با وجود جایگاه ویژه مشهد در سطح ملی، نبود اراده جدی برای اجرای پروژه‌های مهم مانند قطار سریع‌السیر، قطار برقی و آزادراه حرم تا حرم نشان می‌دهد منافع استان، قربانی بی‌تفاوتی و ناهماهنگی میان متولیان شده است.

تکرار تلخ اولویت نبودن در پروژه‌های ملی حمل و نقلی!
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، همزمان با سفر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور به مشهد و برگزاری چهاردهمین جلسه کارگروه ملی زیارت در روزهای گذشته، نبود زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی در خراسان‌رضوی برای تسهیل در امر زیارت، نقل محافل شد.

با وجود اینکه در یک دوره سه ساله تقریباً همه جمعیت ایران به مشهد سفر می‌کنند؛ اما باز هم سهم ما در پروژه‌های عمرانی حوزه حمل و نقل بین‌شهری ناچیز است. رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان در جریان برگزاری کارگروه ملی زیارت گفته بود: «در سال‌های گذشته که برای قطار سریع‌السیر پیگیری می‌کردیم، وزارت راه بهانه نبود سرمایه‌گذار یا تأمین مالی را اعلام می‌کرد و ابتدای سال گذشته در پیگیری برنامه هفتم توسعه متوجه شدیم حتی مطالعات این پروژه انجام نشده و این واقعاً موجب تأسف است که وزارت راه تمام گزارش‌ها و قول‌هایی را که در این سال‌ها برای اجرا داده می‌شد، بر مبنای نبود مطالعات داده است».

خراسان‌رضوی؛ قربانی فراموشی در پروژه‌های ملی زیربنایی

مسئولان دولتی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، متولیان اصلی محقق شدن برنامه‌ها و پروژه‌های استان محسوب می‌شوند که باید دغدغه‌مندانه مسائل را پیگیری کنند؛ به عنوان مثال اسفند سال گذشته مسئولان وزارت راه و شهرسازی از انتقال قطار سریع‌السیر مشهد-تهران سخن به میان آوردند؛ اما هیچ یک از متولیان و کسانی که در جریان این موضوع بودند تا زمان برگزاری کارگروه ملی زیارت و طرح این موضوع، به آن پاسخ یا واکنش خاصی نشان ندادند و مطرح نکردند که این طرح پشتوانه قانونی دارد و وزارت راه جایگاه تصمیم‌گیری برای این طرح را ندارد و متأسفانه در ایام نوروز که وزیر راه و شهرسازی در مشهد حضور داشت هم گلایه‌ای در این خصوص مطرح نشد!

همواره در کنار موضوع قطار سریع‌السیر مشهد-تهران، موضوع قطار برقی در همین مسیر هم مطرح بوده و جدا از اینکه تا مدت‌ها این دو پروژه متفاوت در افکار عمومی به عنوان یک پروژه فرض می‌شد، یکی از دلایل ایجاد خطوط قطار برقی، استفاده از آن در آینده برای خطوط حمل و نقل کریدور شرق به غرب یعنی از سرخس تا استان‌های غربی است که این موضوع در جلسه جبارعلی ذاکری، مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با غلامحسین مظفری، استاندار خراسان‌رضوی در آذر سال گذشته در مشهد عنوان شده بود تا اجرای این پروژه بیش از پیش در اولویت باشد و البته باید توجه کرد قطار برقی، زمان تردد در مسیر را کمتر نمی‌کند.

با توجه به اهمیت موضوع ایجاد کریدور شرق به غرب برای بخش خصوصی، پیگیر آخرین وضعیت این پروژه از رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شدیم که علی‌اکبر لبافی عنوان کرد: سه موضوع اساسی در دستور کار شورا قرار دارد که شامل قطار برقی، قطار سریع‌السیر و آزادراه حرم تا حرم است. از دلایلی که وزارت راه و شهرسازی و مدیر پروژه منطقه شرق برای محقق نشدن زیرساخت‌ها در خراسان‌رضوی در حوزه راه عنوان کرده‌اند، عدم مطالبه استانی است و عنوان شده، مطالبه‌گری لازم چه از سوی دولت و چه از طرف بخش خصوصی اتفاق نیفتاده و به همین دلیل در حال حاضر پروژه‌های غرب و میانه کشور با سرعت پیش می‌رود و افتتاح می‌شود. در خراسان‌رضوی اگر در حوزه زیرساختی اتفاقی برای استان نیفتاده چون در مطالبه‌گری بسیار ضعیف هستیم.
قطار برقی؛ پروژه‌ای با قدمت ۵۰ ساله؛ اما بدون پیشرفت اجرایی

وی گفت: آزادراه حرم تا حرم از قم تا گرمسار انجام شده و در حال بهره‌برداری است؛ اما در خراسان‌رضوی این امر هنوز محقق نشده و حتی مطالعات آن بر زمین مانده است. کلنگ پروژه قطار برقی مشهد-تهران از سال ۱۳۵۴زده شده و فرایندهای فراوان با پیمانکاران مختلف داشته و تا مرحله تنظیم قرارداد پیش رفته؛ اما عملاً محقق نشده است.

لبافی تصریح کرد: طبق پیگیری‌ها، بررسی‌ها و مکاتبه‌های انجام شده از سوی دبیرخانه این شورا از وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، آغاز پروژه اجرایی این قطار مانند آزادراه حرم تا حرم در قطعه گرمسار به تهران است؛ یعنی اگر این پروژه به فرض هفت سال طول بکشد، در سال هفتم نوبت خراسان‌رضوی می‌شود و در این مدت هیچ بهره‌ای برای استان وجود ندارد و هیچ دلیلی در این زمینه که چرا اجرای قطار برقی از تهران تا گرمسار در اولویت قرار دارد، ارائه داده نشده؛ اما این می‌تواند نتیجه عقب‌ماندگی در مطالبه‌گری باشد.

از وعده‌ها تا واقعیت‌های پروژه‌های کلان ریلی خراسان‌رضوی

هرچند تاکنون خبری درباره این موضوع رسانه‌ای نشده؛ اما اینکه موضع مسئولان استانی درباره نقطه آغاز پروژه قطار برقی چیست و چه پیگیری‌هایی صورت می‌گیرد، مهم است. تا زمان انتشار این گزارش تلاش شد تا با مسئولان استانداری و شخص استاندار ارتباط برقرار شود که این تلاش بی‌نتیجه ماند؛ اما سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: یکی از دغدغه‌های مجلس در مجمع نمایندگان استان توسعه مسیرهای راه، ریل و هوایی به خراسان‌رضوی است. برای پروژه آزادراه حرم تا حرم چندین نشست با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) داشتیم و بازدیدهای لازم نیز انجام و گزارش‌ها به استانداری خراسان‌رضوی هم ارائه شد و به زودی جلسه‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت.

تحقق منابع لازم و اجرای کامل پروژه‌ها، اولویت نخست است

احسان عظیمی‌راد گفت: مشکلات عدیده‌ای به ویژه در دو پروژه قطار برقی و قطار سریع‌السیر وجود دارد. باید نگاه ملی و بین‌المللی به مشهد وجود داشته باشد. متأسفانه به دلیل پیگیری نکردن دقیق، جامع و کامل مسئولان دولتی و نمایندگان استان در گذشته توجه لازم برای تأمین منابع این پروژه‌ها صورت نگرفته و همان میزان اندک منابع مالی تخصیص پیدا کرده هم به سمت آغاز پروژه‌ها از مسیر تهران رفته است.

وی به تشریح افزایش هزینه اجرای پروژه‌ها پرداخت و افزود: هر چقدر بگذرد به لحاظ زمانی هزینه‌های پروژه‌ها به دلیل تورم بیشتر می‌شود. بنابراین برای کنترل هزینه‌ها و استفاده بهینه از بیت‌المال باید پروژه‌ها زودتر آغاز شود و نکته مهم به ثمر نشستن پیگیری‌هاست. در حال حاضر اینکه آغاز پروژه در کجا باشد، چندان ملاک نیست چون اگر حتی پروژه از مشهد تا نیشابور انجام و بقیه مسیر رها شود، عملاً هدف کلان پروژه محقق نمی‌شود و باید اولویت نخست تخصیص اعتبار لازم و در مرحله بعد اصرار بر پیگیری جدی و هم‌افزایی مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس برای انجام کامل پروژه باشد. به عنوان نمایندگان مردم این حساسیت را داریم که پروژه حتماً از سمت مشهد آغاز شود؛ اما اولویت نخست، تحقق منابع لازم و اجرای کامل پروژه است.

شائبه بردن پروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران به تبریز!

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به انتقال پروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران به استانی دیگر عنوان کرد: اگر دولت دنبال اجرای پروژه قطار برقی است تا فعلاً قطار سریع‌السیر را اجرا نکند، به خاطر هزینه‌هاست؛ اما بی‌شک موضوعات گروهی، سیاسی و منطقه‌ای وجود دارد. شنیده‌ایم پروژه قطار سریع‌السیر ممکن است به سمت تبریز برود و نمایندگان خراسان‌رضوی اجازه این کار را نخواهند داد چون این پروژه در قانون برنامه هفتم توسعه و تأکیدات رهبر معظم انقلاب به نام مشهد و تهران است و در جلسه مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی با وزیر راه و شهرسازی موضوعات حمل و نقل استان را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم تا این موضوعات تعیین تکلیف شوند و برای اجرای پروژه‌ها یا ادامه آن‌ها مصوباتی خواهیم داشت. اگر در جلسه با وزیر راه به این نتیجه برسیم که اجرای پروژه قطار برقی به صورت زخم خورده و تنها در بخشی از مسیر باشد، پیشنهاد و پیگیری ما اجرای پروژه از سمت مشهد است.

وضعیت فعلی پروژه‌های زیربنایی در خراسان‌رضوی در نتیجه ترکیبی از بی‌برنامگی در سطح ملی، ضعف جدی در پیگیری و مطالبه‌گری در سطح استانی است. با وجود جایگاه ویژه مشهد در سطح ملی، نبود اراده جدی برای اجرای پروژه‌های مهم مانند قطار سریع‌السیر، قطار برقی و آزادراه حرم تا حرم نشان می‌دهد منافع استان، قربانی بی‌تفاوتی و ناهماهنگی میان متولیان شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، خراسان‌رضوی نه تنها از توسعه بازمی‌ماند؛ بلکه موقعیت راهبردی خود را نیز از دست خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha