به گزارش قدس خراسان، محمد محمدی امروز در نشست خبری که در اتاق اصناف مشهد برگزار شد، با بیان اینکه مشهد شهر زیارتی است و همه ما باید بهنوعی خدمتگزار زائر باشیم، گفت: از روز چهارشنبه بازرسیها اصناف را بهویژه در منطقه ثامن بهصورت شبانهروزی آغاز کردهایم، چرا که باید بر روی واحدهای صنفی بازرسی لازم را داشته باشیم و تلاش کنیم تا زائران با ذهنیت بدی از شهر خارج نشوند.
رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: در بحث توزیع موادغذایی نیز در حال مدیریت هستیم تا کمبودی در این زمینه نداشته باشیم و بتوانیم همه این کالاهای اساسی را تأمین کنیم که الحمدلله تاکنون به نحو احسن کار انجام شده است.
وی با بیان اینکه شناسایی واحدهای غیرمجاز از اولویتهای کاری ماست، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۳۱ هزار واحد صنفی دارای مجوز در سطح شهر مشهد داریم و ۹۱ اتحادیه ناظر بر این واحدهای صنفی هستند. حدود ۶۹ هزار واحد صنفی در بخش توزیعی، ۱۹ هزار و ۷۰۰ واحد در بخش تولیدی، ۱۷ هزار واحد در بخش خدمات فنی و ۲۰ هزار واحد در بخش خدمات فعال هستند. از این تعداد ۳۰ هزار پروانه کسب متعلق به بانوان است و برنامه ما این است که این تعداد را افزایش دهیم تا اشتغالزایی خوبی در شهر صورت گیرد.
محمدی متذکر شد: از ابتدای سال حدود ۱۱ هزار و ۸۷۵ پروانه کسب صادر شده است، یعنی تا پیش از این این واحدها فاقد پروانه کسب بودند، هماکنون نیز دوستان ما بهشدت درگیر اخطار دادن به واحدهای صنفی فاقد مجوز و صدور پروانه کسب هستند و من این قول را به شما میدهم که آمار ابتدای سال در ماههای آینده بهصورت تصاعدی افزایش پیدا کند.
رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه واحدهای صنفی غیرمجاز زیرپلهای به سختی شناسایی میشوند، تأکید کرد: زمانی یک واحد صنفی را میتوانیم مجاب به قانونمداری کنیم که از او حمایت کنیم و تا زمانی که این حمایت صورت نگیرد، هیچکس علاقهای به قانونمداری ندارد. این حمایتها میتواند امتیاز از طرف مالیات، بیمه و سایر ارگانهای مرتبط باشد و اگر کسی میخواهد یک واحد صنفی را راهاندازی کند برایش بستههای حمایتی تعریف کنیم.
وی با بیان اینکه قطعی برق یکی از دغدغههای مهم اصناف است، گفت: با دوستان اداره برق و جناب فرماندار و نماینده استاندار چندین جلسه را داشتهایم تا بتوانیم این وضعیت را ساماندهی کنیم و برنامهریزی دقیقی در این زمینه داشته باشیم، اما باید قبول کنیم که این شرایط مختص شهر مشهد نیست و همه کشور درگیر ناترازی انرژی و قطعی برق هستند، ما هم تابع قانون هستیم و باید هدفمان نظارت و مصرف بهینه برق باشد.
محمدی ادامه داد: ۲۰ روزی است که با اداره برق به توافقی رسیدهایم که ساعتی که اوج مصرف برق نیست و کسبه نیز در آن ساعت لطمهای نمیخورند، واحدهای صنفی را تعطیل کنیم، اما باید این موضوع را قبول کنیم که شرایط قطعی برق در نقاط مختلف شهر متفاوت است، به همین خاطر به این جمعبندی رسیدهایم و طی دو روز آینده اطلاعرسانی در زمینه کاهش مصرف برق و صرفهجویی را افزایش میدهیم تا از این بحران عبور کنیم.
افتتاح شهرک صنفی پوشاک تا پایان سال
رئیس اتاق اصناف مشهد در خصوص وضعیت ساخت شهرکهای صنفی نیز بیان کرد: متأسفانه در گذشته بحث شهرک صنفی یکی از اصلیترین موضوعات ما بوده اما با ورود اتحادیه مربوطه برای ساخت شهرک صنفی آن اتحادیه به یک چالشی برخورد کرد که دیگر راه برگشتی نداشت. اما از سال گذشته که تسهیلاتی به این موضوع اختصاص داده شد، استاندار نیز در این زمینه پای کار آمدند و قولهای خوبی به ما دادند. کارگروه ساماندهی مشاغل را تشکیل دادیم و بهصورت جدی فعالیت این کارگروه آغاز شد تا حداقل بتوانیم تا پایان سال جاری دو تا سه شهرک جدید در صنوف تولیدی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تلاش ما این است که بتوانیم تسهیلاتی را دریافت کنیم و مشکل اخذ مجوزهای ساخت شهرک صنفی را حل کنیم، ادامه داد: دو اتحادیه زمینی را برای ساخت شهرک صنفی خریداری کردند و تا ۱۰ روز آینده خبر خوبی را در این زمینه اطلاعرسانی خواهیم کرد. با توجه به روند پیش رو به نظرم تا پایان سال افتتاحیه یک شهرک صنفی را در زمینه پوشاک داشته باشیم. اگر این شهرک افتتاح شود با دادن امتیاز به واحدهای غیرمجاز برای استقرار در این شهرک میتوانیم آنها را شناسایی کنیم و در حال برنامهریزی هستیم تا واحدهای صنفی را مجاب به حضور در این شهرک کنیم.
محمدی در پاسخ به این سؤال که بعد از اخراج اتباع غیرمجاز مشکل کمبود نیروی کار را در صنوف به شکل میخواهید حل کنید؟ خاطرنشان کرد: قرار است برای حل این مشکل دورههای آموزشی را برگزار میکنیم و شرایطی را فراهم میکنیم که همشهریان وارد بازار کار شوند. هفته آینده در این زمینه با اداره فنی حرفهای جلسهای خواهیم داشت و از آنها در زمینه آموزش نیروی کار کمک میگیریم. همچنین با بهزیستی و سایر دستگاههایی که میتوانند در زمینه نیروی انسانی و اشتغال زایی به ما کمک کنند، ارتباط میگیریم. پیش از این اتفاق نیز من به شخصه از نیروی کار خانمها در شهرستانها برای تولید کفش استفاده میکردم.
خط قرمز بازرسی ۲۱ قلم کالای اساسی است
مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد نیز درباره نظارت بر روی واحدهای صنفی در دهه پایانی صفر گفت: در دهه پایانی صفر ۱۵ اکیپ بازرسی بهصورت شبانهروزی در منطقه ثامن مستقر هستند، تمرکز اصلی ما در این بازرسیها در زمینه درج قیمت است، چرا که به محض اینکه درج قیمت رخ دهد راحتتر میتوان به کشف تخلف و گرانفروشی ورود کرد. در چهار طرف حرم بهصورت ۲۴ ساعته بازرسی از صنوف را انجام میدهیم و دو پایگاه ثابت داریم که زائران میتوانند تخلفاتی که مشاهده میکنند را به ما گزارش دهند.
محمد صیادی با بیان اینکه در کنار ما سایر دستگاههای نظارتی از جمله اداره کل صمت و تعزیرات نیز نمایندگان خود را مستقر کردهاند، افزود: هدفمان بیشتر نظارت بر قیمت ۲۱ قلم کالای اساسی است که واحدهای صنفی باید حداقل به قیمت مصوب یا مندرج بر روی کالا آن محصولات را عرضه کند.
وی خاطرنشان کرد: تذکرات کافی را به واحدهای صنفی منطقه ثامن دادهایم و در این چند روز پایانی ماه صفر برخوردهای قاطعتری را انجام میدهیم، اگر تخلفات توسط یک واحد صنفی تکرار شود قضات تعزیرات حکومتی برخورد قاطعی با آنها انجام میدهند.
مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد تأکید کرد: خط قرمز بازرسی کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن، گوشت و بهویژه نان است، در این موارد با هر گونه گرانفروشی برخورد میکنیم. در مناطقی هم که عرضه مرغ زیاد است نظارت و بازرسی ویژهای را با تیمهای ثابت انجام میدهیم.
در صدور پروانه کسب رتبه هفتم کشور را داریم
نائب رئیس اول اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست خبری تأکید کرد: یکی از مهمترین دغدغههای ما شناسایی واحدهای صنفی فاقد پروانه است، چون اتفاقات بدی در آنها رخ میدهد. با توجه به سامانهای که بهتازگی راهاندازی شده اگر واحد صنفی یک ماه پروانه نگیرد میرود در واحدهایی که پروانه کسبشان منقضی شده و بعد از پنج ماه پروانه کسبشان باطل میشود، این موضوع باعث شده آمار واحدهای صنفی فاقد پروانه به شدت افزایش پیدا کند. علت این اتفاق مشکلات عدیده واحدهای صنفی است، برخی مشکلات دارایی دارند و تا آن مشکل حل نشود نمیتوانیم برای آن واحد پروانه کسب صادر کنیم.
غلامحسین صیادی با بیان اینکه در زمینه صدور پروانه کسب رتبه هفتم کشور را داریم و این خیلی بد و باید به رتبه بالاتری برسیم، درباره صفهای طولانی در جلوی برخی از نانواییها توضیح داد: دستورالعمل جلسه ستاد بحران انرژی خراسان رضوی این بوده که واحدهای صنفی و مجتمعهای تجاری باید از ساعت ۱۳ تا ۱۷ عصر تعطیل کنند، از طرفی برخی واحدهای صنفی از ساعت ۱۰ تا ۱۲ یا ۱۸ تا ۲۰ برق واحد صنفیشان قطع میشود این اتفاق اختلال زیادی در کسبوکار برخی واحدها ایجاد میکند. اگر صف طولانی در برخی نانواییها ایجاد میشود به دلیل قطع برق است چرا که موارد دیگری همچون سهمیه آرد نانواییها تغییری نکرده است.
راههای ثبت شکایت
در ادامه نائب رئیس دوم اتاق اصناف مشهد درباره راههای ارتباطی در خصوص ثبت شکایت گفت: از جمله بسترهای ارتباطی مردم با اتاق اصناف شماره ۰۵۱۳۱۷۳۰ داخلی ۱۲۴ است که مردم میتوانند بهصورت ۲۴ ساعته از این طریق با ما ارتباط برقرار و شکایات خود را ثبت کنند. همچنین مردم میتوانند بهصورت حضوری به واحد بازرسی و شکایت اتاق اصناف مشهد مراجعه کنند و ما شکایاتشان را دریافت میکنیم، یکیدیگر از راههای ارتباطی نیز سامانه ۱۲۴ اداره کل صنعت و معدن است.
محمد ملائیفر افزود: شکایات به واحد بازرسی و شکایات ما ارجاع داده میشوند و ما نیز شکایات را به اتحادیه مربوطه ارجاع میدهیم، آنها نیز طی ۴۸ ساعت باید به شکایات رسیدگی کنند و نتیجه رسیدگیها را به اتاق اصناف اعلام کنند، در مرحله بعد اگر در مرحله اتحادیه شکایات به صلح و سازش نرسید، پروندهها را به تعزیرات حکومتی ارجاع میدهیم، تعزیرات حکومتی نیز با توجه به مقررات خودش تصمیم نهایی را درباره آن پرونده میگیرد.
او با بیان اینکه صنف هتلداران و هتل آپارتمانها از بدنه اصناف مشهد جدا شده و به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری الحاق شده است، تأکید کرد: با توجه به آسیبشناسی که انجام دادهایم بزرگترین مشکل ما در زمینه واحدهای فاقد پروانه و اتباع غیرمجاز است و در این دوره درصدد رفع این مشکلات هستیم.
نظر شما