به گزارش قدس خراسان، غلامحسین مظفری صبح امروز در مراسم بهرهبرداری از ایستگاه پایانی خط ۲ قطارشهری «شهید فکوری» اظهار کرد: کار بسیار سنگین و سختی انجام شده است و خوشحال هستیم که با همت و تلاش همه عزیزان، یک کار جمعی و تیمی از تأمین مالی تا اجرای پروژه انجام شده و پشتیبانی لازم صورت گرفته است.
استاندار خراسان رضوی افزود: علاقهمند هستیم که به سهمیه ۵۰-۵۰ دولت و شهرداری برسیم. البته در این پروژهها، سهم دولت به ۵۰ درصد نرسیده و باید تلاش کنیم این نسبت متوازن را داشته باشیم تا سرعت کارها افزایش یابد و از امکانات موجود در مشهد بیشتر استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه امروز دانش فنی احداث قطار شهری و مترو در ابعاد مختلف از برکت وجود و زحمات دوستان در قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) است، خاطرنشان کرد: امیدواریم که شرایط بهگونهای پیش برود که بخشهای مختلف و قدرتمند خصوصی که همتراز قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) هستند، را داشته باشیم؛ چرا که این ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور است.
مظفری متذکر شد: امیدوارم که ۷۵ درصد از حملونقل ما در شهر به حملونقل عمومی اختصاص یابد و حملونقل شخصی را به حداقل برسانیم. این اتفاق حتماً شدنی است و کارهایی که تاکنون انجام شده، کارهای بسیار بزرگی است و نقطه آغازی برای آینده محسوب میشود.
استاندار خراسان رضوی با انتقاد از اینکه در تفکیک حملونقل، سهمی را برای دوچرخه در نظر گرفته نشده است، یادآور شد: شهرداری مشهد زحمت زیادی برای ساخت مسیرهای دوچرخه کشیده اما تقریباً بلااستفاده است. بهنظرم باید در این خصوص فرهنگسازی کنیم؛ چرا که هم برای سلامت جامعه مفید است و هم میتواند باری را از ترافیک شهری رفع کند.
وی با بیان اینکه امروز اگر توجه جدی به قطار شهری داریم، تنها بحث حملونقل نیست بلکه هدف مهم و اصلی سلامت جامعه، محیط زیست و هوای پاک است، خاطرنشان کرد: مشهد جمعیت زیادی دارد و باید در بحث حفاظت از محیط زیستی در قالب یک پویش یا برنامه مدون، دوچرخهسواری را به حملونقل شهری بهصورت جدی وارد کنیم.
مظفری بیان کرد: اینکه در شرایط نسبتاً سخت و دشوار کارهای بزرگی انجام شده، حس امیدواری به انسان میدهد. حقیقتاً با این محدودیتها و سختیهایی که در این سالها به ما تحمیل شده است، اگر این ارادهها و حرکتهای منسجم نبود، امکان انجام چنین کارهای بزرگی وجود نداشت. امیدواریم شرایط بهتر شود و گشایش ایجاد گردد تا بتوانیم از این فرصتها استفاده کنیم و جهشی در جهت توسعه و آبادانی کشور داشته باشیم.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد ویژگیهای خاصی دارد و باید آن را بیشتر دریابیم؛ چرا که به تنهایی بیشتر از ۲۲ استان کشور جمعیت دارد و فاصله بسیار زیادی با سایر شهرهای کشور از نظر جمعیتی داریم، گفت: حاشیه شهر مشهد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که این میزان از جمعیت، از خیلی استانهای کشور بیشتر است. در این راستا نیازمند یک توجه جدی و ساختار مناسب هستیم. این ساختار را در حوزه شهری داریم اما در ساختار وزارت کشور نداریم. وظیفه ماست که کمک، تلاش و پیگیری کنیم تا وضعیت شهر را بهتر کنیم.
وی متذکر شد: ما از معدود شهرهایی هستیم که کل جمعیت کشور را حداکثر سه سال یکبار میزبانی میکنیم و این حجم بالای تردد و رفتوآمد نیازمند زیرساختهای جدی است. در حوزه زیرساختهای برونشهری نیز مشکلات جدی داریم که باید به آنها توجه کنیم.
تقاضای کمک برای ساخت شهرک سلامت برای حل ترافیک شهری
شهردار مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز یک خدمت دیگر به زائران و مجاوران امام رضا(ع) و همه مردم ایران تقدیم شده است و این خدمت، متعلق به همه مردم ایران است، گفت: یکی از مشکلات بزرگ قطارشهری، تأمین مالی بهویژه در کلانشهرهاست. ساخت ایستگاه شهید فکوری یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه برد و این در گفتار آسان است. اکنون ساخت هر کیلومتر قطار شهری ۵۰ میلیون دلار هزینهبر است و اگر محاسبه کنیم، اعداد و ارقام زیادی بهدست میآید.
محمدرضا قلندر شریف با اشاره به اینکه شهرداری دستش در جیب مردم است و بودجه دولتی هم ندارد، مسلماً همراهی بانکها ما را ریسکپذیرتر میکند، یادآور کرد: بانکهای ملت، ملی، صادرات، تجارت و رسالت در تأمین مالی ساخت قطار شهری با ما همکاری دارند. در این زمینه، بانک شهر بهصورت ویژه با ما همکاری و همراهی کرده است و در این دو سه سال اخیر در خرید، فروش و تأمین اوراق قرضه رکوردشکنی کردهایم. مشهد با فروش سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال ۱۴۰۲ رکورد کشور را شکست. این عدد در سال ۱۴۰۳ به پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و در سال جاری به هفت هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان رسید و بانک عامل و ضمانتکننده ما بانک شهر است.
وی با بیان اینکه یکی از کارویژههایی که در شورای شهر مشخص شده، افتتاح ۴۷ کلان پروژه در سال جاری است که بزرگترین آنها فاز یک خط سه قطار شهری است که دوشنبه با حضور رئیس جمهور افتتاح میشود، گفت: وقتی میگوییم ۴۷ کلان پروژه، یعنی هر پروژه نیازمند بودجههای کلانی است که با همکاری و هماهنگی معاونتهای مختلف شهرداری به سرانجام میرسد.
شهردار مشهد متذکر شد: اگر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) وارد پروژههای قطار شهری نمیشد، ما اکنون به این نقطه نمیرسیدیم. چرا که ما چه پول داشتیم چه نداشتیم، مسئولان قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) کار را پیش میبردند و برای مردم کار میکردند.
قلندر شریف یادآور شد: مشهد تنها شهر کشور است که همزمان در حال ساخت سه خط ریلی بهصورت فعال است و چهار هزار کارگر خدوم اکنون در زیر زمین برای ساخت خطوط قطار شهری در حال فعالیت هستند که دیده نمیشوند و ماحصل کارشان تنها وقتی که ایستگاه قطار شهری بر روی زمین تأسیس میشود، دیده میشود.
وی خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: یک کمکی از شما میخواهیم برای مشکل اصلی ترافیک شهر که در محله احمدآباد، کوهسنگی و کفایی است و منشأ ترافیک در آنجا مطبها و کلینیکهای تخصصی است و متأسفانه افرادی که بیماری جسمی دارند، با بیماری روحی ناشی از ترافیک سنگین در این محله مواجه هستند. راهحل آن ساخت و تکمیل شهرک سلامت با نزدیک به ۱۳۸ هزار هکتار زمین برای احداث بیمارستان و انتقال مطبها و کلینیکهای تخصصی به این نقطه از شهر است. با این کار، مردم مشهد از دورترین نقاط شهر میتوانند با قطار شهری در سریعترین زمان ممکن به شهرک سلامت میآیند و کارهای درمانی خود را انجام میدهند.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بیش از ۳۹۰ پروژه در حال اجرا دارد
در این مراسم معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با بیان اینکه امروز با گسترش شهرها، توسعه حمل و نقل شهری، بهویژه مترو که از فضای زیرزمین بهصورت اختصاصی استفاده میکند، یکی از نیازهای اساسی به شمار میرود، گفت: امروز بحث ناترازی انرژی در کشور مطرح است. در حالی که یکی از مصرفکنندگان سوخت، خودروهایی هستند که در شهر در حال ترددند، به یقین با احداث مترو، از این ترددها کاسته میشود و بخشی از این ناترازیها جبران خواهد شد. بهطور کلی، باید استفاده از وسایل حملونقل شخصی و عمومی برقی را در دستورکار قرار دهیم.
سردار سرتیپ دوم پاسدار اسدالله حاجیزمانی یادآور شد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در ۳۲ استان کشور، بیش از ۳۹۰ پروژه در حوزههای نفت، گاز، پتروشیمی، راه و شهرسازی، نیرو، سد و انتقال آب، صنعت و معدن، فناوری اطلاعات و ارتباطات و دریایی در حال اجرا دارد و مشغول خدمترسانی به مردم ایران است. حدود ۲۰ پروژه از ۳۹۰ پروژه در خراسان رضوی قرار دارد که ارزش اولیه آنها ۲۵ همت است و اگر ارزش روز پروژههای نفت و گاز، خطوط انتقال آب و بهویژه بخش خدمات شهری را که مشغول خدمترسانی هستند محاسبه کنیم، این عدد به حدود ۱۰۰ همت میرسد.
وی با بیان اینکه از ۳۳۸ کیلومتر خط مترویی که قرارگاه سازندگی در حال احداث دارد، افزود: با تلاش مستمر مجموعه استان، شهرداری و شورای شهر، شاهد افتتاح ایستگاهها و خطوط قطار شهری در مشهد هستیم.
معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به اینکه مترو سیستم دارای ویژگیهای خاصی است، عنوان کرد: مترو یک شهر زیرزمینی است و ۴۰ مورد امکانات و تجهیزات برای سیستم مترو مورد نیاز است که این امکانات به جز در این زمینه در هیچ جای دیگر استفاده نمیشود که فراهم کردن این امکانات با زحمات زیاد و تلاش شبانهروزی دستاندرکاران آن محقق میشود.
سردار حاجیزمانی با بیان اینکه همکاران ما توانستهاند بسیاری از پروژههای شهر مشهد را زودتر از زمان تعیین شده به مرحله بهرهبرداری برسانند، گفت: حفر تونلهای قطار شهری، بهویژه در بافتهای قدیمی شهری، سختیها و ظرافتهای خاص خود را دارد که الحمدلله شهرداری مشهد این کار را بهخوبی اجرا کرده و توانستهاند کنترلهای لازم را داشته باشند تا هیچگونه خللی در خیابانهای شهر ایجاد نشود.
وی متذکر شد: خط سه قطار شهری مشهد تنها اتصال پایانه مسافربری به باب الجواد نیست، بلکه اتصال فرودگاه، راهآهن و پایانه مسافربری مشهد به حرم مطهر رضوی نیز هست که با استفاده از خطوط یک و دو این کار انجام میشود و زائران میتوانند بهراحتی از خدمات قطار شهری بهرهمند شوند.
ساخت ایستگاه شهید فکوری با ۱۳۰۰ میلیارد تومان بودجه
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز در این مراسم درباره جزئیات آخرین ایستگاه خط دو قطارشهری گفت: ایستگاه شهید فکوری با ۹ هزار متر زیربنا، سه طبقه و در عمق ۳۷ متری زمین اجرا شده است. ساخت این ایستگاه ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و هزینه ریلگذاری و تجهیزات محدوده تونل از ایستگاه شهید کاوه تا ایستگاه شهید فکوری ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. در مجموع، احداث این ایستگاه و تونل آن یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.
کیانوش کیامرز با بیان اینکه با همت اعضای شورای شهر و شهردار مشهد در حال رفع نواقصی هستیم که از سال ۱۳۹۵ به بعد وجود داشته است، افزود: یکی از این نواقص ایستگاه پایانی خط دو قطار شهری بود. همچنین با همت معاونان شهرداری، دورخیز بسیار بزرگی برای اتمام همه عملیات خط دو قطار شهری که شامل دپوی تجهیزات نگهداری و تعمیرات قطار در ایستگاه طبرسی میشود، انجام شده است. انشاءالله تا پایان این دوره شهرداری این کار به اتمام خواهد رسید و دورنمای خط سه و چهار را در پیش خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات جالبی که در شهر مشهد رخ داد، حفاری همزمان تونلهای قطار شهری مشهد در کنار فاز اول خط سه و ایستگاه پایانی خط دو بود، ادامه داد: همکارانم در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بهصورت شبانهروزی تلاش کردند و امیدواریم با توجه به دورنمایی که گذاشته بودیم، حفاری تونلهای خط سه و چهار قطار شهری مشهد در این دوره شهرداری به اتمام برسد. در حال حاضر حفاری خط سه به نزدیکی چهارراه مخابرات قاسمآباد و حفاری خط چهار نیز به یک کیلومتری میدان شهدا رسیده است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد یادآور شد: من و همکارانم در شرکت قطار شهری و در شرکت بهرهبرداری، ۶ ماه است که بهصورت شبانهروزی کار کردهایم تا بتوانیم این ایستگاه و خط سه را بهاتمام برسانیم. یکی از آرزوهای همه ما اتصال خطوط قطار شهری به حرم مطهر رضوی بود و بعد از آن احداث خط چهار قطار شهری است که انشاءالله انجام میشود.
کیامرز خبر داد: ایستگاه شهید فکوری اکنون ایستگاه انتهایی خط دو قطار شهری است و انشاءالله در سالهای آینده با توجه به طرح تفصیلی شهر مشهد که مجوز آن نیز از دولت گرفته شده است، این خط قطار شهری تا بلوار هفت تیر ادامه پیدا خواهد کرد.
امتداد خط دو قطارشهری تا بلوار شهید برونسی و نمایشگاه بینالمللی
در این مراسم معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز گفت: امروز ایستگاه شهید فکوری، که آخرین ایستگاه خط دو قطار شهری است را تحویل میدهیم و انشاءالله در هفته جاری فاز اول خط سه قطار شهری را افتتاح خواهیم کرد. شعار ما این است که قطار شهری به حرم برسد و با تلاشهای همکارانم در مدیریت شهری، این هدف محقق میشود.
پوریا محمدیان یزدی با بیان اینکه مشهد با جمعیت ۳.۵ میلیون نفر، براساس مطالعات جامع حمل و نقل، هر مشهدی حداقل دو سفر در روز تولید میکند، بنابراین ما بهصورت روزانه ۷ میلیون سفر داریم، عنوان کرد: وضعیت توزیع ناوگان حمل و نقل شهری به این صورت است که ۱۵ میلیون از این میزان با اتوبوس انجام میشود که معادل یک میلیون سفر در روز است. همچنین، ۲۰ درصد آن، معادل یک و نیم میلیون سفر، با تاکسیهای زرد و اینترنتی انجام میشود. ۳۰۰ هزار سفر نیز با خط یک و دو قطار شهری مشهد انجام میشود و ۶۰ درصد سفرهای درون شهری اکنون با خودروهای شخصی انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه براساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، باید ۷۵ درصد سفرها با حمل و نقل عمومی انجام شود، افزود: در این راستا، مدیریت شهری یک افق برای وضعیت حمل و نقل شهری در نظر گرفته است که در حوزه اتوبوسرانی با خرید ناوگان اتوبوسرانی از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد برسیم و استفاده از قطار شهری که اکنون ۵ درصد است را به ۱۵ درصد برسانیم. به عبارت دیگر، روزی یک میلیون سفر با حمل و نقل ریلی در شهر مشهد انجام شود. اگر این اتفاق در مشهد رخ دهد، ما شهری پاکتر و کم ترافیکتر خواهیم داشت.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: براساس سیاهه انتشار آلودگی هوایی که در مشهد تهیه شده است، ۶۵ درصد منابع آلودگی هوای مشهد مربوط به منابع متحرک است که ۳۵ درصد آنها خودروهای شخصی هستند. هنگامی که حملونقل ریلی و اتوبوسی توسعه پیدا کند، قاعدتاً این ۳۵ درصد ناوگان خودروهای شخصی به حداقل ممکن خواهد رسید.
