به گزارش قدس خراسان، برکات برخی اتفاقها در حوزه آموزشهای قرآنی به وسعت مکانی مؤسسه و تعداد کارکنان آن نیست؛ بلکه به خلاقیت و اخلاص تأسیسکنندگان آن مؤسسه برمیگردد. این برکت سبب میشود وسعت اثرگذاری یک طرح قرآنی از مرزهای جغرافیایی یک شهر و استان نیز خارج شود و اصل این اتفاق مربوط به محور اصلی آن آموزش؛ یعنی «قرآن» است. در مشهد نیز کم نیستند مؤسسههایی که با کمترین امکانات، کارهای بزرگی انجام دادهاند و این بار به سراغ یکی از آنها رفتیم.
مرضیه دلالینژاد، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی که کارشناس الهیات و معارف اسلامی و کارشناسارشد نهجالبلاغه است. از سال ۸۴ وارد دارالقرآن آموزش و پرورش ناحیه ۶ مشهد شد و سپس مربیگری قرآن را از سال ۸۵ با شرکت در دورههای تربیت مربی مؤسسه تدبر در قرآن و آستان قدس رضوی آغاز کرد.
او ابتدا پس از رایزنی با آستان قدس رضوی، محتواهایی در حوزه امامشناسی تولید کرد و سپس همکاریهای بیشتری را با آستان قدس رضوی انجام داد. در ادامه، در زمینه آموزش قرآن به کودکان، سال ۱۳۸۷ طرح جوادالائمه(ع) را با هدف آموزش قرآن و عترت به کودکان پیشدبستانی ۲ و اول ابتدایی با کمک واقف آن آغاز کرد. این طرح با همکاری آستان قدس رضوی در چند شعبه مهدالرضا(ع) و برخی مهدهای کودک مشهد دو سال اجرا شد؛ اما به دلیل اینکه طرح جوادالائمه(ع) فارسیخوانی قرآن بود و آستان قدس رضوی با روشهای دکتر محسنی و با لحن زبان عربی به کودکان آموزش میداد، همکاریاش با آستان قدس رضوی تمام شد و خودش در سال ۱۳۹۱ به فکر تأسیس یک مؤسسه قرآنی افتاد تا طرحش را اجرا کند.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی در این باره گفت: چون آموزش و پرورش مخالف دو زبانه بودن کودکان است و به نظرش باید کودکان به زبان مادری صحبت کنند، ما نیز فارسیخوانی را صحیحخوانی قرآن میدانیم؛ چرا که فارسی، زبان مادری کودک است و با اشتیاق بیشتری قرآن را میآموزد.
دورههای تربیت مربی قرآنی برای کرمان و یزد
دلالینژاد با بیان اینکه مأموریت اصلی مؤسسه ما برگزاری دورههای تربیت مربی است و تاکنون حدود ۱۱۵ دوره تربیت مربی برگزار کردهایم، خاطرنشان کرد: در این دورهها شیوه تدریس طرح جوادالائمه(ع) را در مشهد، رفسنجان، یزد و نیشابور آموزش میدهیم. سپس مربیهای آموزشدیده برای تدریس به مهدهای کودک میروند. برخی از مربیها نیز به برکت امام رضا(ع) ۱۰ روزه در مشهد آموزش میبینند و سپس در شهر خودشان این آموزشها را منتقل میکنند. با این روش، طرح ما گسترش پیدا کرد و تاکنون نزدیک به ۳ هزار مربی را آموزش دادهایم.
او درباره چگونگی آموزشهایی که به مربیان میدهند، یادآور شد: در طول سال دوره تربیت مربی نداریم و تنها در فصل تابستان این دورهها را برگزار میکنیم؛ چون باید از مهر ماه مربیها کارشان را آغاز کنند و اگر در طول سال این آموزشها را بگذاریم، وقفه آموزشی میافتد و سبب میشود آموزشها را فراموش کنند.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی با بیان اینکه معمولاً پنج دوره تربیت مربی برگزار میکنیم و گاهی بیشتر از این تعداد نیز شده است، افزود: در تابستان سال جاری دورههای آموزشیمان شامل ۴۰ جلسه آموزشی است که روزی دو جلسه آن برگزار میشود و در مدت ۲۰ روز به اتمام میرسد. در شهرستانها نیز دورههای آموزشی را به صورت صبح و عصر در مدت ۱۰ روز برگزار میکنیم.
دلالینژاد درباره ویژگیهای مربیان بیان کرد: مربیهایی که آموزش میبینند، باید مدرک تحصیلی دیپلم به بالا داشته و علاقهمند به کار کودک باشند. آنها باید به آن چیزی که میخواهند آموزش دهند، معتقد بوده و به کارشان متعهد باشند. متأسفانه امروزه مربیهای قرآن جزو مظلومترین قشر جامعه هستند و برخی انتظار دارند این افراد تنها برای رضایت الهی آموزش دهند. در این دورهها با تدبر در سورههایی که انتخاب کردهایم، آمادگی برای ورود به عرصه مربیگری را ایجاد میکنیم تا انشاءالله به کارشان برکت دهد.
او درباره تعداد کادر مؤسسه نیز عنوان کرد: در آغاز کارمان تعداد استادان مؤسسه حدود ۱۲ نفر بود؛ اما با توجه به تغییراتی که صورت گرفت، اکنون پنج نفر از این استادان با ما همکاری میکنند.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی درباره محتواهای آموزشی که به کودکان در مهدهای کودک ارائه میدهند، گفت: ما هر سال محتواهای آموزشی را ویرایش و تکمیل میکنیم و در حال حاضر پس از چند سال این محتوا آماده و تثبیت شده و آنها را به مهدهای کودک ارائه میدهیم.
توجه به تمرکز کودکان در آموزش قرآن
دلالینژاد ادامه داد: آموزشهای ما در قالب بازی و قصه به کودکان ارائه میشود و در این مسیر با توجه به تغییرات کودکان زمان آموزشهایمان را تغییر دادیم؛ چرا که بچهها اکنون تمرکزشان از ۱۵ دقیقه به ۵ دقیقه رسیده است. ما اوایل کار آموزشها را ۷ تا ۱۲ دقیقه در نظر گرفته بودیم و در حال حاضر با توجه به این تغییرات و کم شدن تمرکز کودکان، آموزشها را پنج دقیقهای کردهایم و بقیه موارد را در قالب بازی و قصه آموزش میدهیم.
او با بیان اینکه بیشتر مهدهای کودک که با آنها همکاری میکنیم، مربوط به آموزش و پرورش، سپاه پاسداران، کانون مساجد و خانههای قرآن هستند، خاطرنشان کرد: پس از همهگیری کرونا، به دلیل ورشکستگی برخی از مهدهای کودک، تعداد این قرآنآموزان کاهش پیدا کرد. به همین خاطر اکنون سالانه ۳ تا ۵هزار قرآنآموز در طول سال از محتواها و آموزشهای مؤسسه ما بهرهمند میشوند.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی درباره مکان مؤسسه گفت: به برکت وجود پدر و مادرم سوئیت ۴۰ متری را که در حیاط خلوت منزل پدری است، به مکانی برای مؤسسه اختصاص دادهایم و آنجا فقط برای توزیع اقلام آموزشی است و حتی امکان برگزاری کلاس را هم در آن مکان نداریم.
دلالینژاد افزود: چون اجاره نمیدهیم، تا الان توانستهایم کارمان را ادامه دهیم. بیشک اگر میخواستیم اجارهای برای مکان مؤسسه بپردازیم، تا الان مؤسسه تعطیل شده بود؛ چرا که مؤسسات قرآنی هیچ درآمدی ندارند. باید مهدکودک داشته باشیم تا بتوانیم درآمدی کسب کنیم که به دلیل محدودیت مکانی، این کار را هم نمیتوانیم انجام دهیم.
او درباره مخارج و هزینههای مؤسسه نیز متذکر شد: به منظور چاپ و فروش کتابهای آموزشی، وقتی هزینهها را برای سال بعد نگه میداریم تا کتاب چاپ کنیم، هزینههای چاپ سه برابر میشود. از این رو باید از چاپخانه مهلت بگیریم و آن کتابها را بفروشیم تا بتوانیم هزینهها را برگردانیم؛ یعنی عملاً درآمدی برای ما نمیماند و درآمد و هزینهها سربهسر میشود. مگر اینکه برخی اوقات لطف اداره کل ارشاد شامل حالمان شود و وام بلاعوضی به ما بدهند که این اتفاق هم به ندرت رخ میدهد.
نظر شما