اگرچه استقبال از چندین فیلم روی پرده و رونق گیشه به نفع سینمای اجتماعی اتفاق مهم و مثبتی است اما سرنوشت بسیاری از فیلم های دیگر دستخوش بی عدالتی در اکران شده است.

درام‌هایی که زیر سایه پرفروش‌ها به حاشیه رفتند/ فیلم‌هایی با یک سانس در روز!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش گروه فرهنگی قدس، در حالی که فیلم هایی همچون «پیر پسر» و «زن و بچه» با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده اند و به صورت هفتگی فروش های قابل قبولی را ثبت می کنند و از طرفی به رونق سینمای اجتماعی کمک کرده اند اما در این میان فیلم های درام دیگری هم هستند که زیر سایه این دو فیلم و همچنین کمدی های روی پرده رفته اند و قافیه را به آنها باخته اند. آثاری همچون «آنجا همان ساعت» ساخته سیروس الوند، «زعفرانیه ۱۴ تیر» به کارگردانی سید علی هاشمی و «ترک عمیق» ساخته آرمان زرین کوب از جمله فیلم هایی هستند که اگر قصد تماشای آنها را داشته باشید احتمالا در انتخاب سینما و سانس مورد نظرتان حتماً به مشکل برمی خورید.

بطور مثال «آنجا همان ساعت» که نزدیک به یک ماه از آغاز اکران آن می گذرد، امروز و فردا به ترتیب یک سانس در پردیس سینمایی باغ کتاب و فردا هم یک سانس در پردیس سینمایی کوثر دارد. در سامانه سینما تیکت برای روز جمعه سالن سینما و سانسی برای این فیلم ثبت نشده است.

همچنین فیلم «ترک عمیق» نیز همین وضعیت را دارد و برای امروز و فردا در پردیس سینمایی باغ کتاب فقط یک سانس به این فیلم اختصاص پیدا کرده است. «زعفرانیه ۱۴ تیرماه» نیز وضعیتی مشابه این دو فیلم دارد و سهم این فیلم در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه این هفته فقط دو سانس است. و با این وضعیت اکران هرسه این فیلم تاکنون به طور میانگین فروشی از ۱۲ میلیون تا ۷۲۲ میلیون تومان را ثبت کرده اند.

البته وضعیت برای دو فیلم تازه اکران شده «غیبت موجه» به کارگردانی عباس رافعی که از هفته پیش نمایش خود را آغاز کرد و «مرجان» ساخته سیدمیلاد بنی طبا بهتر است و اگرچه در اغلب روزها تک سانس هستند اما تعداد سالن های بیشتری در اختیارشان است که بعید نیست آنها هم طی هفته های آتی به سرنوشت سه فیلمی که پیش تر عنوان شد، دچار شوند.

اگرچه این روزها خیلی از سینمادوستان از رونق گیشه و اقبال مردم به فیلم های غیرکمدی خرسندند اما نباید فراموش کرد که وضعیت اکران و حمایت از فیلم ها همچنان دستخوش بی عدالتی در شرایطی نابرابر و غیرقابل رقابت است. طبیعتاً میزان تقاضای بالا برای تماشای یک فیلم توازن عرضه برابر را برهم می زند و سینمادار با توجه به ذائقه مخاطب و ظرفیت های یک فیلم، امکان دسترسی بیشتر را فراهم می کند، با توجه به اینکه، این یک رابطه کاملا مبتنی بر عرضه و تقاضاست اما فضا را برای فیلم های کمتر دیده تنگ تر و همین رابطه علت و معلولی امکان تماشای این فیلم ها را هم محدودتر می کند؛ بنابراین نه سانس های قابل قبولی وجود دارد که فیلم دیده شود و از آن طرف سینمادار هم وقتی مخاطب فیلم را بسیار کمتر از سایر فیلم ها می بیند، سانس و سالن های فیلم های پرفروش را بیشتر می کند. بنابراین همانطور که باید به تنوع ژانری در سبد اکران فصول مختلف توجه کرد، به همان اندازه باید امکان اکران متناسب را برای فیلم ها در نظر گرفت، در غیر این صورت اتفاقی جز فیلمسوزی در انتظار آثار کمتر دیده شده نخواهد بود.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha