این اثر با تکیه بر آیات قرآن، روایات معصومین(ع)، سیره عملی انبیا و اهلبیت(ع) و نیز تجربیات کاسبان سالک، راهنمایی جامع برای کسانی است که میخواهند در هیاهوی بازار، تجارت را به عبادت تبدیل کنند.
نویسنده این کتاب، حجتالاسلام مصطفی راستگو با بیش از یک دهه حضور به عنوان امام جماعت بازاریان سهراه امینحضور تهران و تعامل مستقیم با اصناف مختلف، این کتاب را پاسخ به دغدغههای اخلاقی و شرعی بازاریانی میداند که میخواهند کسب حلال را با سلوک معنوی درهم آمیزند.
این کتاب فراتر از صنف خاصی نوشته شده است؛ از فروشنده خرد تا تاجر بزرگ، از پزشک تا کشاورز، هر کسی که میخواهد کسبش را مسیری برای قرب الهی بداند، مخاطب این اثر است. نویسنده با قلمی روان و بهرهگیری از داستانهای واقعی، مثالهای ملموس بازار و موضوعات بهروز، نشان میدهد کرامت در تجارت نه یک ادعای انتزاعی که امری دستیافتنی است. او تأکید میکند کسانی که به مقامات معنوی در کسب رسیدهاند، تافته جدا بافته نبودهاند؛ تنها با رعایت نکاتی ساده اما اصیل، گوی سبقت را ربودهاند.
کتاب مرام کاسبی در سه فصل تدوین شده است. در فصل نخست، آیات و روایاتی آمده که اهمیت کسبوکار را بیان میکنند و در ادامه، سیره عملی انبیا و اهلبیت(ع) را بههمراه سیره اصحابشان در کسب و تجارت به تصویر میکشد. در فصل دوم با مرام، اخلاق و منش عارفانه کاسبان بهشتی که برگرفته از آیات و روایات است آشنا میشویم. موضوعاتی چون نیت کاسبی، نماز اول وقت، معادباوری، تعطیلی بازارها، حسن خلق، راستگویی، انصاف، مردمداری، شکرگزاری، سنت قرضالحسنه، تواضع، شکوه نکردن، کمفروشی، احتکار، سدّ معبر و... و تأثیرشان بر شیوه کسبوکار مورد نظر در این فصل بررسی شده است. فصل سوم به معرفی و بیان نکاتی نغز از کاسبانی پرداخته که به این سیره عملی ملتزم و در طول حیات خویش تجسم عملی این اخلاق الهی بودهاند.
نظر شما