روزنامه جام‌جم نوشت: پس از پخش ۲۰ قسمت از سریال «پایتخت»، فضای مجازی مملو از تحلیل‌ها و بازتاب‌های اجتماعی آن شده است؛ از جمله رواج تکیه‌کلام‌های شخصیت‌های سریال در میان مردم و حتی تب فروش شهاب‌سنگ که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.

واکنش روزنامه جام‌جم به سکانس دعوای نقی و بهتاش/ «پایتخت» با نمایش طنز واقعیت‌های اجتماعی پرمخاطب‌ترین شد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

روزنامه جام‌جم در تحلیل سریال «پایتخت» که نوروز امسال رکود برنامه‌های تلویزیونی را شکست نوشت: سریال پایتخت همچنان به رکوردشکنی ادامه می‌دهد و آمارها و نظرسنجی‌ها از استقبال گسترده مخاطبان از این سریال که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، حکایت دارد. از آغاز نوروز و هم‌زمان با پخش سریال، روند جذب مخاطب رو به افزایش گذاشت و اکنون پس از پخش ۲۰ قسمت، فضای مجازی مملو از تحلیل‌ها و بازتاب‌های اجتماعی آن شده است؛ از جمله رواج تکیه‌کلام‌های شخصیت‌های سریال در میان مردم و حتی تب فروش شهاب‌سنگ که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.

یکی از سکانس‌های سریال که به اهمیت نهاد خانواده در ایران اشاره داشت، اخیراً در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. سریال «پایتخت» با به‌ تصویر کشیدن واقعیت‌های اجتماعی، توانسته مخاطبان ایرانی با دیدگاه‌ها و سطح اقتصادی مختلف را با خود همراه کند. زبان طنز این سریال باعث شده مسائل روز جامعه را بازگو و نقد کند و به مسئولان یادآور شود که باید چاره‌اندیشی کنند. همین موضوعات باعث شده پایتخت در میان پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صداوسیما قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره استقبال از پایتخت می‌گوید: «پایتخت ۷» با بیش از ۶۰ درصد مخاطب، پربیننده‌ترین سریال است و چون ادامه دارد، در نظرسنجی‌های بعدی احتمال افزایش مخاطب وجود دارد. او اشاره می‌کند که نظرسنجی‌ها از افراد بالای ۱۲ سال انجام می‌شود که جمعیتی حدود ۶۷ میلیون نفر را شامل می‌شود. روند نظرسنجی به این صورت است که از پاسخ‌دهندگان پرسیده می‌شود آیا برنامه یا سریالی خاص را دیده‌اند یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد، آن فرد مخاطب در نظر گرفته می‌شود. سپس از آن‌ها درباره میزان تماشای سریال پرسیده می‌شود: همه قسمت‌ها، بیشتر، برخی یا به‌صورت اتفاقی.

وی درباره مخاطبان اتفاقی گفت: معمولاً چنین نیست، چون بیننده سریال، گذری نمی‌بیند و یا آن را دنبال می‌کند یا علاقه‌مند نیست. همچنین تأکید کرد در شبکه نمایش خانگی هم همین الگو وجود دارد و آمارها نشان می‌دهد حدود یک میلیون کاربر یکتا «پایتخت ۷» را از این طریق تماشا می‌کنند.

او تأکید کرد معیار محاسبه درصد مخاطب، پاسخ به همان سؤال اولیه در نظرسنجی است و اطلاعاتی درباره کیفیت تماشا، میزان رضایت و دیگر موارد نیز استخراج می‌شود. مدیر مرکز تحقیقات صداوسیما افزود این شیوه نظرسنجی علمی و مبتنی بر استانداردهای جهانی است. مثلاً در «آفکام» اگر فردی در هفته ۱۵ دقیقه یک محتوا را تماشا کند، مخاطب آن حساب می‌شود. حتی شنیدن ۵ دقیقه رادیو در هفته نیز فرد را مخاطب آن رسانه می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha