۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۸۳۹

درس‌هایی از توصیه های قرآنی امام صادق(ع)، بخش دوم

امام صادق(ع) و قرآن؛ چراغ هدایت در تاریکی‌های زمانه

حجت‌الاسلام عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) این نگارش پایانی،گوهرهایی از آموزه‌های قرآنی آن حضرت را تقدیم می‌کند.بخش دوم این یادداشت که هم‌اکنون می‌خوانید، به آداب تلاوت قرآن از منظر امام ششم(ع) می‌پردازد و راه‌های بهره‌گیری صحیح از کلام الهی را روشن می‌سازد.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در سوگ شهادت امام صادق(ع)، بخش دوم و پایانی از یادداشت قرآنی، گوهرهایی از سیره عملی آن حضرت در تلاوت کلام وحی را روایت می‌کند. از اخلاص ناب تا تدبر ژرف، از خشوع قلبی تا صوت نیکو - ده درس حیات‌بخش از مکتب قرآن‌شناسی امام ششم(ع) که هر یک چراغ راهی است برای رهپویان معارف الهی.

درس دوم: رعایت آداب در تلاوت قرآن

امام صادق(ع) در رعایت آداب قرائت نیز نکات ارزشمندی را فرمودند که به برخی از آنها اشاره می‌ شود:

1. رعایت اخلاص در تلاوت

امام صادق(ع) فرمود: «خوانندگان قرآن، سه دسته هستند: عده‌ای برای نزدیک شدن به سلاطین و زورمندان و برای سلطه یافتن بر مردم قرآن می‌خوانند، که این دسته از اهل آتش‌اند. دسته دوم حروف قرآن را حفظ و حدود آن را ضایع کرده‌اند، این دسته نیز اهل آتش‌اند. دسته سوم قرآن می‌خوانند تا زیر پوشش آن قرار گیرند، به محکم و به متشابه آن اعتقاد دارند، فرایض قرآن را به جای می‌آورند و حلال آن را حلال و حرام آن را حرام می‌شمارند و در مقام عمل، تسلیم قوانین قرآن‌اند. این دسته همان کسانی هستند که دست رحمت الهی آنان را از هر لغزشی نجات می‌دهد و آنان اهل بهشت‌اند و درباره هر که بخواهند، حق شفاعت دارند».

2. پرهیز از خودنمایی

همچنین فرمود: «پاره‌ای از مردم قرآن را تلاوت می‌کنند که گفته شود: چه خوب می‌خواند! و برخی برای تأمین معاش قرآن می‌خوانند. در این دو دسته خیری نیست.ولی بعضی از مردم قرآن می‌خوانند که از راهنمایی‌های آن بهره‌مند شوند و در نماز و در هر حال، شب و روز از آیات الهام‌بخش قرآن بهره معنوی و فکری بردارند».

3. پرهیز از منافع مادی و دنیوی

و نیز فرمود: «کسی که بر سلطان جائری وارد شود و برای رسیدن به پول و ثروت و آرزوهای مادی و دنیوی قرآن بخواند، چنین کسی مورد لعن خداوند خواهد بود و به هر حرفی، ده لعنت و شنونده نیز به هر حرفی یک لعنت خواهد شد».

4. تلاوت از روی مصحف قرآن

امام صادق(ع) می‌فرماید: «کسی که قرآن را از روی آن تلاوت کند، نور دیدگانش زیاد می‌گردد و بار گناه پدر و مادرش سبک می‌شود؛ هر چند که هر دو کافر باشند».

5. استعاذه پیش از تلاوت

از امام صادق(ع) درباره استعاذه پیش از خواندن قرآن پرسیده شد، در پاسخ فرمود: « از شیطان رانده شده به خدا پناه ببر» .

6. تلاوت متفکرانه همراه با قلبی خاشع و خاضع و محزون

امام فرمود: « قرآن کریم با حزن نازل شد، پس شما نیز آن را با حزن و خشوع بخوان».

و فرمود: «کسی که قرآن بخواند، ولی قلبش خاضع نشود و احساس حزن در خود نکند، امر بزرگی را کوچک شمرده و زیان کرده است. پس تلاوت کننده قرآن به سه چیز نیاز دارد: 1. قلب خاشع، 2. فکری فارغ، 3. موضعی آرام؛ زیرا قلب که خاشع شد، افکار شیطانی فرار می‌کند. و دل که فارغ گشت، به تمام وجود متوجه قرآن می‌شود و موجبات تفرقه فکر رخت بر می‌بندد و از نورانیت کلام خدا و آثار آن محروم نخواهد شد. و هر گاه جای آرام و خلوتی انتخاب کند، با رعایت آن دو اصل پیشین، همانا روح و جان او با کلام خدا انس می‌گیرد و شیرینی حرف زدن با خدا را لمس می‌کند. همچنین الطاف پنهان الهی را احساس می‌کند؛ در نتیجه، حالت انس با قرآن را بر هر حالت دیگر ترجیح می‌دهد و بهترین وقت خود را در همین لحظه می‌بیند.

پس به دقت بنگر که منشور الهی را چگونه می‌خوانی و در برابر اوامر و نواهی آن چه موضعی داری و در قبال حدود آن چگونه خواهی بود؛ زیرا قرآن، کتابی است که باطل در ساحت مقدس آن راه ندارد و از جانب خداوند حکیم است. پس به دقت تلاوت کن و در هر وعد و وعیدی توقف کن و در مثال‌ها و مواعظ آن تفکر کن. مواظبت کن که به موازات صحت قرائت، در اقامه حدود آن کوشا باشی».

آن حضرت در همین زمینه از پیامبراکرم (ص) مطلبی نقل فرموده که فرمودند:«رسول خدا(ص) با جمعی از جوانان ملاقات کرد و فرمود : می‌خواهم آیاتی از قرآن را برای شما بخوانم. هر که تحت تأثیر قرار گرفت و اشک ریخت، من بهشت را برایش ضمانت می‌کنم. و سپس آخر سوره زمر را تلاوت کرد. همه اشک ریختند، مگر یک جوان که گفت: یا رسول الله! من تباکی کردم، ولی اشکم جاری نشد. حضرت فرمود: من مجدداً می‌خوانم. هر که اشک ریخت، اهل بهشت خواهد بود. و سپس آیات را دوباره خواند و این بار همه در اثر انعطاف‌پذیری اشک ریختند و همه شایستگی بهشت پیدا کردند».

7. تلاوت همراه با عبرت گرفتن

در چهار روایت دیگر، امام صادق(ع) بر تفکر و تأمل در هر آیه‌ای که می‌خواند ـ به ویژه آیات بهشت و جهنم ـ امر فرموده تا تلاوت کننده، تجلی خدای را در قرآن به چشم دل ببیند. امام صادق(ع) در مقام دعا می‌فرمود:«پروردگارا! عهدنامه خود را منتشر ساختی. پس نگاه مرا در آن عبادت قرار ده و قرائتم را تفکر و تفکرم را موجب عبرت. خدایا! قرائتم را قرائت بدون تفکر قرار مده و نظرم را در قرآن توأم با غفلت مگردان» .و فرمود: « خداوند در سخنان خود در قرآن برای بندگانش تجلی کرده است، ولی بسیاری از مردم این تجلی را نمی‌بینند». و نیز فرمود: «قرآن، مشعل فروزان هدایت و چراغ راه در تاریکی‌هاست. پس باید دیده خود را باز کنیم و برای کسب نور، چشم بصیرت را بگشاییم؛ زیرا تفکر، حیات قلب هر انسان آگاهی است». و در تفسیر آیه مبارکه‌ (یَتْلُونَهُ حَقّ تِلاوتِهِ ) فرمود: «حق تلاوت قرآن، توقف و تفکر در هر آیه‌ای است که بهشت و جهنم را مطرح می‌کند».

8. سکوت به هنگام شنیدن آیات قرآن

کتاب آسمانی و قرآن مجید آن قدر والا و ارزشمند است که بندگان خدا حتی به هنگام شنیدن آیات نیز باید سراپاگوش باشند و سکوت کنند. در این زمینه، هم خود قرآن مجید فرموده: «اگر قرآن خوانده شد، به آن آیات گوش دهید و سکوت کنید» و هم معصومان(علیهم السلام) از جمله امام صادق(ع) فرموده: « واجب است که به هنگام تلاوت قرآن چه در نماز و چه در غیر نماز، سکوت کنی و هر گاه در حضور تو قرآن خوانده شد، واجب است بر تو که سکوت کامل را رعایت کنی» .

9. تلاوت همراه با طمأنینه و پرهیز از شتاب

دستور دیگر امام صادق(ع) آن است که سعی شود به هنگام قرأئت قرآن، به سرعت و با شتاب آن را نخوانیم و در تفسیر آیه مبارکه (و رتل القرآن ترتیلا)فرمود: « با تأمل و تأنی بخوانی و در برخورد با هر آیه، درنگ کنی و آن را با صوت نیکو بخوانی». و فرمود: «قرآن با شتاب‌زدگی خوانده نمی‌شود، بلکه کلمه کلمه و با دقت خوانده می‌شود. پس به هر آیه‌ای که درباره بهشت می‌رسیم، باید مقداری توقف کنیم و از خدا آن را بخواهیم و همچنین آیه‌ای که از جهنم سخن می‌گوید، باید به خدا پناه ببریم».

امام صادق(ع) از امیرمؤمنان(ع) در معنای (و رتل القرآن ترتیلا) نقل کرده است که فرمود: «قرآن، بیانگر همه معارف است. در هنگام تلاوت، هدف شما تمام کردن سوره نباشد، بلکه با تأنی بخوانید تا قلب‌هایتان به نرمی و انعطاف گراید».

10. تلاوت بابا صدای بلند و نیکو

به امام صادق(ع) عرض کردند: شخصی معتقد است که دعا وقتی اثر دارد و کارساز است که به صدای بلند خوانده شود. امام فرمود:«ایرادی ندارد؛ زیرا علی بن حسین(ع) بهترین صوت را در تلاوت قرآن داشت و بسیار بلند می‌خواند که تمام اهل خانه می‌شنیدند. و امام باقر(ع) نیز از همه مردم صوتش در تلاوت قرآن بهتر بود و شب‌ها که بر می‌خاست و قرآن می‌خواند، بلند می‌خواند، حتی رهگذران و مخصوصاً سقّاها می‌ایستادند و گوش می‌دادند».

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha