخیر گامی مهم بردارند و مشکلات جاده‌ای استان را حل کنند؟
وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی در اواسط سال گذشته اعلام کرده بود این استان رتبه پنجم کشور از لحاظ طول راه‌های جاده‌ای را داراست؛ اما برای اجرای پروژه‌های جاده‌ای کمبود اعتبار دارد. رد پای کمبود اعتبار به حدی در حوزه زیرساخت جاده‌های استان پر رنگ است که از ۳۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده در سال ۱۴۰۱ هنوز هفت نقطه تکمیل نشده و این یعنی ما نه تنها در حوزه ساخت جاده‌ها در سال‌های گذشته دستمان خالی بوده؛ بلکه برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز هم منتظر اعتبارات قطره‌چکانی بوده‌ایم.

مسئولیت فقط بر دوش رانندگان نیست
طبق آیین ‌نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی مصوب هیئت وزیران، ۱۳دستگاه‌ مؤثر درکنترل و کاهش تصادفات، کاهش مجروحان و کشته‌شدگان و پشتیبان در پیاده‌سازی برنامه‌های ارتقای ایمنی ترافیک راه‌ها هستند؛ اما چرا در شعار «نه به تصادف» حرفی از این متولیان اجرایی نبود.
به هر تقدیر نوروز ۱۴۰۴ به اتمام رسید و مشکلات زیرساختی خراسان‌رضوی در حوزه راه‌ها همچنان پابرجاست و امید می‌رود در کنار همکاری رانندگان، مسئولان هم همراه با چنین شعارهایی به وظیفه ذاتی خود عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha