وزیر راه و شهرسازی گفت: پیمانکار حرم تا حرم با مشارکت ۵۰ به ۵۰ موافق است و دولت هم هنوز نتوانسته شرایط را برای آورده ۵۰ درصدی خود تنظیم کند.

وزیر راه و شهرسازی: پیمانکار آزادراه حرم تا حرم خواهان مشارکت ۵۰درصدی است
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، پس از آنکه خبرنگاران و رسانه‌های خراسان رضوی از عدم حضور وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری روز دوشنبه با رسانه‌ها گلایه کردند، فرزانه صادق مالواجرد دومین روز حضورش در استان را با نشست خبری در فرودگاه گناباد به پایان رساند.

وی در این نشست خبری با اشاره به گلایه خبرنگاران از پاسخگو نبودن در حیاط استانداری، گفت: متوجه گلایه‌ها نشدم. من هیچ وقت قولی نمی‌دهم که انجام ندهم. اصلاً در جریان نشست خبری نبودم و بلافاصله پس از اتمام جلسه‌ای که داشتیم، وارد جلسه دیگری شدم. وقتی در استان‌ها حضور پیدا می‌کنیم، برای تک‌تک دقایق ما برنامه‌ریزی شده و اصلاً در هیچ برنامه‌ای نمی‌توانیم بدون برنامه‌ریزی شرکت کنیم؛ چون اهانت به برنامه‌های بعدی است و باید حتماً پاسخگو باشیم. من خبر نداشتم و از شما ممنونم که الان اینجا حضور پیدا کردید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما به بخش خصوصی وعده نمی‌دهیم، افزود: برنامه ما این است که به سمت بخش خصوصی برویم و مشکلات این بخش را حل کنیم. در زمینه ایمیدرو نیز درباره هر آنچه تفاهم شده، هیچ مشکلی از طرف وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد و حتماً با تفاهم‌هایی که انجام شده، آورده‌ای را که باید، ایمیدرو برای جاده تربت‌حیدریه به خواف بیاورد. یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان جاده و ریل، صاحب باری است که از روی آن رفت و آمد می‌کند.

صادق مالواجرد در مورد نهضت ملی مسکن اظهار کرد: سه ضلعی که در تأمین مسکن و قانون جهش تولید ظهور و بروز پیدا می‌کند، آورده مردم، زمینی که باید دولت تأمین کند و تسهیلات بانکی است که باید پشتیبان این فعالیت باشد. مرحله بعد خدمات زیربنایی است که باید یک‌سوم را استانداران و یک‌سوم را وزارت نیرو برای زیرساخت ارائه دهند و خدمات روبنایی نیز در زمینه درمانگاه‌ها و مدرسه‌ها باید با مشارکت بقیه ارکان دولت شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه شبکه آزادراهی با بخش خصوصی معنا پیدا می‌کند، گفت: در آزادراه تمام حساب و کتاب‌ها و تأمین منابع آن در طول سال‌ها معمولاً به صورت ۷۰ـ۳۰ برنامه‌ریزی می‌شود که ۳۰ درصد بر عهده دولت و ۷۰ درصد آورده بخش خصوصی است و حتی برای همان ۳۰ درصد نیز به گونه‌ای قرارداد و تفاهم نوشته می‌شود که از طریق پرداخت عوارض آزادراهی تأمین شده و باری روی دوش دولت نباشد. آزادراه مسیری افزون بر راه‌های قبلی است و راننده انتخاب می‌کند که وارد آزادراه شود. پس بخش اعظم تأمین منابعش با سرمایه‌گذار است. در این خصوص هم با صحبت‌هایی که در شورای اداری داشتیم، اعلام کردم باید بانک‌ها، صنعت و معادن و بخش خصوصی خراسان رضوی پای کار بیایند و در ساخت این استان زرخیز و پرظرفیت همکاری، سرمایه‌گذاری و مشارکت کنند.

صادق مالواجرد با اشاره به ضرورت ساخت آزادراه‌هایی که به مشهد مقدس منتهی می‌شوند، افزود: این آزادراه‌ها از مشهد با مرزها و چهار پایانه مرزی فعال استان خراسان رضوی ارتباط دارند و بی‌شک برگشت سرمایه آن، نسبت به شبکه آزادراهی دیگر استان‌ها با صرفه‌تر بوده و این موضوعی است که ما پیگیری می‌کنیم؛ اما جذب سرمایه‌گذار نکته‌ای است که فقط به وزارت راه و شهرسازی برنمی‌گردد.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین آزادراه‌هایی که مطالبه مجمع نمایندگان خراسان رضوی است و به کل عاشقان آقا امام رضا(ع) ارتباط پیدا می‌کند، آزادراه حرم تا حرم است؛ موضوعی که همه مشغول پیگیری آن هستند. پیمانکاری که تا امروز با او صحبت شده، مشارکت 70ـ30 را به صرفه نمی‌داند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آزادراه‌هایی داریم که چندین سال است نرخ عوارض آزادراهی‌شان تنظیم نشده یا افزایش نرخ عوارض آن‌ها صورت نگرفته و یا مردم عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند و در عمل آورده ۳۰ درصدی دولت از محل عوارض تحقق نیافته. پیمانکار پروژه حرم تا حرم با مشارکت ۵۰ به ۵۰ موافق است و دولت هم هنوز نتوانسته شرایط را برای آورده ۵۰ درصدی تنظیم کند. امیدوارم با یک تعامل ویژه‌ با بانک‌ها و سرمایه‌گذار کنونی و همچنین سه یا چهار سرمایه‌گذار دیگر بتوانیم در دو سه هفته آینده به یک نتیجه قطعی برسیم و برای این امر به شدت پیگیر هستیم.

صادق مالواجرد درباره شروع آزادراه‌ها از سمت مشهد نیز گفت: فرقی ندارد، این موضوع را هم پیگیری می‌کنیم. امیدواریم سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنیم و این آزادراه از مشهد شروع شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس خراسان درباره واردات اتوبوس برای نوسازی ناوگان حمل ‌و نقل جاده‌ای بین‌شهری بیان کرد: کاملاً درست است. ما 7 هزار دستگاه اتوبوس در کل کشور کمبود داریم و در دو بازه‌ زمانی اربعین و عید نوروز کمبود اتوبوس را خیلی بیشتر متوجه می‌شویم. علاوه بر این، عامل اصلی در تصادفات جاده‌ای نیز همین فرسودگی ناوگان است. در این راستا دو کار انجام داده‌ایم؛ یک تفاهم و قرارداد توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بخش خصوصی داخلی منعقد شده که تولیدکننده است و ان‌شاءالله حدود هزار و 400 دستگاه اتوبوس تا پایان سال آینده به ناوگان اتوبوسی و مسافری جاده‌ای ما اضافه خواهد شد. دوم با توجه به اینکه فاصله‌ ما همچنان با آن نیاز برآورد شده بسیار است، مجوز واردات 2هزار دستگاه اتوبوس را از دولت گرفته‌ایم و اقدام‌های اجرایی آن توسط سازمان راهداری پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در تلاشیم تخصیص ارز واردات انجام و تا پایان سال آینده این 2 هزار دستگاه اتوبوس وارد شود، افزود: همچنین تلاش می‌کنیم مجوز بیشتری را برای واردات بگیریم. در کنار این واردات حتماً تولید داخل را در نظر داریم تا با حداکثر ظرفیتی که دارند، بتوانند تولید کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: افتتاح ۹۰ کیلومتر از راه‌های جنوب و جنوب‌شرق استان امروز در همین راستا اتفاق افتاده است. بیشترین کمبودها را در حوزه راه‌ها داریم و این اقدام، قدم بزرگی بوده و البته زحماتی است که در طول سال‌ها کشیده شده و اکنون به نتیجه رسیده است.

صادق مالواجرد درباره زمان بهره‌برداری از ایستگاه راه‌آهن گناباد که امروز کلنگ‌زنی شد، اظهار کرد: اگر تأمین منابع طبق برنامه صورت بگیرد، تا پایان سال آینده با توجه به اینکه پیشرفت فیزیکی و زیرسازی آن خوب بوده، اتصال ریل گناباد و ایستگاه آن ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اولویت‌های رئیس‌جمهور برای خراسان رضوی افزود: اولویت نخست تکمیل کریدورها و دوم اتصال این کریدورها به پایانه مرزی است. خراسان رضوی چهار مرز فعال دارد که باید چه به صورت ریلی و چه جاده‌ای، به این کریدورها وصل شود و سپس ادامه پیدا کرده و به کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب متصل شود و با تمام موضوعات اعتباری که وجود دارد، پیگیری می‌کنیم.

همچنین وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز طرح آزادراهی مشهد-چناران-قوچان، دستور آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۶کیلومتر از این آزادراه را صادر و اظهار کرد: با همکاری دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنیم این آزادراه در زمان مقرر تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha