محمدتقی فهیم طی یادداشتی در روزنامه جامجم نوشت: مدیریت سینمایی جدید در ۶ ماه دوم سال گذشته، با چالشهای فراوانی روبرو بود و در شرایطی پیچیده به کار خود ادامه داد. رئیس جدید سازمان سینمایی، رائد فریدزاده، همانند وزیر ارشاد، تحت فشار و در بازه زمانی کوتاه، مسئولیت هدایت سینمای کشور را پذیرفت. این شرایط موجب شد که او نتواند پیش از صدور حکم خود، تیم همکار و همراه خود را بهطور کامل بررسی و نهایی کند، که این مسئله هنوز هم در سازمان سینمایی ملموس است و تیم کاملی برای مدیریت وجود ندارد.
یکی از مشکلات بزرگ در این دوره، نبود یک استراتژی روشن و هدفمند در سینمای ایران است. مدیریت سینمایی جدید هنوز نتوانسته است مسیر مشخصی برای حمایت از سینما و برنامههای کلان آن تدوین کند. در حالی که در دوره مدیریت قبلی (محمد خزایی)، تلاشها برای احیای سینمای کرونازده و افزایش تعداد سالنها و مخاطبان موفقیتآمیز بود، مدیریت جدید سینمایی هنوز نتواسته است برنامه مشخصی برای توسعه زیرساختها، افزایش سالنها و جذب تماشاگران داشته باشد.
فریدزاده در برخی ملاقاتها به استقبال خوب تماشاگران از فیلمها اشاره کرده است، اما به نظر میرسد توجه به مسائل زیرساختی مانند سالنسازی و توجه به شهرهای فاقد سینما فراموش شده است. همچنین، عدالتطلبانه بودن سیاستهای سینمایی و جذب حمایت از وزارتخانهها و سازمانهای دیگر به کمرنگی گراییده است.
از دیگر نکات قابل توجه، تنها اقدام اعلام شده توسط فریدزاده، تاکید بر "شرع، قانون و اخلاق" در تصویب آثار سینمایی بود که در واقع موضوعاتی کلی و تکراری هستند که در مدیریتهای قبلی نیز مطرح بودند. این مسائل با وجود اهمیت، به تنهایی نمیتوانند راهکارهایی عملی و کاربردی برای چالشهای کنونی سینمای ایران باشند.
به نظر میرسد که باید ۶ ماه دیگر صبر کرد تا دیدگاهها و اهداف واقعی مدیریت سینمایی جدید در زمینههای محتوایی، ساختاری و زیرساختی مشخص شود و سیاستهای آنها در حوزه تولید و توسعه سینما به طور واضحتری نمایان گردد.
نظر شما