۲۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۲۳۷

آیت‌الله سعادت‌پرور در شرح معارف ادعیه با تبیین مفهوم خیر و شر ایام، تأکید می‌کند که نیک و بد بودن روزها و ماه‌ها ناشی از اعمال و انتخاب‌های انسان‌هاست، نه تغییر در نظم آفرینش.

چرا برخی روزها نیک و برخی شوم خوانده می‌شوند؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
چنان که صورتاً نام خیر و شرّ بر روی سال، ماه و ایّام گذاشته می‌‏شود، [این نام‌‏گذاری] به حساب قیاس و برداشتی است که هر کس از آن [اوقات] به نسبت گذشته و حال فعلی خود می‏‌نماید و یا به حساب برداشت امور خیر و شرّی است که به واسطه پیش‏‌آمدهای گوناگون بر آن نام می‌‏گذارد.

ذکر خیر و شرّ در احادیث دلیل بر آن نیست که در نظم آفرینش اوّلیه عالم تغییر حاصل شده، بلکه دلیل است بر این که خداوند به علّت‏‌هایی برای ایّام و سال و ماه و هفته، شرافت قایل شده و یا آن‏‌ها را به واسطه عمل‏کرد بَدِ جامعه و یا امور دیگر، از اوّل عالم بد به حساب آورده و یا بندگان به حساب گذشته و آینده خویش نام آن‏ها را خوب و بد می‏‌گذارند.

خیر و شرّ- چه از نظر الهی و چه از نظر اجتماع- به اعتبار اختیار بندگان نام‌‏گذاری می‌‏شود و خداوند متعال انبیا و اولیا-علیهم السّلام- را خوب و کفّار و منافقین و فسّاق و نواقص الایمان را (به هر مرحله‏‌ای باشند، بد می‏ شمارد) و مردم اجتماع نیز چنین قضاوتی را نسبت به یک‌دیگر دارند.

برداشتی از شرح معارف ادعیه آیت الله سعادت پرور (پهلوانی‌تهرانی)

منبع: خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha