۱۷ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۱۷۲

اندیشه و وحدت اسلامی

وحدت؛ تبیین یا تسامح؟ مرز باریک حقیقت و وادادگی

‏دکتر خادمیان: وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات نیست، بلکه تبیین حقیقت و اتحاد در برابر دشمن است

وحدت اسلامی؛تبیین حقیقت یا تسامح در اصول؟حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدحسین خادمیان نوش‌آبادی،کارشناس تاریخ اسلام و فقه مقارَن معتقد است وحدت نه به معنای نادیده گرفتن اختلافات،بلکه تبیین علمی حقایق و اتحاد برابر دشمن است. مشروح این گفتگو را بخوانید

وحدت؛ تبیین یا تسامح؟ مرز باریک حقیقت و وادادگی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

هفته وحدت؛ شب قدر وظیفه‌شناسی سیاسی

دکتر خادمیان در ابتدا و در پاسخ به این پرسش که آیا وحدت به معنای تبیین صریح حقایق است یا تسامح در اصول و اعتقادات؟ توضیح می‌دهد: بررسی ابعاد مختلف مفهوم وحدت در جهان اسلام اظهار می‌کند: حقیقت وحدت یعنی حقایق مکتب و مذهب، بدون فریب و مجامله تبیین تا مخاطب روشنای صراط مستقیم را درک کند. هفته وحدت شب قدر وظیفه شناسی سیاسی جهان اسلام است تا با شناخت آن وظایف به مقام سلام برسند. یعنی مسلمانان بفهمند پیامبر اکرم(ص) برای تعالی اسلام و کمال مسلمانی آنان را بر چه معارفی رهنمون و چه وظایفی را به آنان تعلیم فرموده است. هفته وحدت یعنی اهل اسلام به این درک و شناخت برسند که دشمن اسلام آنان، مذاهب اسلامی دیگر نیستند، بلکه وادادگان داخلی و شیاطین خارجی هستند. برخی وحدت را نفهمیده یا عمداً با وادادگی مذهبی قصد انهدام اصول و فروع مکتب امامیه را دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدحسین خادمیان نوش‌آبادی،کارشناس تاریخ اسلام و فقه مقارَن

ایشان تصریح می‌کند: امروز موضوع مهم وحدت مانند برخی موضوعات دیگر گرفتار رهزنی برخی وا دادهای مذهبی و کاسبان چهره باز شده است. ساختار کاربردی وحدت را حضرت امیرالمؤمنین(ع) طبق نقلی در الامالی شیخ مفید اینگونه تعلیم و تبیین فرموده‌اند: «و ایمُ اللّه ِ، لولا مَخافةُ الفُرقَةِ بَیْنَ المسلمینَ، و أن یَعودوا إلَی الکفرِ و یَعْوَرَّ الدِّینُ، لَکُنّا قد غَیّرْنا ذلکَ ما استَطَعْنا» یعنی سوگند به خدا اگر بیم آن نبود که مسلمانان پراکنده شوند و به کفر بازگردند و دین صدمه ببیند، بی گمان تا آن جا که توان داشتیم این وضع را دگرگون می ساختیم. حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: شما می‌ دانید که من از همه برای خلافت شایسته‌ ترم. به خدا سوگند! تا وقتی که کار مسلمانان رو به راه باشد و تنها بر من جفا شده باشد، مخالفتی نخواهم کرد. این کلام رشیق یاد می‌دهد سرمایه های خود را حفظ، خلأهای طرف مقابل را اعلان و حقیقت را آشکارا فریاد بزنید و از حق خود کوتاه نیایید.

اختلافات مذهبی، واقعیتی انکارناپذیر؛ راهکار چیست؟

این کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به اینکه وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات مذهبی نیست، تصریح می‌کند: بزرگ ترین فریب و دروغ قرن این است که کسی ادعا کند مذاهب اسلامی با هم اختلاف جزئی دارند. سید رضی رضوان الله علیه ضمن این که نهج‌البلاغه را به گونه ای جمع آوری کرد که حتی علمای اهل سنت هم بر آن شرح و تفسیر نوشتند اما حقایق اسلام و مکتب را ذبح نفرمود بلکه آن را با زبانی رسا فریاد زد. لذا در نهج‌البلاغه هم خطبه شقشقیه است و هم خطبه مولا هنگام دفن حضرت زهرا(س) و آن جملات عجیب خطاب به پیامبر اکرم(ص) «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ، وَ سَتُنَبِّئُکَ ابْنَتُکَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَی هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ» آن ودیعت بازگردانده شد و آن امانت به صاحبش رسید و اندوه مرا پایانی نیست. همه شب خواب به چشمم نرود تا آن گاه که خداوند برای من سرایی را که تو در آن جای گرفته ای، اختیار کند به زودی، دخترت تو را خبر دهد که چگونه امتت گرد آمدند و بر او ستم کردند. همه سرگذشت را از او بپرس و خبر حال ما از او بخواه. اینها در زمانی بود که از مرگ تو دیری نگذشته بود و تو از یادها نرفته بودی. این غیرت علمی سید رضی(ره) است که این حقیقت تاریخ اسلام را ثبت می کند که: یا رسول الله ! امتت به دخترت ستم کردند. پس وحدت یعنی کاری که سید رضی کرد و شیعه و سنی را سر سفره تعالیم آسمانی و مانای نهج‌البلاغه جمع کرد.

دکتر خادمیان یادآور می‌شود: امروز اگر برخی مدعیان میدان پیدا کند چنان نهج‌البلاغه را تقطیع می‌کنند که حتی توحید و نبوت و معاد هم از آن استظهار نشود. متاسفانه حتی برخی دانشگاه‌ها حیاط خلوت شیعه ستیزی شده است. مذاهب اسلامی در درون خود اختلافات شدید دارند تا جایی که «سید سالم» از فقهای اهل سنت در مقدمه کتاب«صحیح فقه السنه» فریاد می‌زند چرا این قدر اختلاف در میان احناف، شافعی‌ها، حنبلی‌ها و مالکی‌ها هست تا جایی که حتی ازدواج دختران فلان مذهب سنی با فلان مذهب سنی باطل و حرام است و فلان سنی به امام جماعت سنی که مذهبی غیر از مذهب او دارد اقتدا نمی‌کند و...

ایشان ادامه می‌دهد: ما در فقه، کلام، اعتقادات و... اختلافات شدید داریم و هر کسی مختصری با مذاهب اسلامی آشنا باشد این مسئله را می‌داند لکن این اختلاف درون خانوادگی است و نکته مهم همان است که مقام معظم رهبری فرمود «اختلافات باید در درون خانواده اسلامی طرح شود، بحث علمی بشود اما در برابر دشمن خبیث باید اتحاد و وحدت سیاسی داشت و همه مذاهب در خدمت یکدیگر و خدمت اسلام در تقابل با دشمنان اسلام باشند» و این یعنی وحدت حقیقی.

حقیقت وحدت را از چه کسانی بیاموزیم؟

کارشناس تاریخ اسلام و فقه مقارَن توضیح می‌دهد: یهود هم در درون خود 9 فرقه و مذهب دارد و شدیداً با هم در اختلاف بوده و هستند اما چنان این اختلاف را پنهان کرده‌اند که کمتر کسی از مذاهب نه گانه یهود خبر دارد و حرف می زند و تمام قد در تقابل با اسلام هستند ایضا مسیحیت و... به همین خاطر جای تعجب است که چگونه برخی در مراکز علمی وحدت را به مفهوم نفی داشته‌های مذهب و بی رنگ شدن و وادادگی القا می‌کنند؟ معمار و امام وحدت در عصر حاضر، امام راحل(ره) در تعالیم فقهی خود معلم ارائه حقایق شده و در تعالیم سیاسی خود معلم وحدت و اتحاد در برابر دشمن می‌شود. مقام معظم رهبری مدظله الوارف که رهبری جهان اسلام را عهده دار است، روضه فاطمیه(س) می‌گیرد و این بزرگ‌ترین پیام یک رهبر اسلامی برای تعلیم چگونگی وحدت است. ایشان در رهنمودی فرمودند هر چه مرحوم سید شرف الدین و مرحوم علامه امینی نوشته همان است؛ نکته این است که ما به صورت مدرن و طبق نیازهای امروز از حق خود و تشیع و اعتقاد و انقلاب و اسلام و حتی امام خود دفاع نکردیم باید به تناسب تهمت‌هایی که به ما می زنند و به تناسب کتاب‌هایی که علیه ما می‌نویسند نیازها را بدانیم.

حجت الاسلام خادمیان در پایان تصریح می‌کند: اختلافات جدی در فهم و معرفت از توحید است که بین امامیه با ماتریدیه و اشاعره و حتی سایر مذاهب اسلامی با اینان است. این که برخی مصاحبه کنند و بر مدار ذوق عقیم و جعل حقایق و حیرت آور است بر خلاف آن چه در تالیفات خود نگاشته‌اند بگویند ما اشتراکات جدی فراوان داریم و اختلافات جزئی کم داریم خبر از بی‌خبری آنان از تالیفات خودشان می دهد. چه رسد به مفاهیم مذاهب اسلامی و حقیقت وحدت. وحدت یعنی حقایق و تعالیم راستین مکتب به صورت علمی و مستند بیان شود و البته احترام اعتقادات و مقدسات مذاهب کاملا رعایت شود. وحدت یعنی توهین حرام اما تبیین واجب. مراقب باشیم برخی ذهن‌های واداده که قلم و زبان آنان هیچ فایده برای هیچ یک از مذاهب اسلامی ندارد، جهان اسلام را فریب ندهند و اسلام مستشرقان که منتهی به یهودی و مسیحی شدن و نفی شیعه و سنی است را به ما القا نکنند. برخی افراد باید مراقب مصاحبه‌های عقیم و مسموم هیئت علمی‌های خود باشند تا آنان به بهانه وحدت سر مکتب امامیه را نبرند. حقیقت وحدت را باید از علامه حلی ، علامه فتونی ، علامه مظفر ، امام خمینی ، امام خامنه ای ، علامه شرف الدین، علامه امینی ، علامه جعفر مرتضی، علامه نجم الدین طبسی و... یاد گرفت. مراقب باشیم رهزنان وحدت، مبلغان وحدت نام نگیرند.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha