حجت الاسلام و المسلمین سید حسن سیدپورآذر از اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به سالروز آغاز امامت حضرت حجت بن حسن عسکری(عج) اظهار داشت: روایات بسیاری در باب مهدویت آمده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.
روایت اول:
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: شیخ صدوق در کتاب کمال الدین، در فصل «ذکر النصوص الواردة عن النبی ص و الأئمة المعصومین ع حول وقوع الغیبة للإمام المهدی ع» باب ۳۰، تحت عنوان «باب ما أخبر به الحسین بن علی بن أبی طالب ع من وقوع الغیبة بالقائم ع و أنه الثانی عشر من الأئمة ع»، حدیث ۳ روایت کرده است: «... قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع مِنَّا اثْنَا عَشَرَ مَهْدِیّاً أَوَّلُهُمْ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ آخِرُهُمُ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِی وَ هُوَ الْإِمَامُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ یُحْیِی اللَّهُ «بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» وَ یُظْهِرُ بِهِ دِیْنَ الْحَقِ «عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» لَهُ غَیْبَةٌ یَرْتَدُّ فِیهَا أَقْوَامٌ وَ یَثْبُتُ فِیهَا عَلَی الدِّینِ آخَرُونَ فَیُؤْذَوْنَ وَ یُقَالُ لَهُمْ «مَتی هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» أَمَا إِنَّ الصَّابِرَ فِی غَیْبَتِهِ عَلَی الْأَذَی وَ التَّکْذِیبِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِ بِالسَّیْفِ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ ص؛ از ما خاندان دوازده مهدیّ خواهد بود که اوّلین آنها امیر المؤمنین علیّ بن أبی طالب است و آخرین آنها نهمین از فرزندان من است و او امام قائم به حقّ است و خدای تعالی زمین را به واسطه او پس از موت زنده کند و دین حقّ را به دست او بر همه ادیان چیره نماید؛ گرچه مشرکان را ناخوش آید؛ او را غیبتی است که اقوامی در آن مرتدّ شوند و دیگرانی در آن پابرجا باشند و اذیّت شوند و به آنها بگویند: اگر راست می گوئید این وعده چه وقت عملی شود؟ بدانید کسی که در دوران غیبت او بر آزار و تکذیب صابر باشد مانند مجاهدی است که با شمشیر پیشاروی رسول خدا (ص) مجاهده کرده است.» (ابن بابویه، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة - تهران، چاپ: دوم، ۱۳۹۵ق؛ ج ۱؛ ص ۳۱۷)
روایت دوم:
حجت الاسلام و المسلمین سید پورآذر یادآور شد: شیخ صدوق در کمال الدین در باب ۳۲ تحت عنوان «باب ما أخبر به أبو جعفر محمد بن علی الباقر ع من وقوع الغیبة بالقائم ع و أنه الثانی عشر من الأئمة ع» روایت کرده است: «... عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِیِّ الطَّحَّانِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْبَاقِرِ ع وَ أَنَا أُرِیدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَقَالَ لِی مُبْتَدِئاً یَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ إِنَّ فِی الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص شَبَهاً مِنْ خَمْسَةٍ مِنَ الرُّسُلِ یُونُسَ بْنِ مَتَّی وَ یُوسُفَ بْنِ یَعْقُوبَ وَ مُوسَی وَ عِیسَی وَ مُحَمَّدٍ ص فَأَمَّا شَبَهُهُ مِنْ یُونُسَ بْنِ مَتَّی فَرُجُوعُهُ مِنْ غَیْبَتِهِ وَ هُوَ شَابٌّ بَعْدَ کِبَرِ السِّنِّ وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ یُوسُفَ بْنِ یَعْقُوبَ ع فَالْغَیْبَةُ مِنْ خَاصَّتِهِ وَ عَامَّتِهِ وَ اخْتِفَاؤُهُ مِنْ إِخْوَتِهِ وَ إِشْکَالُ أَمْرِهِ عَلَی أَبِیهِ یَعْقُوبَ ع مَعَ قُرْبِ الْمَسَافَةِ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَبِیهِ وَ أَهْلِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ مُوسَی ع فَدَوَامُ خَوْفِهِ وَ طُولُ غَیْبَتِهِ وَ خَفَاءُ وِلَادَتِهِ وَ تَعَبُ شِیعَتِهِ مِنْ بَعْدِهِ مِمَّا لَقُوا مِنَ الْأَذَی وَ الْهَوَانِ إِلَی أَنْ أَذِنَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی ظُهُورِهِ وَ نَصْرِهِ وَ أَیَّدَهُ عَلَی عَدُوِّهِ وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ عِیسَی ع فَاخْتِلَافُ مَنِ اخْتَلَفَ فِیهِ حَتَّی قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَا وُلِدَ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ مَاتَ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ قُتِلَ وَ صُلِبَ وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ جَدِّهِ الْمُصْطَفَی ص فَخُرُوجُهُ بِالسَّیْفِ وَ قَتْلُهُ أَعْدَاءَ اللَّهِ وَ أَعْدَاءَ رَسُولِهِ ص وَ الْجَبَّارِینَ وَ الطَّوَاغِیتَ وَ أَنَّهُ یُنْصَرُ بِالسَّیْفِ وَ الرُّعْبِ وَ أَنَّهُ لَا تُرَدُّ لَهُ رَایَةٌ- وَ إِنَّ مِنْ عَلَامَاتِ خُرُوجِهِ خُرُوجَ السُّفْیَانِیِّ مِنَ الشَّامِ وَ خُرُوجَ الْیَمَانِیِّ مِنَ الْیَمَنِ وَ صَیْحَةً مِنَ السَّمَاءِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ مُنَادٍ یُنَادِی مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِیهِ» (کمال الدین و تمام النعمة، ج ۱، ص: ۳۲۷)
وی افزود: در روایت می خوانیم که محمد بن مسلم می گوید: خدمت امام باقر (ع) رسیدم، خواستم از قائم آل محمد (ص) بپرسم، که حضرت، خود شروع به سخن کرد و فرمود: قطعا در قائم شباهتی از پنج رسول الهی هست، شباهت او به یونس بن متی، بازگشت او از غیبت در سن پیری و به صورت جوان است.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در این روایت می خوانیم که امام باقر (ع) می فرماید: شباهت حضرت مهدی (عج) به یوسف بن یعقوب در آن است که ایشان از افراد خاص و عام خود غیبت می کنند و از برادرانش مخفی می شود و امر بر پدرش مشکل می شود؛ با اینکه بین آنها مسافت زیادی نبود.
وی تصریح کرد: امام پنجم (ع) در بیان شبهات حضرت صاحب الامر (ع) به موسی (ع) فرمود: استمرار ترس، طولانی شدن غیبتش، مخفی بودن ولادتش و سختی های شیعیانش از آزار و اذیت دشمنان تا زمانی که خدا اذن ظهور بدهد و او را یاری کند، از جمله آن شباهت ها است.
حجت الاسلام و المسلمین سیدپورآذر عنوان کرد: بر اساس کلام باقرالعلوم (ع)، حضرت ولی عصر (عج) به عیسی (ع) شباهت ها دارند؛ چه اینکه اختلاف درباره ایشان بسیار است؛ تا آنجا که گروهی میگویند متولد نشده و گروهی میگویند مرده است و گروهی می گویند کشته شده و به صلیب کشیده شده است.
وی ابراز کرد: امام پنجم (ع) در بیان شباهت حضرت حجت (عج) به جدّ بزرگوارش، رسول الله (ص) فرمود: خروج حضرت صاحب الامر (عج) همانند پیامبر اسلام (ص) با شمشیر است و با ستمگران خواهند جنگید وقطعا هیچ پرچمی از او باز نمی گردد؛ و لشکری که از سمت او فرستاده می شود، شکست نمی خورد.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امام باقر (ع) در بیان از علامات خروج حضرت (عج) فرمود: خروج سفیانی از شام، خروج یمانی از یمن، صیحه در آسمان در ماه مبارک رمضان و منادی که در آسمان به اسم او و اسم پدرش ندا خواهد داد، از جمله آن علامت ها است.
روایت سوم:
حجت الاسلام و المسلمین سیدپورآذر اظهار کرد: شیخ محمد بن حسن حر عاملی (م: ۱۱۰۴ ق) در اثبات الهداة، این روایت را از امیرالمؤمنین علی (ع) بیان می کند: «... عن علقمة بن القیس عن أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب (ع) فی حدیث طویل قال: إنه لعهد عهده إلی رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم أن هذا الأمر یملکه اثنا عشر إماما، تسعة من صلب الحسین و لقد قال النبی (ص) : لما أسری بی إلی السماء نظرت إلی ساق العرش فإذا فیه مکتوب لا إله إلا اللّه محمد رسول اللّه، أیدته بعلی و نصرته به؛ و رأیت اثنی عشر نورا فقلت: یا رب أنوار من هذه؟ فنودیت یا محمد، هذه أنوار الأئمة من ذریتک، قلت: یا رسول اللّه أ لا تسمیهم لی؟ قال: نعم أنت الإمام و الخلیفة بعدی تقضی دینی و تنجز عداتی، و بعدک ابناک الحسن و الحسین، و بعد الحسین ابنه علی زین العابدین، و بعد علی ابنه محمد یدعی بالباقر، و بعد محمد جعفر ابنه یدعی بالصادق، و بعد جعفر ابنه موسی یدعی بالکاظم، و بعد موسی ابنه علی یدعی بالرضا، و بعد علی ابنه محمد یدعی بالزکی، و بعد محمد ابنه علی یدعی بالنقی، و بعد علی ابنه الحسن یدعی بالأمین؛ و القائم من ولد الحسین سمیی و أشبه الناس بی یملأها قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما». قطعا آن عهدی از رسول خدا (ص) است که قطعا این امر را ۱۲ امام مالک می شوند، ۹ نفر از فرزندان حسین (ع) هستند. وقتی که رسول خدا در شب اسراء به آسمان برده شد فرمود: به ساق عرش نگاه کردم پس در آن نوشته شده بود خدایی نیست جز الله و محمد رسول خداست و او را با علی (ع) تایید کردم و او را علی یاری کردم، دیدم ۱۲ نور را پس سوال کردم، ای پروردگار من! این نورها، چه کسانی هستند؟ پس فرمود: آنها نورهای ائمه از ذریة تو هستند. علی (ع) فرمود: یا رسول الله نام آنها را ذکر می کنی؟ پیامبر (ص) فرمود: بله، تو امام و خلیفه بعد از من هستی که دین مرا ادا میکنی و به وعدههای عمل میکنی، بعد از تو حسن و حسین و بعد علی زین العابدین، بعد محمد باقر، بعد جعفر صادق و بعد موسی کاظم، بعد علی الرضا، بعد محمد زکی، بعد علی نقی، بعد حسن امین. و قائم از فرزندان حسین هم نام من است و شبیهترین مردم به من است و زمین را از عدل پر کند، همانطور که از ظلم و جور پر شده بود. (اثبات الهداة، ج ۲، ص ۱۷۸)
نظر شما