هر گونه دستکاری، تعویض، اصلاح یا ارتقا در بخشهایی از خودرو که باعث تغییر در مشخصات فنی، ساختاری یا عملکرد وسیله نقلیه شود، تغییر در ارکان خودرو تلقی میشود. این تغییرات میتواند شامل نصب یا تعویض قطعاتی که باعث تغییر در ارتفاع خودرو میشود (مانند تغییر سیستم تعلیق یا نصب کمکفنرهای اسپرت)،تغییر در سیستم ترمز، مانند تعویض دیسکها یا نصب ترمزهای بزرگتر، تعویض یا ارتقای موتور با نمونهای قویتر یا اصلاح سیستم اگزوز، تغییر در سیستم فرمان، مانند نصب فرمان با حساسیت بیشتر یا کمک فرمان برقی، اصلاح ساختاری بدنه یا شاسی که میتواند تأثیر مستقیمی بر مقاومت و ایمنی خودرو داشته باشد، تغییر در اندازه، نوع یا ابعاد چرخ و تایرها که میتواند بر کنترل و ثبات خودرو تأثیر بگذارد، نصب یا اصلاح سیستمهای الکترونیکی و نرمافزاری که عملکرد خودرو را تغییر دهد (مثل سیستمهای کنترل کشش یا سوخترسانی) است.
در این زمینه، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در حاشیه جلسه دیدار مردمی پلیس راهور تأکید کرد که تغییر در ارکان خودرو به هیچ بهانهای پذیرفتنی نیست و هیچ استثنایی برای مدل خاصی از خودرو وجود ندارد. وی افزود که خودروهای آفرودی نیز باید تابع قوانین باشند و نباید تغییر ساختاری در آنها ایجاد شود. حسینی خاطرنشان کرد با خودروهایی که در ارکان اصلی همچون چرخ، چراغ، ارتفاع و موارد مشابه تغییر ایجاد میکنند، برخورد و جریمه خواهد شد و تغییرات باید رفع و خودرو به حالت استاندارد بازگردانده شود.
سرهنگ علیاصغر شریفی نیز اعلام کرد که هر نوع نقصان و تغییر از لحاظ ظاهر یا فنی طبق قانون تخلف محسوب شده و منجر به توقیف خودرو میشود. او به ویژه تغییر ارتفاع خودرو را تخلف دانست که باید به حالت عادی بازگردد تا توقیف نشود.
سرهنگ شریفی افزود که تقویت موتور که باعث افزایش گازهای آلاینده و آلودگی صوتی میشود نیز جزو نقص فنی بوده و خطرآفرین است.
وی همچنین به عدم حمایت بیمهها از خودروهای دستکاری شده اشاره کرد و گفت: در صورت تصادف اگر کارشناس راهور تشخیص دهد که خودرو تغییر فنی داشته، بیمهها از پرداخت خسارت خودداری میکنند. سرهنگ شریفی به نمره منفی ناشی از دستکاری خودرو نیز اشاره و اعلام کرد که برای مثال نقص در حوزه روشنایی خودرو سه نمره منفی در پی دارد.
نظر شما