۱۴ نقاش در شبی بارانی
وقتی وارد آموزشگاه خانه هنر در خیابان پیروزی مشهد میشوم، همچنان بارانی که شدت گرفته است، ادامه دارد. با ورود به سالن کوچک در زیرزمین ساختمان شماری از هنرمندان را میبینم که در حال طراحی چهره یکی از استادان پیشکسوت و مطرح نقاشی هستند. در محفل دوستانه که گرمی و صمیمیت موج میزند استاد ایرج خواجوی همچنان که تلاش دارد نگاهش را تغییر ندهد تا هنرمندان جوان با مشکلی در طراحی خود روبه رو نشوند، در حال بیان خاطرات خود در ارتباط با سالهای جوانی اش و فعالیت در عرصه طراحی و نقاشی است.
در سالن کوچک که ۱۴ نفر از هنرمندان نقاش دورهم جمع شدند، دیوارهای اطراف هم پر از تابلوهای نقاشی که یا پرتره انسان است که با رنگ آمیزی رنگ و لعابی به خود گرفته یا سیاه قلم هایی است که در نوع خود بی نظیر است.
عقربههای ساعت حدود ۳۰/۱۸ را نشان میدهد، استاد امیر بیات مختاری هم به جمع میپیوندد او که مؤسس نخستین گالری هنری در خراسان بزرگ است متولد نیشابور بوده و علاقهمندی به طراحی و نقاشی سبب شده تحصیلات خود را فراتر از مرزهای کشور و در یکی از معتبرترین دانشگاههای هنری انگلیس بگذراند.
وقتی با این هنرمند مطرح خراسان بزرگ به گفتوگو مینشینم دل پردردی دارد. بیات با نگاهی گذرا به تأسیس نخستین نگارخانه هنری در خراسان قدیم که خود مؤسس آن بود، میگوید: از سال ۶۰ تا ۷۵ تمام سرمایه خود را برای ارایه و عرضه هنر هنرمندان خراسان و کشور در نگارخانه ایران هزینه کردم، اما متأسفانه با تعریض خیابان احمدآباد، شهرداری وقت این مکان را تخریب کرد.
او که از کودکی به طراحی و نقاشی علاقهمند بوده، ادامه میدهد: متأسفانه مسؤولان فرهنگی هنری ارشاد و شهرداری در آن زمان علاقه ای به حمایت از هنرمندان نسل من نداشتند، گرچه امروز ما شاهد اتفاقهای بهتری هستیم، به طوری که امروز همه دستگاه های دولتی مانند شهرداری بخشی از فعالیتهای خود را به شکل خاص به موضوعات فرهنگی- هنری اختصاص داده اند.
این هنرمند مطرح نقاشی که در نگارخانه ایران بیش از ۱۰۰ نمایشگاه را برگزار نموده، در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره برگزاری چنین محافل هنری در مشهد چیست؟ میگوید: اتفاق بسیار خوبی است که به همت هنرمندان جوان برگزار میشود و سبب آشنایی بیشتر جوانان با هنرمندان پیشکسوت طراحی و نقاشی شده که امیدوارم ادامه یابد.
این محافل را باید وزارت ارشاد حمایت و برگزار کند
وقتی صحبتهای استاد بیات به پایان میرسد، استاد خواجوی جای خود را به او میدهد که سبب میشود فرصت را غنیمت شمرده و با او گفتوگویی انجام دهم.
استاد خواجوی که همزمان با ۱۹ دی در مراسم تجلیل خود شرکت میکند، میگوید: در گذشتههای دور جلسات نقد آثار نقاشی با حضور استادان مطرح طراحی و نقاشی به صورت دقیق و هفته ای یکبار در مشهد برگزار میشد و آن قدر جذاب و ارزشمند بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد وقت نیز در آن شرکت میکرد.
این هنرمند مطرح مشهدی که در زمان حمله روس به ایران زیر نظر یکی از استادان روس طراحی و نقاشی را آموزش دیده است و اینک با ۸۱ سال تجربههای بسیاری در این عرصه دارد، ادامه میدهد: در حال حاضر نیز افزون بر جلسات نقاشی و طراحی «اجلاس غدیر» در مشهد، در این محافل دوستانه هم که حرکت بسیار ارزشمندی است، شرکت میکنم.
او بیان میکند: این محافل را باید اداره ارشاد حمایت و برگزار کند تا هنر طراحی و نقاشی پایدار بماند.
انتقال ساده مبانی طراحی و نقاشی در این محفل دوستانه
پس از پایان مرحله دوم طراحی، هنرمندان برای اینکه نفسی تازه کنند، با یکدیگر به گفتوگو مینشینند و در این میان چهره استاد حسین طالبی، رئیس سابق انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی را میبینم که همچون همیشه با لبی خندان در حال گفتوگو با تعدادی از هنرمندان جوان طراح و نقاش است.
او که افزون بر طراحی و نقاشی قهوه خانه ای در مشهد، برگزار کننده «اجلاس غدیر» نیز هست، اظهار میدارد: خوشحالم در جمعی از هنرمندان جوان و استادان مطرح و پیشکسوت طراحی و نقاشی مشهد حضور دارم؛ زیرا در این جلسات مبانی طراحی و نقاشی با زبانی ساده از نسل قدیم به جوان منتقل میشود.
استاد طالبی ادامه میدهد: تلاش کردم در طول دو سالی که از فوت استاد گرانمایه مرحوم غدیر صباغیان میگذرد، افزون بر برگزاری اجلاس غدیر و جلسات طراحی، همزمان با تولد این استاد بزرگ، نمایشگاهی از آثار همه هنرمندان این عرصه در خراسان برگزار کنم و خوشبختانه این رویداد هنری در دو سال اخیر برگزار شده است.
طراحی؛ پایه و اساس مجسمه سازی
در پایان با یکی از هنرمندان جوان و فعال عرصه مجسمه سازی که در این محفل دوستانه حضور دارد، گفتوگو میکنم. محمود کهنسال سارو که تاکنون بسیاری از «المان»های مشهد با موضوع شهدا را ساخته و بسیاری از سر در ورودی شهرها همچون دامغان را ساخته است، میگوید: طراحی، پایه و اساس مجسمه سازی است و اگر هنرمندی ذهن و تجسم قوی نداشته باشد، باید از طراحی استفاده کند.
او که از حمایت شهرداری در سالهای اخیر در ساخت «المان»های شهری ابراز خرسندی میکند، ادامه میدهد: ویژگی مثبت این محافل این است که با زبانی ساده و به دور از کتابی بودن تجربیات استادان مطرح و پیشکسوت به هنرمندان جوان منتقل میشود.
کهنسال سارو بیان میکند: امیدوارم برگزاری این جلسات که به ارتقای هنر طراحی و نقاشی مشهد کمک قابل توجهی میکند، همچنان ادامه یابد.
از محفل دوستانه نقاشان که بیرون میآیم، هوا سرد است و نمناک و من در راه به این حرکت خوب فکر میکنم؛ به حرکت هایی از این دست که تا چه اندازه میتواند به زنده بودن و پویایی هنر نقاشی شهرمان کمک کند.
خبرنگار: مهدیه قمری
نظر شما