علیرضا اسماعیلزاده، بیان کرد: دفاتر نذورات آستان قدس رضوی با دریافت طیف گستردهای از کمکهای نقدی و غیرنقدی، نقش مهمی در تأمین نیازهای حرم مطهر و اجرای پروژههای فرهنگی، اجتماعی و رفاهی، ایفا میکنند.
وی، ادامه داد: این نذورات به صورت حضوری و مجازی، از طریق سامانههای فعال نیز، جمعآوری میشود.
مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به تنوع نذورات و گستره خدمات ارائه شده از محل نذورات مردمی، گفت: در دفاتر نذورات حرم مطهر، حدود ۲۷ نوع کالای نقدی و غیرنقدی از زائران و مجاوران دریافت میشود.
این اقلام شامل وجوه نقد، گوشت، برنج، حبوبات، پوشاک، لوازم بهداشتی و سایر مایحتاج مورد نیاز حرم و زائران، است.
وی، تاکید کرد: هر نذر با دقت و بر اساس نیت ناذرین جمعآوری و در مقصد مشخص با نظارت دقیق، مصرف میشود.
اسماعیلزاده در ادامه، به توسعه سامانههای دیجیتال حوزه نذورات نیز اشاره کرد و افزود: با راهاندازی سامانههای نسیم رضوان و نعیم رضوان، زائران و علاقهمندان میتوانند بدون حضور فیزیکی نیز نذورات خود را به راحتی ثبت کنند.
این سامانهها، نقش مهمی در تسهیل مشارکتهای مردمی و افزایش شفافیت و سرعت در جمعآوری کمکها، دارند.
مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اختصاص بخشی از نذورات براساس نیت ناذران در موضوع مهمانسرای حضرت، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع نذورات صرف تأمین گوشت مورد نیاز مهمانسرای حرم مطهر، شده است.
این میزان هزینه، نشاندهنده اعتماد بالای زائران و ناذرین و مدیریت دقیق منابع در آستان قدس رضوی، است.
وی، اضافه کرد: با همراهی زائران و نذورات آنان، پروژههای متعددی در حرم مطهر آغاز شده که برخی مستقیماً به رفاه، آسایش و آرامش زائران و مجاوران اختصاص دارد و بخش دیگری نیز در حوزههای فرهنگی و اجتماعی اجرا میشود.
این اقدامات، نشاندهنده توجه ویژه آستان قدس رضوی به ارتقای کیفیت خدمات و تحقق نیتهای ناذرین، است.
اسماعیلزاده در پایان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بیش از ۷۰ سرفصل نیت در حرم مطهر تعریف شده که بخشی مربوط به حرم و رفاه زائران و مجاوران و مابقی در حوزههای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی عملیاتی میشود.
همواره تلاش کردهایم با رعایت دقیق نیت ناذرین و شفافیت کامل در مدیریت منابع، بیشترین بهرهوری را از این کمکهای مردمی، داشته باشیم.
نظر شما