پروژه ناتمام چهارخطه داران - الیگودرز با گذشت بیش از ۲ دهه و عبور از چندین دولت، اکنون به یکی از مطالبه‌های ملی مردم تبدیل شده که با تخصیص اعتبارات مناسب از سوی دولت بخش قابل توجهی از این طرح، امسال تکمیل خواهد شد.

عزم دولت برای پایان یک طرح ۲۰ ساله؛ داران - الیگودرز به مقصد می‌رسد
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

پروژه چهارخطه داران - الیگودرز که بیش از ۲۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد، تاکنون با عبور از چندین دولت، تکمیل نشده و به یکی از مطالبه‌های ملی و منطقه‌ای تبدیل شده است.

این پروژه، موسوم به دورود-داران، تا پیش از آغاز دولت جدید روند بسیاری کند داشت، اما اکنون شواهد نشان می‌دهد دولت وفاق به خواست جدی مردم پاسخ داده و مراحل تکمیل آن در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود.

این مسیر یکی از پروژه‌های زیرساختی و حیاتی استان لرستان و غرب کشور است که به‌عنوان شاهراه اصلی کریدور شرق به غرب کشور عمل می کند و بنابر آمار مدیران مرتبط، به طور متوسط سالانه حدود ۵۰ نفر در این مسیر ۲ خطه جان خود را از دست می‌دهند.

مسیر اصلی به سمت کربلاست

چهارخطه داران - الیگودرز، استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و خوزستان را به اصفهان و فارس متصل کرده و مسیر اصلی حرکت به سمت کربلا برای استان‌های جنوبی، مرکزی و شرقی کشور نیز محسوب می‌شود اما با گذشت بیش از دو دهه از آغاز عملیات اجرایی، این محور همچنان تکمیل نشده و وقوع تصادفات دلخراش در آن، تکمیل پروژه را به یک مطالبه جدی برای مردم تبدیل کرده است.

پروژه چهار خطه دامنه - داران - الیگودرز - دورود با هدف کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه، افزایش ایمنی تردد و کاهش، تصادفات، افزایش ظرفیت ترافیکی مسیر، رونق اقتصادی کاهش اتلاف زمان و رضایت استفاده کنندگان شروع شده که طول این محور در حوزه شهرستان الیگودرز ۲۵ کیلومتر است.

سال های گذشته ۵.۵ کیلومتر آن انجام و در سال ۱۴۰۰ قطعه دره ساری - سه راهی شول آباد با طول ۱۹.۵ کیلومتر شروع شد که دارای پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد است و با تکمیل آن لرستان با سطح سواره رو ایمن به استان اصفهان وصل می شود که با توجه به جداسازی باندهای حرکت در مسیر از الیگودرز به اصفهان تا حد بسیاری از حوادث جاده ای جلوگیری خواهد شد.

طی ۲ دهه کمبود اعتبار و عدم جلب رضایت معارضان موجب شده است این جاده به مقصد نرسد و مرگ قربانیان ارابه های آهنین در این مسیر داغ سنگینی بر قلب خانواده های بسیار نهاده است، اما حالا دولت چهاردهم علاوه بر توجه مالی به این طرح و تخصیص حدود ۷۰۰ میلیارد تومان، گام های مهمی برای جلب رضایت معارضان یا در نهایت، حل این معضل از طریق راه های قانونی برداشته است.

مسیر دره ساری، کابوس رانندگان

مهرداد اسدی راننده تریلر مسیر داران - الیگودرز به ایرنا می گوید: تکمیل جاده چهارخطه می‌تواند سرعت جابجایی بار را افزایش دهد و به نفع مردم و دولت باشد.

وی که کار حمل تولیدات خام معادن الیگودرز را انجام می‌دهد می گوید: کل مسیر الیگودرز تا اصفهان برای او یک طرف راه است و مسیر تا دره ساری، سختی خاصی دارد که با تکمیل جاده، سرعت انتقال کالا افزایش یافته، امنیت بیشتر می‌شود و سوخت و استهلاک خودروهای باری و سنگین کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین در صورت تکمیل چهارخطه داران - الیگودرز، بهترین و امن‌ترین مسیر برای تردد اتوبوس‌های اهواز تا اصفهان از طریق الیگودرز خواهد بود.

تکمیل چهارخطه داران-الیگودرز، زمینه ساز سرمایه‌گذاری کلان

بهروز ایزدیار، سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز در گفت‌ و گو با ایرنا اظهار داشت: بارها با انگیزه تولید و مراودات اقتصادی برای اصفهان، وارد الیگودرز شده اما نبود جاده مناسب، مسیر سرمایه‌گذاری را برای او مسدود کرده زیرا چرخه تولید و گردش بازار سرمایه نیازمند زیرساخت راه است.

وی تاکید کرد: به محض تکمیل چهارخطه، او و بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر، الیگودرز را برای سرمایه‌گذاری کلان انتخاب خواهند کرد، چراکه این مسیر جزو کریدور اصلی شرق به غرب کشور محسوب می‌شود و ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری دارد.

پروژه چهارخطه داران، پس از ۲۰ سال در انتظار تکمیل

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: پروژه چهارخطه داران-الیگودرز از سال ۱۳۸۳ آغاز و برنامه‌ریزی شد تا مسیر از دورود به الیگودرز و در نهایت به داران برسد، اما تاکنون سرانجامی نداشته است.

حمیدرضا گودرزی گفت: قرارداد جدید پروژه در سال ۱۴۰۰ با پیمانکاران منعقد شد و قرار بود ظرف سه سال، یعنی تیرماه ۱۴۰۳، تکمیل شود و زیر بار ترافیک برود، اما این پروژه ۲۰ ساله همچنان به پایان نرسیده است.

وی ادامه داد: عبور جاده از مسیر "دوزان" یک تصمیم غیرکارشناسی بود که مشکلاتی مانند معارضین ایجاد کرد بنابراین روند اجرای سه کیلومتر مسیر متوقف شده بود که در دولت فعلی با رفع موانع به خوبی پیش می‌رود.

وی با اشاره به آمار بالای تلفات محور الیگودرز تا چمن سلطان گفت: این پروژه جزو طرح‌های شاخص است و دولت نگاه ویژه‌ای به آن دارد که امیدواریم با تکمیل محور تا چمن سلطان، تصادفات کاهش یابد.

تخصیص ۶۲۴ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه در سال جاری

فرماندار ویژه الیگودرز نیز در این خصوص به ایرنا گفت: امسال ۶۲۴ میلیارد تومان توسط دولت برای تکمیل پروژه چهارخطه داران-الیگودرز تخصیص یافته و علاوه بر این مبلغ، ۶۰ میلیارد تومان نیز برای تملک اراضی مسیر در نظر گرفته شده است.

مهدی اداوی با بیان اینکه پروژه جزو طرح های پیشران لرستان و در دستور کار مدیریت ارشد استان است تصریح کرد: از هفته آینده مشکل مالکین محور دوزان حل خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از آغاز فصل سرما، چهارخطه از الیگودرز تا چمن سلطان آماده بهره‌برداری شود.

وی ادامه داد: مسیر از الیگودرز به چمن سلطان و از سمت داران به دره ساری متصل خواهد شد و ۶ کیلومتر باقی‌مانده از چمن سلطان تا دره ساری نیز پیمانکار دارد و در حال ارزیابی است.

فرماندار ویژه الیگودرز تاکید کرد: عزم دولت و همکاری مردم در تکمیل این مسیر بسیار مهم است چراکه این محور یکی از کریدورهای اصلی غرب به شرق کشور و مسیر مهم اربعین به شمار می‌آید و از ابتدای سال تاکنون چهار نفر در حد فاصل چمن سلطان تا الیگودرز بر اثر تصادف جان باخته اند.

افزایش عملیات امداد و نجات جاده ای در قطعه چمن سلطان - الیگودرز

مسئول خانه هلال احمر شهر چمن سلطان نیز در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: محور چمن سلطان به الیگودرز تا مرز بویین میان‌دشت یکی از پرحادثه‌ترین مسیرهای استان است و هیچ ماهی از سال نمی‌گذرد که حداقل چهار ماموریت تصادف در این محور ثبت نشود.

سیامک بیات افزود: آخرین ماموریت فوتی در الیگودرز ۲ هفته قبل رخ داد و طی آن دو نفر جان خود را از دست دادند چراکه حتی بهترین تجهیزات امدادی نیز نمی‌تواند خطرات ناشی از عرض کم جاده را برای مردم جبران کند.

وی یادآور شد: این مسیر علاوه بر محور داران، مسیر ارتباطی بیش از ۵۰ روستا و یک شهر بزرگ در الیگودرز نیز محسوب می‌شود و ضرورت تسریع در تکمیل چهارخطه داران را دوچندان کرده است.

۱۳ کیلومتر از مسیر داران-الیگودرز تا پایان مهر زیر بار ترافیک می‌رود

بخشدار بربرود شرقی نیز در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: مسیر داران-الیگودرز از سه‌راهی دوزان تا سه‌راهی فرسش اواخر مهر ماه سال جاری تکمیل می شود و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

ولی رستمی با بین اینکه عملیات آسفالت از عسکران تا روستای دوزان انجام شده است گفت: از کل مسیر داران-الیگودرز، حدود ۲۰ کیلومتر در حوزه الیگودرز و بخش بربرود شرقی باقی مانده است و با تکمیل ۱۳ کیلومتر از این مسیر، کار اجرایی هفت کیلومتر باقیمانده در دستور خواهد بود.

وی تاکید کرد: پروژه در دولت فعلی با قدرت در حال پیشرفت است و نمایندگان وزارت راه نیز با دعوت نماینده مجلس و معاونان، چندین مرتبه از مسیر بازدید کرده اند.

بی شک داران - الیگودرز جزو طرح های مورد توجه دولت قرار گرفته است تا مطالبه ۲۰ ساله و ناتمام مردم با کمک کابینه وفاق حل شود و الیگودرز در این مسیر حیاتی از بن بست دوخطه ای حادثه آفرین و ناایمن رهایی یابد.

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از این طرح و حضور میدانی وی برای حل مشکلات و پس از ان سفر جداگانه استاندار لرستان برای بررسی دقیق تر و حل میدانی مشکلات پروژه، نوید اتمام این طرح ۲۰ ساله را می دهد تا مردم از مزایای یک جاده ایمن و استاندارد بهره مند شوند.

تکمیل الیگودرز _ داران از پروژه‌های مهم وزارت راه است

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی نیز اول خرداد امسال در محل طرح حاضر شد و پس از بررسی موانع و مشکلات آن گفت: تکمیل و اتمام محور الیگودرز _ داران در اولویت این وزارتخانه قرار دارد و یکی از پروژه های مهم محسوب می‌شود.

به گفته هوشنگ بازوند وزیر راه و شهرسازی این پروژه را یک پروژه اولویت دار معرفی کرده و تمام اهتمام این وزارتخانه به سرانجام رساندن آن تا پایان سال جاری است، به همین دلیل انتظار داریم مردم همکاری لازم را انجام دهند، چراکه اگر این جاده را درست نکنیم و در ساخت آن تعلل کنیم، چنانچه حادثه ای رخ دهد همه ما در وقوع آن دخیل هستیم.

وی به ادامه این پروژه تا منطقه چمن سلطان اشاره و تصریح کرد: بقیه این محور تا چمن سلطان نیز در اولویت قرار دارد که ارزیابی آن در دست اقدام و تمام سعی ما این است که این پروژه ها تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

بازدید استاندار لرستان از طرح، تلاش برای جلب رضایت معرضان

سید سعید شاهرخی استاندار لرستان نیز ۲۲ مرداد برای بازدید از این پروژه در محل حاضر شد و روند اجرای مصوبات سفر معاون وزیر را پیگیری کرد.

به گفته وی مذاکرات با مالکان ادامه دارد که تلاش می‌شود حقوق مردم به صورت کامل رعایت شود و هیچ حقی ضایع نگردد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت تعامل دوستانه با مالکان و حل اختلافات از طریق توافق، تاکید کرد در صورت عدم امکان توافق، اقدامات قانونی با رعایت حقوق مردم انجام خواهد شد.

استاندار لرستان همچنین درباره مشکلات مسیر از جمله دو معارض در انتهای دوربرگردان، لوله گاز و فیبر نوری توضیح داد و گفت: با وجود قول‌های مسئولان محلی، هنوز جانمایی و مجوز لازم برای رفع این موانع صادر نشده است.

به گفته وی عزم جزم دولت وفاق ملی برای تکمیل این ابرپروژه است و آنچه بر این جدیت می‌افزاید، تاثیر بسزا و مستقیم این محور بر امنیت سفر، رونق اقتصادی و معیشت مردم، به ویژه ساکنان مسیر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha