به گزارش قدس آنلاین، شب گذشته در برنامه تلویزیونی «جامجم» با محوریت بررسی و نقد عملکرد سازمان صدا و سیما، موضوع خلا ایده پردازی در تولید با حضور سعید ابوطالب و دکتر محمد جواد شعبانی به بحث گذاشته شد. موضوع محوری این برنامه را میتوان ناظر به بررسی عملکرد تلویزیون در حوزه تولیدات خود و خلاقیت در آنها جستجو کرد. بعضی معتقدند در سالهای اخیر برخی از تولیدات تلویزیونی به گونهای پیش رفته است که بعضا در ورطه ساختارهای تکراری افتاده است.
سعید ابوطالب که تهیه کننده برخی از رئالیتی شوها است در این برنامه گفت: شما میگویید ما دچار فقدان تنوع و خلاقیت هستیم. مقداری از این گزاره را قبول ندارم. درحالی که اینجا نشستیم، از سلمان فارسی تا پاورقی و همین برنامه ساخته شدهاند. ببینید چقدر با هم از نظر ساختار فاصله دارند. سلمان فارسی به عنوان یک سریال عظیم تاریخی و برنامه پاورقی و جام جم. ما میگوییم وقتی شبکه را باز میکنیم این تنوع را نمیبینیم. شاید به این موضوع برگردد که ما یک تفکیکی قائل شدیم که مستندها بروند شبکه مستند، سریالها در شبکههای دیگر و ... . بنابراین وقتی مخاطب تلویزیون را باز میکند انگار دور میزند. کنداکتور شاید درست چینش نمیشود. خبر میآید که این هفته چنین فیلمهای سینمایی از شبکهها پخش میشود. فیلمهای سینمایی روز دنیا هم هست ولی هیچوقت نمیبینیم. ساعت پخش غلط است. یک مقدار به صورت کلی به این شکل است. مخاطب و ژورنالیستها مثلا شبکه یک را با فلان شبکه خارجی مقایسه میکنند. این مقایسه اشتباه است. ما یک ساختاری در تلویزیون داریم و ملی است. وظایفی دارد و اصطلاحا بنگاه اقتصادی نیست. سازمان فرهنگی است و بنابراین رویکرد متفاوت دارد.
دکتر محمد جواد شعبانی نیز در انتقاد به تولیدات رسانه ملی گفت: محتوا باید در رسانه ترجمه رسانهای شود. آیا از محتوای قرآن چیزی بالاتر داریم؟ چرا شبکه قرآن پر بیننده ترین شبکه ما نیست؟ چون ما محتوا را تبدیل به پیام نمیکنیم.
وی در ادامه افزود: گاهی یک آیه قرآن باید تبدیل به یک سریال شود؛ بدون آن که اسم آیه را بیاوریم. گاهی اوقات یک جمله مقام معظم رهبری باید یک مسابقه بشود. قرار است یک پیامی را رسانه به مخاطب انتقال دهد.
نظر شما