به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نشست کارگروه توسعه کمی و کیفی تعلیم و تربیت کودکان زیر ۷ سال با حضور معاونان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار شد.
در این نشست، حمیدرضا شیخالاسلام، معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گفت: این کارگروه با نظر ویژه وزیر آموزش و پرورش و نگاه راهبردی ایشان به مسئله تعلیم و تربیت کودک برای اولین بار در کشور ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه توسعه، رشد کمی و کیفی را به صورت همزمان در بر میگیرد، افزود: یکی از مهمترین شاخصهای توسعه، آموزش و پرورش است؛ شاخصی که در آن تعلیم و تربیت نوآموزان به طور خاص اهمیت دارد و در ارتقای آن اثرگذار است.
وی با اشاره به وظایف این کارگروه، فعالیت ادارات تعلیم و تربیت کودک در استانها را فرصتی مغتنم برای ارتقای زیست بوم کودکی دانست و اظهار داشت: با آغاز فعالیت این ادارات ذیل اداره کل آموزش و پرورش استان، هم فرایند نظارت بر فعالیتها با روند بهتری طی میشود و هم هدف اصلی که همان ارتقاء نرخ پوشش و رسیدن به نرخ پوشش حداکثری است، محقق خواهد شد.
او توجه به تفاوتها و تنوع فرهنگی را اصل مهم در افزایش نرخ پوشش کودکان در دورۀ پیش دبستانی عنوان و تصریح کرد: برای رسیدن به پوشش حداکثری توجه به اقتضائات هر استان و طراحی مدل خاص همان منطقه امری ضروری است.
شیخالاسلام با اشاره به اهمیت افزایش نرخ پوشش در مناطق دوزبانه و کمتربرخوردار، این امر را لازمه تحقق عدالت آموزشی دانست و یادآور شد: آغاز سنجش در دوره پیش از دبستان باید به عنوان یک اولویت در دستورکار قرار بگیرد.
وی با تاکید بر لزوم گفتمان سازی در حوزه تعلیم و تربیت کودک، گفت: نهادینه کردن گفتمان تعلیم و تربیت کودک حتی در شاکله حاکمیتی اهمیت بسیار زیادی دارد و منجر به ارتقای زیست بوم خواهد شد.
رسیدن به نرخ پوشش حداکثری به مدلهای جدیدی نیاز دارد
درادامه این نشست، احمد محمودزاده ، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی نیز با اشاره به اهمیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، خاطرنشان کرد: این سازمان هم به دلیل کثرت مخاطب و هم اهمیت بازه سنی، مسئولیتی خطیر در نظام جمهوری اسلامی دارد.
وی افزود: اهمیت دوره تعلیم و تربیت کودک در کلام مقام معظم رهبری به حدی است که این سازمان مبتنی بر توجه ویژه ایشان تاسیس و راهاندازی شد.
محمودزاده ادامه داد: رسیدن به نرخ پوشش حداکثری نیاز به مدلهای جدیدی دارد، زیرا از طرفی بخش دولتی با محدودیت منابع مواجه است و از طرف دیگر بخش غیردولتی نیز نمیتواند زمینهساز مشارکت جمعی در این حوزه باشد. نکته مهم دیگر توجه به تنوع فرهنگی و اقتضائات بومی هر استان و منطقه است.
وی خاطرنشان کرد : ارتقای کیفیت آموزشی در این دوره سبب تمایل بیشتر خانوادهها و در نتیجه افزایش نرخ پوشش خواهد شد؛ به خصوص که این دوره نقش تاثیرگذاری در روند تحصیلی و تربیتی کودکان دارد.
تعلیم و تربیت کودک پایه ارتقای آموزش عمومی کشور است
سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز کارگروه توسعه کمی و کیفی تعلیم و تربیت کودکان زیر ۷ سال در کودکستانها را پایه ارتقای آموزش عمومی کشور توصیف و تصریح کرد: این کارگروه بنیان کیفیت بخشی به آموزش و پرورش است و به همین دلیل باید از نظرات متخصصان و نخبگان این عرصه نیز به نحو احسن استفاده کند.
قاسمی «سنجش»، «مربیان و مدیران» و «بستههای یادگیری» را سه عنصر تاثیرگذار در کیفیتبخشی به عملکرد این کارگروه دانست و یادآور شد: برای رسیدن به نرخ پوشش حداکثری، ضمن توجه به کیفیتبخشی آموزش، توجه به اصول و ارکان اولیه امری ضروری و اجتنابناپذیر است.
رسیدن به نرخ پوشش حداکثری تنها با تکیه بر ماهیت غیردولتی امکانپذیر نیست
در ادامه، محمد بداغی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر توزیع منابع بر مبنای برنامهها، گفت: منابع باید با اتکا به برنامه توزیع شود و در نهایت نیز نتایج و اهداف مورد تحلیل قرار بگیرد؛ تنها در چنین فرایندی است که بهره وری به صورت بهینه محقق میشود.
وی اضافه کرد: تنها برنامههایی میتوانند در زیستبوم اثرگذار باشند که مبتنی بر واقعیتهای موجود طراحی شده باشند و در اجرا نیز از اصول علمی و منطقی پیروی کنند.
بداغی با اشاره به اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دوره جدید در ریل صحیح قرار گرفته، اظهار داشت: برنامههایی که با نگاه ایدهآل گرایانه نوشته میشوند، نه تنها به نتیجه مطلوب منتج نخواهند شد؛ بلکه سبب اتلاف منابع نیز میشوند.
وی در خاتمه گفت: رسیدن به نرخ پوشش حداکثری تنها با تکیه بر ماهیت غیردولتی امکانپذیر نیست؛ زیرا این مسئله با واقعیتهای موجود در کشور در تضاد است.
نظر شما