حجت‌الاسلام سید ضیاءالحسن نجفی در خطبه‌های نماز جمعه اظهار داشت: لعن بر یزید از دیدگاه اهل‌سنت نیز جایز است. و تطهیر او تحریف تاریخ و خیانت به حقیقت است.

محقق پاکستانی مطرح کرد : لعن بر یزید از دیدگاه علمای اهل سنت
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
حجت‌الاسلام سید ضیاءالحسن نجفی در خطبه‌های نماز جمعه که در مسجد جامع علی لاهور پاکستان برگزار شد، با اشاره به تلاش‌های برخی افراد برای تبرئۀ یزید از جنایات کربلا، تأکید کرد که لعن بر یزید نه‌تنها از منظر شیعه، بلکه از دیدگاه بسیاری از علمای اهل‌سنت نیز جایز و پذیرفته‌شده است.

وی با ابراز تأسف از رویه نادرست برخی افراد در طول تاریخ اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از مردم ابتدا عقاید خود را بر اساس ذهنیات و گرایش‌های شخصی شکل می‌دهند، سپس تلاش می‌کنند آن را با آیات قرآن و احادیث توجیه و اثبات کنند. این یک فاجعۀ فکری و دینی است که همچنان ادامه دارد.

این عالم پاکستانی با انتقاد شدید از برخی تلاش‌ها برای تبرئۀ یزید از جنایت عظیم کربلا، خاطرنشان کرد: امروزه برخی افراد تلاش می‌کنند یزید را از مسئولیت شهادت امام حسین علیه السلام مبرا نشان دهند. آنان مدعی‌اند که این قتل، تصمیم شخصی ابن سعد بوده و یزید در آن نقشی نداشته است. حتی در مواردی، لعن بر یزید را ممنوع می‌دانند و او را در شمار افراد مقدس قرار می‌دهند. این در حالی‌ست که اسناد معتبر تاریخی، به‌ویژه آنچه در تاریخ طبری آمده، خلاف این ادعا را به روشنی اثبات می‌کند.

وی در ادامه افزود: یزید در نامه‌ای به والی مدینه دستور داد تا از امام حسین علیہ‌السلام، عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبیر بیعت گرفته شود. و در صورت امتناع، دستور به قتل آنان داده شد. حتی دستور داده شد سر مبارک امام حسین علیه السلام برای یزید فرستاده شود. آیا با وجود چنین فرمان صریحی، می‌توان مسئولیت را از دوش یزید برداشت؟

خطیب جمعه لاهور پاکستان در ادامه به سخنان پسر یزید، معاویة بن یزید، اشاره کرد و گفت: پس از مرگ پدرش، معاویة بن یزید آشکارا اعلام کرد که پدرش سه جنایت بزرگ مرتکب شد: قتل اهل‌بیت پیامبر، حلال شمردن شراب، و هتک حرمت خانۀ خدا. آیا با چنین اعترافی باز هم می‌توان یزید را تطهیر کرد؟

وی با استناد به منابع اهل‌سنت اظهار داشت: بسیاری از علمای بزرگ اهل‌سنت از جمله ابن حجر عسقلانی، جلال‌الدین سیوطی، ذہبی، مسعودی و دیگران، لعن بر یزید را جایز دانسته‌اند. تعجب‌آور است که با وجود این اجماع، برخی امروز در پی دفاع از یزید برآمده‌اند. اما بدانند که هیچ‌گاه نخواهند توانست چهرۀ او را مقدس جلوه دهند.

حجت‌الاسلام سید ضیاء الحسن نجفی با بیانی تند خطاب به این افراد گفت: اگر می‌خواهند از یزید دفاع کنند، پس باید شرب خمر را نیز مباح اعلام کنند؛ چرا که یزید، نه‌تنها تارک‌الصلاة، بلکه شراب‌خوار نیز بود. حمایت از چنین فردی، نه‌تنها دفاع از ظلم، بلکه خیانت به حقیقت و تاریخ اسلام است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به نامه امام حسین علیه السلام خطاب به مردم بصره اشاره کرد و گفت: امام حسین علیه السلام در این نامه، اهداف قیام خود را به‌روشنی بیان کردند. آن حضرت فرمودند: من شما را به سوی کتاب خدا و سنت پیامبر دعوت می‌کنم. یعنی امام، داعی الی‌الله بود. آن حضرت همچنین تصریح کردند که قیامشان برای منافع شخصی نیست، بلکه برای احیای سنت پیامبر و اصلاح امت اسلامی است.

سخنران جمعه لاهور پاکستان با طرح این پرسش هشداردهنده گفت: امروز باید بررسی کنیم که آیا سخنرانان و منبری‌ها، در سخنان خود بر مبنای کتاب و سنت سخن می‌گویند یا خیر؟ اگر خطیبی از کتاب خدا و سنت رسول در سخنانش بهره نمی‌برد، بی‌تردید، راه او خلاف مسیر امام حسین علیه السلام است. باید هوشیار باشیم که سنت پیامبر در جامعه ما زیر پا گذاشته نشود، چراکه این همان دلیلی است که امام برای آن قیام کردند.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha