در چند روز گذشته اخبار آتشسوزی و یا انفجارهای ناشی از نشت گاز بیش از سایر اخبار در فضای مجازی برجسته و ارزش خبری پیدا کرده است.
در این ارتباط برخی از رسانههای خارجی و داخلی چنین وانمود میکنند که رژیم صهیونیستی استراتژی نبرد با ایران را فعلاً از درگیری رودررو به درگیری غیرمستقیم از جمله خرابکاری و ترور تغییر شکل داده و انفجارها و آتشسوزیهای به وقوع پیوسته گواه این مدعاست.
حوادث عادی یا غیرعادی؟
اگر نگاهی به آمار حوادث به وقوع پیوسته ناشی از نشت و یا انفجار گاز در ایران بیندازیم متوجه میشویم بسیاری از این حوادث به دلیل بهرهمندی ۳۰ میلیون مشترک گاز چندان غیرمنتظره و عجیب نیست.
در آمار سال ۱۳۹۹ تعداد هزار و ۷۱۶ حادثه و در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز به ترتیب ۲هزار و ۱۵۰ و ۳هزار و ۱۹۶ حادثه ناشی از نشتی گاز در کشور به وقوع پیوسته که با وجود خرابیهای به بار آمده و فوت چندین تن از هموطنان، هیچ کدام از این حوادث به پای موساد و یا خرابکاری نوشته نشده است.
آمارها نشان میدهد سازمان آتشنشانی تهران ماهانه بهصورت متوسط یک تا دو انفجار گاز را ثبت میکند که ۹۰ درصد حوادث به وقوع پیوسته همراه با «آوار» و البته «غیرعمدی» گزارش شده است.
اگرچه نباید از دشمنی و مکر دشمن غافل شد اما هر انفجار یا آتشی گواه بر نفوذ و خرابکاری نیست!
جنگ روانی
از آنجا که در جنگ روانی هر خبر را باید یک سلاح تلقی کرد بنابراین تلآویو با ایجاد اتاق جنگ روانی، اخبار را به گونهای طراحی میکند که تهدید حمله به عاملی ثابت در فضای ایران تبدیل شود.
دکترین «جنگ روانی هوشمند» یکی از راهبردهای این رژیم برای هدفگیری ذهن شهروندان و نخبگان با انتشار اخبار مبهم و تهدیدهای مداوم به منظور مختل کردن امنیت روانی جامعه است.
همان طور که در جریان جنگ ۱۲روزه نیز مشاهده شد برخی از افراد خودفروخته با ایجاد حریقهای عمدی مانند آتش زدن لاستیکهای مستعمل در حاشیه شهرها فضای روانی جامعه را ملتهب میکردند یا شایعهای مبنی بر «احتمال انفجار گوشیهای همراه» در برخی شبکههای مجازی و کانالهای مشکوک منتشر شد که برخی از شهروندان حتی از سایه گوشیهای همراه در مدت جنگ ۱۲روزه واهمه داشتند.
گفتنی است در شرایطی که ایران پس از جنگ ۱۲روزه در حالت «آمادهباش» برای مقابله با شرارتهای احتمالی طرف مقابل قرار دارد، هر حادثه غیرعادی از قبیل آنچه گاهی در روزهای اخیر شاهدش بودهایم، به سرعت به «حمله پنهانی دشمن» تعمیم داده میشود.
از بزرگنمایی تا تحقیر
رژیم صهیونیستی میکوشد «نفوذ اطلاعاتی» خود را چنین القا کند که «ما همه جا هستیم» بنابراین با ابزار رسانه سعی در ترساندن مردم از حمله مجدد، القای ضعف ایران در خنثیسازی خرابکاریها و ایجاد بیثباتی و عدم تمرکز در ساختارهای اطلاعاتی و امنیتی دارد.
بزرگنمایی موفقیتهای اسرائیل با تقویت این تصور که همواره در جنگها پیروز است و دشمنانش ناتوان هستند یکی از تکنیکهای استفاده از رسانه در جنگ روانی بوده و شاید از همین رو است که آتشسوزی در یک انبار کفش در محدوده پل روشندلان تهران را نیز رسانههای معاند به پای نفوذ عوامل اسرائیل و موفقیتهای آن میگذارند. تحقیر و تمسخر نیز یکی دیگر از تکنیکهای جنگ روانی است که اسرائیلیها سعی دارند با انتشار مطالبی دشمنان خود را ناتوان یا بیکفایت نشاندهند از این رو در طوفان الاقصی نیز ویدئوهایی که نیروهای مقاومت را ضعیف نشان میداد به طور گسترده نشر داده میشد.
فراموش نکنیم هر خبر یک سلاح است که میتواند برای خرابکاری استفاده شود!
نظر شما