محمدیان یزدی یادآور شد: برنامهریزی کردهایم که انشاءالله در سالهای آینده با افتتاح خط سه و چهار و قسمت تکمیلی خط دو که تا بلوار شهید برونسی و نمایشگاه بینالمللی امتداد خواهد یافت تا بتوانیم سهم ۱۵ درصدی از سفرهای مشهد را در پایان تحقق و تکمیل این خطوط داشته باشیم.
وی با بیان اینکه قرارگاه جهادی خاتم الانبیاء کاری که در دو تا سه سال انجام میشد را توانستند در ۶ ماه انجام دهند و پیشرفت فیزیکی بسیار بالایی را در این پروژه داشته باشند، گفت: ما یک ترافیک سنگینی را در پیک صبحگاهی و بعد از ظهر در چهارراه شهید کاوه داشتیم، چرا که همه حجم ترافیکی که از فکوری و پیروزی میآمد به چهارراه کاوه میرفت. با افتتاح این ایستگاه، بار ترافیکی بین بلوارهای پیروزی و فکوری توزیع میشود و فشار ترافیک از بلوار پیروزی برداشته میشود و رفت و آمد آسان میشود.
ایستگاه قطارشهری شهید فکوری در مدت زمانی بسیار کمی ساخته شد
عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این مراسم گفت: وقتی که از راه صحبت میکنیم، اذهان مردم به سمت و سوی جادهها میرود، در حالی که باید در کلانشهرها به فکر کنترل خیابانها و ترافیک باشیم و بدانیم که با روشهای گذشته نمیتوان جمعیت انبوهی را جابهجا کرد. قبلاً یکی از دوستان در شهرداری میگفت باید بهجای اینکه یک کیلومتر مترو بسازیم، ۱۰۰ اتوبوس به ناوگان حملونقل شهری اضافه کنیم. او درست میگفت، اما تصور کنید که ساعت هفت صبح ۵۰ دستگاه اتوبوس را در انتهای طبرسی مستقر کنیم و ۱۰ دقیقه بعد نیز ۵۰ اتوبوس دیگر مستقر کنیم؛ این کار امکانپذیر نیست و ما باید حتماً به بحث مترو ورود میکردیم و این کار اتفاق افتاد.
حسن موحدیان با بیان اینکه ایستگاه شهید فکوری زیباترین ایستگاهی است که ساخته شده و متناسب با موقعیت آنجاست، افزود: این ایستگاه در مدت زمانی بسیار کم ساخته شده است و در این دهه کرامت، از روز دوشنبه با ورود رئیس جمهور به مشهد و افتتاح فاز یک خط سه قطار شهری، مردم بهراحتی از سه خط مترو به حرم مطهر رضوی مشرف میشوند.
وی بیان کرد: جمعیت زیادی از مردم ساکن در کوی آب و برق و خیابان صیاد شیرازی قبلاً از طریق بلوار پیروزی و اکنون از طریق بلوار شهید فکوری نماز خود را به این ایستگاه میرسانند و این ایستگاه بسیار فعال میشود.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: حقیقتاً کارگران قطار شهری عاشقانه و شبانهروز برای ساخت ایستگاه شهید فکوری کار کردند تا در این مدت کوتاه این ایستگاه افتتاح شود.
موحدیان از استاندار خواستهایم تا کمک کند تا ساخت خط سه و چهار قطار شهری هرچه زودتر به اتمام برسد و خاطرنشان کرد: ما در شورای شهر ضمن پرداختن به توسعه قطار شهری، از حملونقل عمومی و اتوبوسرانی غافل نشدیم و در این دوره بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده که به ناوگان حملونقل عمومی شهر مشهد اضافه شده است.
وی خطاب به مسئولان بانک شهر نیز گفت: بانک شهر باید در تأمین اعتبارات بیشتر کمک کند تا با کمکهایی که انجام میشود، بتوانیم بیشتر در خدمت مردم عزیز مشهد باشیم.
نظر شما