رضا جمشیدی عصر سه شنبه در نشست بررسی ظرفیتهای خراسان رضوی برای ایجاد بندر خشک و دهکده لجستیک در مشهد افزود: این استان به لحاظ راهبردی قابلیت ایجاد دهکده لجستیک و بندر خشک را دارد.
وی ایستگاه راهآهن شهید مطهری، منطقه آزاد تجاری سرخس و شهرک صنعتی مشهد را از جمله مهمترین ظرفیتهای بالقوه خراسان رضوی برشمرد و گفت: تعیین موقعیت بندر خشک در استان نیازمند برنامه آمایش سرزمینی است تا زمینه توسعه و ارتقای آن در آینده فراهم شود.
جمشیدی در مورد راههای ارتباطی خراسان رضوی با خارج از کشور ادامه داد: این استان با افغانستان و ترکمنستان مرز مشترک دارد که پایانههای مرزی دوغارون، سرخس، لطفآباد و باجگیران در این نوار مرزی واقع شده است و دروازه طلایی ایران با این ۲ کشور همسایه و آسیای میانه را تشکیل دادهاند.
وی ادامه داد: بندر خشک در خراسان رضوی میتواند علاوه بر کاهش ازدحام بار در بنادر دریایی جنوب کشور، مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه را هموارتر کند و زمینه توسعه اقتصادی، صنعتی و لجستیکی این استان را رقم زند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: بر اساس تعاریف وزارت راه و شهرسازی، دهکده لجستیک مرکزی با سطح عملکردی و فعالیتی غالباً بینالمللی شامل صادرات، واردات و ترانزیت همراه با خدمات گمرکی بهشمار میآید و دارای بندر خشک، راهآهن، جاده و زیرساختهای تخلیه، بارگیری، نگهداری و بازرسی کالاست.
جمشیدی افزود: همچنین از سفر علی عبدالعلیزاده نماینده ویژه رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور به خراسان رضوی و بررسی ایجاد بندر خشک در استان با حضور این مقام کشوری خبر داد.
مدیرکل راهآهن خراسان نیز در این نشست گفت: ایستگاه راهآهن شهید مطهری بهعنوان مهمترین مرکز لجستیک بار ریلی در منطقه شمال شرق کشور بهشمار میآید و در مسیر کریدور شرق-غرب و شمال-جنوب قرار دارد.
مصطفی نصیری افزود: هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری ۳۵۰ واگن بهصورت شبانهروزی در ایستگاه شهید مطهری وجود دارد و سالانه یک میلیون لیتر تخلیه مواد سوختی در این ایستگاه انجام میشود.
وی با اشاره به سند آمایش مراکز لجستیک کشور ادامه داد: طبق این سند، بندر خشک منطقهای محصور در دهکده لجستیک است و شهرستان مشهد و ایستگاه شهید مطهری میتواند به دهکده لجستیک تبدیل شود.
نصیری به ایستگاه راهآهن سرخس اشاره و اضافه کرد: این راهآهن آسیای میانه و چین را به بنادر جنوبی ایران و همچنین ترکیه و اروپا متصل میکند و ظرفیت حمل و نقل کالا تا هفت میلیون تن در سال را دارد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به حادثه بندر شهید رجایی، ما نیازمند توسعه بنادر خشک و دهکدههای لجستیک در سایر نقاط کشور هستیم تا از تراکم بار و کانتینر در بنادر دریایی جلوگیری شود.
محمدرضا توکلی زاده افزود: بخش خصوصی میبایست در بنادر خشک بیشترین نقشآفرینی را داشته باشد و در خراسان رضوی، زیرساختها و اراضی مراکز لجستیکی باید به حدی برسد که ظرفیت استانهای همجوار را پشتیبانی کند.
وی ادامه داد: ایستگاه راهآهن شهید مطهری مستلزم افزایش ظرفیت، ارتقا و توسعه است تا تحمل حجم بارهای ورودی و خروجی را داشته باشد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شهرک صنعتی پنج هزار هکتاری مشهد بزرگترین شهرک صنعتی کشور است که ۲ خط ریلی از میان آن عبور میکند و در نزدیکی فرودگاه مشهد قرار دارد.
جعفر فرشچی طوسی افزود: شهرکهای صنعتی دارای تسهیلات ویژه همچون معافیت مالیاتی و ساختوساز رایگان برای سرمایهگذاری است و شهرک صنعتی مشهد نیز قابلیت توسعه تا ۲ برابر مساحت فعلی را دارد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: حداکثر مؤلفههای ایجاد یک بندر خشک در شهرک صنعتی مشهد نظیر جاده، راهآهن، واحدهای تولیدی، دسترسی به بازار مصرف و اراضی آماده برای فعالیت عمرانی وجود دارد.
جواد جعفری، ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ظرفیتهای بالقوه همچون خطوط آهن، محوطههای باراندازی، انبار و سردخانه از شاخصهای ایجاد بندر خشک هستند که ایستگاه راهآهن شهید مطهری به نسبت از این ظرفیتها برخوردار است.
نظر شما