آب و هوای این روزهای شهر مشهد، بیش از هر زمان دیگری به توجه و برنامه‌ریزی برای حمل و نقل پاک نیاز دارد؛ حمل و نقلی که بتواند کمی از بار ترافیکی شهر کم کند و مرهمی بر زخم مزمن آلودگی هوای کلانشهر مشهد باشد.

کاهش ۸۰۰لیتری مصرف روزانه سوخت در مشهد با دوچرخه‌سواری
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های حمل و نقل پاک، استفاده از دوچرخه است که در سال‌های اخیر توسط مدیریت شهری مشهد توجه خاصی به آن شد و برخی مدیران شهری و دولتی، هرچند به صورت نمادین، در روزهایی از سال به طی مسیر منزل تا محل کار توسط دوچرخه پرداختند تا آنجا که این کار، مشهد را در میان شهرهای کشور به عنوان دبیرخانه شهرهای دوستدار دوچرخه مطرح کرد. با این حال هنوز با استانداردهای دنیا فاصله فراوانی داریم. پیشروترین شهر دوستدار دوچرخه دنیا کپنهاگ دانمارک است که نیمی از مردم آن با دوچرخه به محل کار خود می‌روند. البته این استفاده مردم از دوچرخه به جای حمل‌ونقل موتوری به‌ویژه خودرو شخصی، موضوعی است که افزون ‌بر فرهنگ‌سازی، به زیرساخت قوی به منظور راه‌اندازی ایستگاه‌های فراوان، تعیین مسیرهای هدفمند و پارکینگ‌های مناسب برای دوچرخه نیاز دارد.

مشهد هزار و ۷۰۰ دوچرخه اشتراکی دارد

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به وجود هزار و۷۰۰ دستگاه دوچرخه در مشهد می‌گوید: ۲۷۴ ایستگاه در حال خدمت‌رسانی هستند و ۱۱ ایستگاه با ۱۵۰دوچرخه در بوستان‌های بانوان واقع شده است.
قاسم طاهری با بیان اینکه نام‌نویسی در سامانه دوچرخه اشتراکی توسط اپلیکیشن «شهر من» صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: هزینه نام‌نویسی و بیمه در این سامانه کاملاً رایگان است و هر شهروند به محض نام‌نویسی می‌تواند از مصوبات و مشوقات شورای اسلامی شهر همچون استفاده یک ماه به صورت روزانه با ۱۰ سفر رایگان، روز تولد استفاده رایگان و... بهره ببرد.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تخفیف‌ها شامل کسانی می‌شود که به صورت عمومی از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو استفاده می‌کنند، اضافه می‌کند: یکی دیگر از مشوق‌ها تخفیف ۹۰درصدی برای استفاده از دوچرخه در ساعت‌های ۶ تا ۸ صبح و ۲ تا ۴ ظهر بوده که برای استفاده بیشتر از این حمل و نقل پاک و انسان‌محور در نظر گرفته شده است. بانوان افزون ‌بر مشوق‌های مذکور دو سفر روزانه رایگان نیز ‌می‌توانند در بوستان‌های بانوان داشته باشند.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد درباره جانمایی ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی می‌گوید: تلاش شده در مکان‌هایی که دارای خلأ ناوگان حمل و نقل عمومی است، ایستگاه ایجاد شود تا مردم بتوانند از محل زندگی خود با دوچرخه به ایستگاه‌های قطارشهری برسند و همان‌جا دوچرخه را قفل کرده و ادامه مسیرشان را با قطارشهری یا اتوبوس انجام دهند.
طاهری با اشاره به تأثیر مثبت دوچرخه در کاهش ترافیک می‌افزاید: روزانه ۳ هزار تا ۳ هزار و ۴۰۰ سفر موفق در سامانه دوچرخه‎‌های اشتراکی به ثبت می‌رسد و با این شرایط هر روز ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیتر مصرف سوخت به واسطه استفاده از دوچرخه کاهش می‌یابد؛ اما باز هم مقداری با وضعیت مطلوب استفاده حداکثری شهروندان از دوچرخه فاصله داریم.
وی با اشاره به ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از دوچرخه و حمل و نقل پاک در مشهد بیان می‌کند: درحال حاضر دبیرخانه شهرهای دوستدار دوچرخه به مشهد انتقال یافته و این شهر به عنوان دبیرخانه شهرهای دوستدار دوچرخه در کشور مطرح است به واسطه اینکه مدیریت دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد توسط شهرداری اداره می‌شود.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد به اصلاح قوانین بیمه شهرداری اشاره کرده و می‌افزاید: تا پیش از این فقط افراد بالای ۱۸ سال می‌توانستند از این دوچرخه‌ها استفاده کنند؛ ولی به تازگی با مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، قانون بیمه شهرداری اصلاح شد و نوجوانان پانزده تا هجده ساله نیز می‌توانند با ورود به سایت bike.mashhad.ir نام‌نویسی انجام دهند و احراز هویت شوند و از دوچرخه‌ها استفاده کنند.

تحقق ۷۰درصدی استفاده از تخفیف توقف‌های زیر نیم ساعت پارک حاشیه‌ای در مشهد

پارک حاشیه‌ای نیز یکی دیگر از روش‌های متداول برای مدیریت پارکینگ در مناطق شهری است که اگر به درستی از آن بهره گرفته شود، افزون بر پارکینگ می‌تواند با شیوه‌های تشویقی و مؤثر خود موجب کاهش ترافیک، حمل و نقل و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا شود.
طاهری درباره این پارک حاشیه‌ای نیز با بیان اینکه قیمت گذاری برای الیت در خیابان‌های مختلف با هم متفاوت است، می‌گوید: با توجه به مصوبات شورای اسلامی شهر، تعرفه‌گذاری بر اساس ترافیک منطقه و مقدار بازدارندگی که آن خیابان بخواهد ایجاد کند، متفاوت بوده و تعرفه‌ها به سه صورت الف، ب و جیم است که هر سال توسط شورا و بر اساس نیاز ترافیکی آن منطقه تعیین و به شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی به منظور اجرا ابلاغ می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر راننده ۳۱دقیقه در موقعیت پارک قرار داشته باشد، نمی‌تواند از نیم ساعت رایگان خود استفاده کند، پس برای اطلاع از زمان پارک خود باید چه اقدامی داشته باشد، ادامه می‌دهد: به محض مشاهده پلاک توسط پارکبان، پلاک در سامانه ثبت و نیم ساعت رایگان از همان لحظه شروع می‌شود؛ اما برای اطلاع از زمان پارک خود باید مدیریت توقف خودرو توسط شهروند انجام شود. اصرار ما بر این است که هر راننده مدیریت توقف خودرو را داشته باشند و ترجیحاً زیر نیم ساعت توقف خود را خاتمه دهد تا مستلزم پرداخت هزینه به واسطه ورود توقف به نیم ساعت دوم نباشد.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد اظهار می‌کند: ماهیت وجودی شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی که بخشی از وظیفه آن مدیریت پارک حاشیه‌ای بوده، مدیریت توقف خودرو در معابر پر ترافیک و کنترل آن به واسطه کنترل توقف‌های طولانی‌مدت و نامتعارف دوبله شهری در معابر عمومی نیز هست تا توزیع عادلانه فضای پارک که یکی دیگر از وظایف ماست، به درستی انجام شود.
طاهری با بیان اینکه درحال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد توقف‌ها زیر نیم ساعت تحقق یافته، می‌گوید: به واسطه همان فضای پارکی که به دلیل حذف ردیف نخست توقف‌های طولانی‌مدت ایجاد می‌شود، کاهش ترافیک را هم می‌توانیم در این قضیه داشته باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha