به گزارش قدس آنلاین، در برنامه «هفت» این هفته، بهروز افخمی ادعایی را مطرح کرد که واکنشهای تندی را در فضای مجازی به دنبال داشت. او نقل قولی از حمید نعمتالله، کارگردان فیلم «قاتل و وحشی»، بیان کرد مبنی بر اینکه اکتای براهنی، پیش از ساخت فیلم «پیرپسر»، نسخهای از «قاتل وحشی» را دیده و این فیلم باعث شده مسیر ساخت آثار ترسناک در سینمای ایران هموار شود.
این ادعا، بهویژه با توجه به فضای رقابتی و حساسیتهای هنری میان فیلمسازان، با واکنش صریح و انتقادی اکتای براهنی در صفحه اینستاگرامش روبهرو شد. او با انتشار یک پست موقت، نهتنها این ادعا را رد کرد، بلکه به تفاوتهای بنیادین میان دو فیلم اشاره کرد و نقدهایی جدی به سبک و زبان سینمایی فیلم «قاتل وحشی» وارد کرد.
متن کامل پست اینستاگرامی اکتای براهنی
پست موقت
هر دم از این باغ بری میرسد.
همکار محترم، جناب حمید نعمتالله!
بنده هیچگاه؛ حتی فریمی از فیلم شما را پیش از اتمام فیلمبرداری «پیرپسر» و تدوین همزمان آن؛ ندیده بودم. هنوز هم به طور کامل موفق به تماشایش نشدم.
بعد از فیلمبرداری و تدوین همزمان فیلم «پیرپسر» و در مرحله پست پروداکشن بود که صداگذار ما، چند تکه از «قاتل وحشی» را به عنوان نمونهکار برای شروع همکاری نشانم داد؛ تأکید میکنم بعد از فیلمبرداری و اتمام مراحل اولیه تدوین همزمان «پیرپسر.»
پس حرف شما از اساس غلط است.
عجیب نیست که این روزها، بسیاری خودشان را به فیلم «پیرپسر» میچسبانند. شاید این چسبندگی شدید، از موفقیت فیلم است. اما حالا باید اعتراف کنم حقیقت این است که در همان چند صحنهای که از فیلم شما دیدم (تاکید میکنم بعد از فیلمبرداری فیلم خودم) متوجه تفاوت جدی زبان سینما در میان این دو فیلم شدم. شما راه ژانرهای غربی و اکشنهای “بی مووی” را رفتهاید؛ و با کمال تأسف شاید از همین روست که در دنیا هیچ جشنوارهای حتی یک نمایش به فیلم شما اختصاص ندادهست؛ چرا که عملا زیره به کرمان برده بودید!
من اما میخواستم حتی صحنههای زد و خورد فیلمم در ادامهی تاریخ سینمای ایران باشد و نه مثل اکشن های غربی!
اما حالا خودمانیم صحنههایی که شما خاص مینامید، چیزهای عجیبی هم نیستند. باید در نظر گرفت که در بسیاری از فیلمهای ضعیف و یا حتی شاهکار تاریخ سینمای جهان از این چیزها حتی برای تحقیق نیز وجود دارد. من امیدوارم فیلم شما هر چه زودتر اکران شود.
عجیب است.
این روزها خیلی چیزها عجیب است…
روند ساخت فیلم «پیرپسر» از ابتدا تا امروز
در پایان پست، براهنی برای شفافسازی بیشتر، جدول زمانی مراحل ساخت فیلم «پیرپسر» را نیز منتشر کرده که نشاندهنده آغاز پروژه از سال ۱۳۹۴ و نمایش جهانی آن در سال ۲۰۲۴ است:
مرحله |
تاریخ |
نوشتن قصه کوتاه |
۱۳۹۴ |
ثبت نسخه اولیه فیلمنامه |
۱۳۹۵ |
بازنویسی و ثبت مجدد فیلمنامه |
۱۳۹۶ |
اقدام برای تهیهکننده و پروانه ساخت |
۱۳۹۷ |
دریافت پروانه ساخت |
بهمن ۱۳۹۸ |
شروع و پایان فیلمبرداری |
۱۴۰۰ |
نمایش جهانی در جشنواره روتردام |
۲۰۲۴ |
اکران در ایران |
۱۴۰۴ |
با این حال، احسان افشاریان، صداگذار هر دو فیلم، روایتی متفاوت ارائه داد. او در اظهارات خود اعلام کرد که در جریان مراحل پایانی فیلمبرداری «پیرپسر»، گروه سازنده این فیلم درخواست کردند تا نسخهای از «قاتل و وحشی» را تماشا کنند. به گفته افشاریان، این نمایش با اجازه حمید نعمتالله صورت گرفت و کارگردان و تهیهکننده «پیرپسر» در استودیو فیلم را مشاهده کردند.
انتشار این روایت، واکنش خانواده حمید نعمتالله را به دنبال داشت. پسر این کارگردان شناختهشده سینمای ایران، در صفحه شخصی خود با انتشار یادداشتهایی تند به اکتای براهنی تاخت. او در استوریهای خود نوشت:
این واکنش تند، فضای مجادله بر سر شباهت یا تفاوت دو فیلم را داغتر کرد. از یک سو برخی کارشناسان سینما معتقدند که تأثیرپذیری در آثار هنری امری اجتنابناپذیر است و نمیتوان مرز مشخصی میان الهام و کپیبرداری ترسیم کرد؛ از سوی دیگر، عدهای این موضوع را نشانهای از نبود شفافیت و رعایت نشدن اخلاق حرفهای در روند تولید برخی آثار سینمایی میدانند.
مهدی یزدان خرم، فیلمنامهنویس مطرح سینمای ایران نیز در اینستاگرام خود واکنشهایی نسبت به این موضوع نشان داد و نوشت:
در شرایطی که «قاتل و وحشی» همچنان یکی از فیلمهای بحثبرانگیز سالهای اخیر است و سرنوشت نمایشش با اما و اگرهایی همراه بوده، ماجرای مطرح شدن شباهت آن با «پیرپسر» بار دیگر توجهها را به هر دو اثر جلب کرده است.
در مجموع، ماجرای پیشآمده نشان میدهد که سینمای ایران علاوه بر چالشهای مالی و ساختاری، همچنان با حاشیههای جدی در حوزه اخلاق حرفهای و حقوق مؤلف مواجه است. این پرونده احتمالاً در هفتههای آینده نیز محل بحث محافل هنری و رسانهای خواهد بود.
نظر شما