در نمایشگاه آثار استاد علی بحرینی که «رستاخیز» نام دارد، هر تابلو انگار لحظهای مکث و توقفی کوتاه وسط شلوغی است برای فکر کردن، حس کردن و شاید دوباره دیدن وقایع عظیمی که در دل هر کدام از ما ریشه دوانده است.
خلق سبک نوین در هنر دینی
مجموعه «رستاخیز» حاصل پنج سال تلاش مستمر استاد بحرینی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ است. او با وسواس هنری و تعهد معنوی ۲۱ تابلو را با محوریت عاشورا خلق کرد. نخستین نمایش این آثار در نگارخانه نیاوران تهران برگزار شد و اکنون دومین ایستگاه آن، مشهد است. شهری که به تعبیر هنرمند، «پذیرای زائران و شیفتگان اهل بیت(ع) از سراسر ایران» است. بحرینی در این مجموعه، سبک خاصی را بنیان نهاده که پیشتر در هنر مذهبی تجربه نشده بود. او با حذف چهرهها و جزئیات ریز تلاش کرده مخاطب بیواسطه با حس اثر ارتباط برقرار کند. در این تابلوها، زمین و آسمان در هم تنیدهاند و ترکیبی از رئالیسم، مینیاتور ایرانی و امپرسیونیسم، سبکی نوین را شکل دادهاند. سبکی که هم روایتگر عاشورا و هم بازتابی از نگاه معاصر به معنویت است.
پاسخی هنری به تحریفهای غرب
بحرینی در گفتوگویی صمیمی درباره ریشههای علاقهاش به عاشورا میگوید: «در کودکی، در روستا با روضه بزرگ شدم و در ذهنم از آنها تصویر میساختم و همان تصویرها در بزرگسالی تبدیل شدند به بومهای نقاشی». او معتقد است: عاشورا گنجینهای بیپایان است؛ حتی اگر همه هنرمندان جهان به آن بپردازند، باز هم صحنههای ناگفته بسیار باقی میماند. در کنار آثار مجموعه «رستاخیز»، تابلو تازهای با عنوان «بیعت فرشتگان» نیز رونمایی شد. این اثر، بخشی از مجموعه در حال خلق «منجی» است که به حضرت مهدی(عج) اختصاص دارد. در این تابلو، فرشتگان بهسان انوار الهی تصویر شدهاند؛ پاسخی هنری به تحریفهای سینمای هالیوود درباره منجی. بحرینی با این اثر تلاش کرده نگاه معنوی و اصیل شیعی را در قالبی هنری بازتاب دهد. او اظهار میکند: «هنر باید با زیبایی و معنا در برابر تحریفها بایستد».
بحرینی با احترام از استاد فرشچیان یاد میکند و میگوید: «تابلو عصر عاشورای ایشان دریچهای تازه برای من گشود». او با الهام از آن اثر، مجموعه «فصل سرخ» را خلق کرد که شامل ۲۰ تابلو عاشورایی بود. این مجموعه نقطه آغاز مسیر هنری بحرینی در روایت تصویری عاشورا بود؛ مسیری که اکنون با «رستاخیز» به اوج رسیده است. او معتقد است: استاد فرشچیان حق بزرگی بر گردن هنرمندان عاشورایی دارد و نگاه غیرمستقیم و رئالیستی ایشان، الگویی برای خلق آثار معاصر است.
انگار در یک روضه تصویری نشستهای
نگارخانه رضوان در روزهای برگزاری نمایشگاه «رستاخیز» حال و هوایی متفاوت دارد؛ نورهای ملایم، سکوتی عمیق و نگاههای خیره مخاطبان به تابلوهایی که هر کدام روضهای مصورند. در این فضا، گفتوگوها آراماند و پرسشها از دل احساس برمیخیزند. خانم گوهری، هنرجوی خوشنویسی در حاشیه بازدید از نمایشگاه میگوید: «این آثار حال و هوای معنوی را عالی منتقل میکنند و حس خوبی به آدم میدهند، انگار در یک روضه تصویری نشستهای». او معتقد است: توانایی به تصویر کشیدن وقایعی که هزاران سال پیش رخ دادهاند، نیازمند ارادت و هنر والایی است و استاد بحرینی این توانایی را به بهترین شکل داراست.
نرگس بازدیدکنندهای جوان از تجربهاش میگوید: «فضای آثار آن قدر گیراست که حس میکنی در دل واقعهای تاریخی ایستادهای. میتوانم ساعتها روبهروی هر تابلو بنشینم و آن را مرور کنم. این نمایشگاه تجربهای است که با دل لمس میشود».
مجموعه «منجی» در راه است
در حاشیه نمایشگاه، کارگاه یکروزهای با حضور استاد بحرینی برگزار و در آن دو اثر با موضوعات عاشورا و کودکان غزه خلق شد. این برنامه فرصتی بود برای مخاطبان تا از نزدیک با روند خلق اثر آشنا شوند و اصول تکنیکی و زیباییشناسی نقاشی مذهبی را لمس کنند. بحرینی در این کارگاه با مخاطبان گفتوگو کرد، از خاطراتش گفت و از دغدغههای هنریاش پرده برداشت. در کنار مجموعه «رستاخیز»، بحرینی اکنون مشغول خلق مجموعهای دیگر با عنوان «منجی» است. این مجموعه به حضرت مهدی(عج) اختصاص دارد و تاکنون ۱۶ تابلو برای آن طراحی شده است. پیشبینی میشود این مجموعه تا سال آینده تکمیل و در قالب نمایشگاهی مستقل به مخاطبان عرضه شود. «بیعت فرشتگان» نخستین اثر رونمایی شده از این مجموعه است؛ اثری که با نور، رنگ و معنا تصویری از نخستین بیعتکنندگان با امام عصر(عج) را به نمایش میگذارد. نمایشگاه رستاخیز از ۲۵ تا ۳۰ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانه رضوان واقع در خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۱۷ پذیرای حضور علاقهمندان است.
نظر شما