روزنامه جوان در واکنش به پست اخیر حسن فتحی مبنی بر انصراف از فصل بعدی سریال «ازازیل» نوشت: حسن فتحی دلیل انصراف از ادامه «ازایل» را دخالتهای تهیهکننده در روند تدوین سریال دانست و تأکید کرد که قسمتهای پخششده در فصل اول آسیب دیدهاند. با اینکه ممکن است ادعای فتحی درباره رفتار غیرحرفهای تهیهکننده درست باشد، اما پاسخ ندادن او به انتقادات رسانهها و منتقدان نیز اقدامی غیرحرفهای تلقی میشود.
«ازازیل» آخرین اثر حسن فتحی در ژانر ترسناک معمایی است که از پلتفرم نماوا پخش میشد. فتحی با انتشار متنی ۲۲۰ کلمهای تمام مشکلات سریال را به دخالت تهیهکننده نسبت داده و خود را از مسئولیت مبرا کردهاست. او در این متن نوشت که به دلیل دخالتهای غیرحرفهای و غیراخلاقی تهیهکننده در روند تدوین و اختلافات مالی میان تهیهکننده و پلتفرم، پروژه با مشکلاتی روبهرو شده و تصویربرداری در تهران، شمال و استانبول به تعویق افتاده است. فتحی اعلام کرد بیش از ۸۰ درصد فصل دوم تصویربرداری شده، اما دیگر ادامه نخواهد داد و در صورت پخش این فصل مسئولیتی نخواهد پذیرفت.
کارگردانی سریال «ازازیل» نیز با انتقادات متعددی مواجه شد. تمرکز بیش از حد فتحی بر فضاسازی بصری و عدم هدایت مناسب بازیگران باعث ضعف در بازیها شد. استفاده افراطی از نماهای کج، حرکات بیدلیل دوربین و تدوین نامناسب از جمله اشتباهات فنی این سریال بود. فیلمنامه نیز از همان ابتدا دچار آشفتگی و شلختگی در روایت بود. نویسنده نتوانسته میان داستانهای موازی هماهنگی برقرار کند و این باعث سردرگمی مخاطب شدهاست. تلاش برای ایجاد غافلگیری با ترفندهای پیچیده روایی به داستانی گسسته و بیمعنی ختم شدهاست.
از دیگر ایرادات مطرح شده میتوان به تدوین ضعیف، کاتهای نابجا و صداگذاری نامناسب اشاره کرد که تأثیر بازی بازیگران را کاهش دادهاند. حتی بازیگران شناختهشدهای مانند پیمان معادی، مریم سعادت و پریناز ایزدیار هم نتوانستند بازیهای درخشانی ارائه دهند. حرکات غیرطبیعی، دیالوگهای شعاری و شخصیتپردازی غیرقابلباور از مشکلات اصلی بازیگری در این سریال است. گریم و طراحی لباس هم در انتقال حس ترس موفق نبودهاند و اغراق در طراحیها به نتیجه دلخواه نرسیدهاست.
استفاده بیش از حد از جلوههای صوتی به جای ایجاد تعلیق، به سطحینگری منجر شدهاست. جلوههای ویژه مصنوعی، صداهای ناگهانی و موسیقیهای آزاردهنده نهتنها ترسناک نیستند، بلکه گاهی خندهدارند. استفاده کلیشهای از خاموش و روشن شدن چراغها مثال روشنی از این ناکارآمدی است. اقدام حسن فتحی در فرار از پاسخگویی بهعنوان کارگردان، اقدامی غیرحرفهای تلقی میشود و با اینکه ممکن است تهیهکننده نیز در این ماجرا مقصر باشد، مسئولیت فتحی در برابر اثر خود همچنان پابرجاست.
نظر شما