ششمین قسمت از برنامۀ تلویزیونی «توحیدخانه» از تولیدات مشترک شبکۀ یک سیما و آستان قدس رضوی، میزبان حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد الهی خراسانی، استاد حوزه علمیه مشهد، بود.

ثبات قدم در مسیر اهل‌بیت (ع)؛ درس بزرگ عاشورا برای مقاومت امروز
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

این پژوهشگر علوم دینی، در برنامه توحیدخانه که با محوریّت «عاشورا، حماسه و مقاومت امروز»، از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت، با موضوع «مقاومت از عاشورا تا امروز»، به ایراد سخن پرداخت.

روایت رسانه‌ها از قیام امام حسین (ع)

حجت‌الاسلام الهی خراسانی ابتدا به بُعد معرفتی عاشورا اشاره کرد و گفت: از زمان وقوع عاشورا، برخی تلاش می‌کردند تا این واقعۀ عظیم را به‌صورت شخصی و قبیله‌ای تفسیر کنند.
وی اضافه کرد: در آن دوران، جریانی می‌کوشید عاشورا را به سطح نزاعی خانوادگی میان بنی‌امیه و بنی‌هاشم تنزل دهد، درحالی‌که متن وصیت‌نامۀ امام (ع) به‌روشنی نشان می‌دهد که نزاع میان حق و باطل بوده است.

وصیت‌نامه امام حسین (ع)؛ سندی مهم برای تحلیل واقعه عاشورا

الهی خراسانی، تأکید کرد: وقتی امام (ع) در وصیتشان به محمد حنفیه می‌فرمایند: «من نه از سر قدرت‌طلبی و طغیان، بلکه برای اصلاح امت جدم و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خروج کردم و... و.»، یعنی اتهاماتی به امام حسین (ع) زده شده مبنی بر اینکه وی به دنبال قدرت است و نمی‌خواهد قدرت به دست بنی‌امیه و اهل شام باشد.
وی علت بیان این مسائل از زبان حضرت را، پاسخ به اتهامات و تبیین خروج در مقابل گفتمانی دانست که تلاش می‌کند اهداف مقدس امام را به یک نزاع شخصی محدود سازد و افزود: وصیت‌نامۀ امام حسین (ع) سندی مهم‌ برای تحلیل واقعۀ عاشورا، به شمار می‌رود.

آغاز تقابل امام حسین (ع) با حکومت یزید
این پژوهشگر با اشاره به یکی دیگر از اسناد مهم تاریخی مرتبط با واقعۀ عاشورا، به مواجهۀ امام حسین (ع) با حاکم مدینه پس از مرگ معاویه اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که یزید به خلافت رسید، در نامه‌ای از حاکم مدینه خواست از مردم، به‌ویژه از امام حسین (ع)، برای او بیعت بگیرد.
وی، ادامه داد: در این نامه تأکید شده بود که اگر امام از بیعت سر باز زد، او را به قتل برساند و سرش را، به شام بفرستد.
الهی خراسانی، تصریح کرد: حاکم مدینه با احترام امام (ع) را فراخواند و نامۀ یزید را با ایشان در میان گذاشت. امام حسین (ع) در پاسخ، با شجاعت تمام، هم خود را و هم یزید را معرفی کردند و فرمودند: «ما اهل‌بیت پیامبر و خاندان رسالت هستیم» و سپس یزید را فاسق، شراب‌خوار و فاسد، دانستند.
وی افزود: امام حسین (ع) با این بیان روشن، نشان دادند که موضوع تنها یک اختلاف سیاسی یا شخصی نیست، بلکه تقابل میان حق و باطل است.
آن حضرت با صراحت فرمودند: «مثل منی، با مثل اویی بیعت نمی‌کند.»

تداوم خط مبارزه در سیره اهل‌بیت (ع)

این استاد حوزه علمیه با اشاره به وصیت امام (ع) و مواجهۀ ایشان با حاکم مدینه، تأکید کرد: این اسناد نگاه امام حسین (ع) به واقعۀ عاشورا را بیان می‌کند و می‌گوید این خطی است که ما آغاز کردیم و باید، ادامه پیدا کند.
وی، خاطرنشان کرد: تمامی اهل‌بیت (ع) این مسیر را ادامه دادند، اما روش‌ها و شیوه‌های مبارزه در هر دوره متفاوت بوده است و این‌گونه است که می‌بینیم هیچ یک از اهل‌بیت (ع) با طاغوت‌ها، سازش نکردند.

طاغوت دیروز و استکبار امروز

حجت‌الاسلام الهی خراسانی، در ادامه به تطبیق شرایط آن روز با ایران امروز پرداخت و تصریح کرد: وقتی دربارۀ امتناع امام حسین از بیعت با یزید تأمل می‌کنیم، ممکن است که این پرسش به ذهن خطور کند که چرا امیرالمؤمنین (ع) طی سال‌ها با حاکمان وقت مدارا کردند و به بیعت ولو ظاهری تن دادند، با اینکه آنها را بر حق نمی‌دانستند، اما امام حسین (ع) مقاومت می‌کنند و بیعت را نمی‌پذیرند.
پاسخ این است که امام (ع) با طاغوت بیعت نمی‌کند؛ مقاومت امام حسین (ع) در برابر قبول، ننگ ذلت بود.
وی افزود: طاغوت آن زمان می‌خواهد امام حسین (ع) را اسیر و عبید خود کند و امام حسین (ع) تن به ذلت نمی‌دهند. ما نیز در عصر کنونی با استکباری مواجه هستیم که هیچ‌گونه تعاملی را نمی‌پذیرد و به کمتر از استثمار و استعمار ما، راضی نمی‌شود.

امام حسین (ع) تن به ذلت نمی‌دهند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یزیدیان جز به ذلیل کردن طرف مقابل و بیعت ذلت‌بار راضی نمی‌شدند و قیام فاجعه بار «حره» گواه این واقعیت است، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) کسی بودند که تن به ذلت نمی‌دادند و جملۀ معروف ایشان در کربلا که «هیهات من الذله»، مبین این امر است.
وی افزود: امام (ع) در ادامۀ این جمله می‌فرماید: «جان‌هایی که تن به ذلت نمی‌دهند، مادرانی که فرزندشان را عزیز پرورش دادند، آنها نمی‌پذیرند که تن به ذلت بدهند.» این نشان می‌دهد که مسئله همان است که اما م حسین (ع) فرمودند: «مرگ باعزت بهتر از زندگی با ذلت است.»

مقاومت اهل تسلیم نیست

حجت‌الاسلام الهی خراسانی، با اشاره به اینکه امروز نیز اگر از جریان مقاومت صحبت می‌شود، دقیقاً مبتنی بر همین گفتمان است، متذکر شد: مقاومت جریانی است که می‌خواهد در برابر این ننگ به ذلت کشاندن ملت‌ها بایستد. مقاومت از استقامت می‌آید و استقامت یعنی قیام خود را حفظ کن و نگذار کسی تو را به‌زانو در بیاورد و به حرکت خود، ادامه بده.
وی، اضافه کرد: مقاومت جریانی است که نمی‌خواهد تسلیم شود و در برابر جریانی که می‌خواهد او را وادار به تسلیم و ذلت کند، می‌ایستد.
این استاد حوزه، به مفهوم ثبات قدم در دین اشاره کرد و یادآور شد: ثبات قدم یعنی ثبات گام؛ صحبت از رجل و پا و لرزیدن آن نیست، بلکه بحث بر ثبات قدم است، یعنی قدم باید به‌پیش برود و موانع را از پیش پا بردارد و هرگز به عقب بازنگردد.
جریان مقاومت جریانی است که می‌خواهد باثبات قدم بر موانع غالب شود و آنها را از سر راه خویش کنار بزند و به حرکت خود، ادامه دهد.
حجت‌الاسلام الهی، رمز پیروزی در برابر دشمن را استقامت دانست و اظهار داشت: وقتی ثبات قدم و استقامت باشد، نصرت الهی خواهد آمد و وقتی نصرت الهی بیاید پیروزی حتمی است: «إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ»، اگر امروز ما مقاومت کردیم و موانع را کنار زدیم، رسیدن به قله، قطعی خواهد بود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha