حجتالاسلام والمسلمین حمید رضا مظاهری سیف، رئیس مؤسسه علمی فرهنگی «بهداشت معنوی» در گفتوگو با فارس درباره ماهیت و حالات «روح» و شرایط آن در کما که این روزها در مجموعه تلویزیونی «پنج کیلومتر تا بهشت» به تصویر کشیده شده است، اظهار داشت: آن گونه که در فلسفه و عرفان اسلامی مطرح است، «روح» هیچ وقت بدون جسم نیست و به سوی هر عالمی که قرار گیرد، چه عالم دنیا، عالم برزخ و عالم قیامت با یک جسم متناسب با آن عالم همراه میشود.
* افراد متوفی با جسم برزخیشان در خواب مشاهده میشوند
وی افزود: روح «نفخه الهی» است و هیچ شکل و صورتی ندارد، اما همیشه با یک جسم همراه است، لذا هرگاه فردی در خواب، پدربزرگ متوفی خود را ببیند، در واقع روح پدربزرگش را در کالبد برزخی مشاهده کرده است، چرا که فرد در عالم خواب به عالم برزخ نزدیکتر شده است و توانسته مشاهداتی از آنجا دریافت کند.
نویسنده کتاب «تجربههای عرفانی در ادیان» با بیان اینکه پس از مرگ روح انسان به طور کامل از بدن جدا میشود، ابراز داشت: در منابع دینی، عالمی بین این دنیا و عالم برزخ وجود ندارد تا روحهای سرگردانی میان حالت بین مرگ و حیات قرار بگیرند، بعضی از تجربهها نشان داده است، افرادی که به کما رفتهاند، یک مدت کوتاهی لحظات تجربههای نزدیک به مرگ را گذراندهاند، یک مسیر در حال حرکت به سوی روشنایی را تجربه کردهاند و قبل از اینکه به انتهای مسیر برسند، به زندگی طبیعی برگشتهاند.
* فقط روح «اولیای الهی» از آزادی برخوردار است
وی با اشاره به اینکه در داستانها، نوشتهها و برنامههای رسانهای برگشت به زندگی طبیعی در فرد به کما رفته؛ خیلی طولانی نشان داده میشود، ادامه داد: اینکه در سریالها تجربه مرگ به تجربه زندگی تبدیل شده و فرد به کما رفته زندگی زمینی دارد که فاقد جسم است و روحش در این دنیا با آزادی بیشتری زندگی میکند، چنین چیزی صحیح نیست.
حجتالاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه اولیای الهی و انسانهای بسیار مؤمن و وارسته بعد از مرگ، روحشان از آزادیهایی برخوردار است، تصریح کرد: اگر افرادی دارای درجه ایمان ضعیف باشند، در شبهای جمعه روح آنها یک آزادی خاصی پیدا میکند، این به خاطر این است که در این شب درهای رحمت الهی گشوده میشود.
* روح فرد با درجه ایمان کم، در حالت کما از آزادی برخوردار نیست
وی با اشاره به شخصیت «آیدا» در مجموعه تلویزیونی «پنج کیلومتر تا بهشت» افزود: اما اینکه تصور کنیم آدمی که منحرف، گناهکار و آلوده است و اعتقادات ضعیفی دارد، با اینکه مرگش کامل نشده است، از آزادی بسیار گسترده برخوردار شود، مثلاً بیست سال در کما باشد و در فضای معلقی بین مرگ و زندگی به سر برد و تفریح و خوشگذرانی کند، هیچ دلیل دینی وعقلی وجود ندارد!
مؤلف کتاب «جریانشناسی انتقادی عرفانهای نوظهور» در پاسخ به اینکه با توجه به مبانی اسلام آیا چیزی تحت عنوان «روح سرگردان» وجود دارد، بیان داشت: روح سرگردان از تحریفاتی است که وارد دین مسیحیت شده است، اگر چنین مسالهای وجود داشت، قرآن کریم حداقل اشارهای به این موضوع میکرد که ممکن است، برخی روحها سرگردان باشند، لذا آنچه که در مسیحیت آمده، درباره روح درگذشتگان است.
* آنچه در «پنج کیلومتر تا بهشت» تصویر میشود با اختیارات یک انسان غیر مؤمن متناقض است
وی با تاکید بر اینکه در سریالهای تلویزیونی مرگ نسبی فرد کما رفته را به شکل زندگی مطرح میکنند که در میان آزادیهای فوقالعادهای اتفاق میافتد و دارای زمان طولانی هست، ادامه داد: اگر این شرایط روح چند دقیقه و چند ساعت بود، میگفتیم مسیر تغییر و تحولات انقطاع روح از جسم لحظهای صورت نمیگیرد و زمان بر است، ولی زمان طولانیتر توضیح مستندی ندارد.
حجتالاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه در عالم ارواح زمان و مکان مطرح نیست، تصریح کرد: پس از مرگ، ارواح مؤمنین در قید و بند زمان و مکان نیستند، البته مؤمنین خاص در زندگی دنیایی هم میتوانند، طیالارض داشته باشند و دور دنیا را بگردند و مکانهایی که اراده میکنند یا خدا اراده میکند، حاضر شوند.
وی افزود: اینجا خیلی مشکلی وجود ندارد که بپذیریم، روح فردی که از جسم جدا و تبدیل به روح شده و در عالم مشخصی قرار گرفته، میتواند طیالارض هم داشته باشد، اما این شرایطی که در سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» نشان میدهد، این عالم برزخ و عالم دنیا با اختیاراتی که یک انسان غیر مؤمن و غیر پاک دارد، جور در نمیآید.
این پژوهشگر عرفانهای نوین در خصوص اینکه آیا فرد به کما رفته میتواند در عالم خیال فرد دیگری وارد شود، بیان داشت: در مورد آدم حالت کما هیچ توصیفی نداریم و هیچ گزارشی نمیتوان ارائه کرد، اما در مورد مرگ و عالم برزخ این شرایط وجود دارد، منتها آن آزادیهایی که مؤمنین دارند، میتوانند در خواب کسانی که میخواهند و اراده میکنند، واردشوند.
* برای ورود به خواب کسی حضور بر بالین او لازم نیست
وی با اشاره به اینکه شرط ورود به خواب در سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» یعنی حضور در محل خوابیدن شخص، از صحت برخوردار نیست، افزود: کسی که به خواب میرود، حالتی شبیه به مرگ را تجربه میکند و روحش آن گونه که قرآن میفرماید «توفی» میشود و به سمت خدا بالا میرود، حال خداوند روح برخی را بر میگرداند و برخی را بر نمیگرداند.
حجتالسلام مظاهری سیف با بیان اینکه روح فردی که به خواب میرود، به عالم ارواح نزدیک میشود و با ارواح میتواند، ارتباط برقرار کند، خاطرنشان کرد: لذا اینکه روح در لحظه خواب حتماً بالای سر کسی که میخواهد بخوابد، حاضر باشد و با آن وارد عالم خواب و رویا شود، اصلاً وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احکام الهی بر روح فرد کما رفته لازمالاجراست، ادامه داد: احکام مربوط به این دنیا و مربوط به عالم جسم است، چون شهوات در اینجا وجود دارد و برای روح معنی ندارد، لذا احکامی هم وجود ندارد، در همین دنیا اگر کسی بتواند به این درجه برسد که روحش را از جسمش خارج کند و روح به جاهای مختلف برود و هر صحنهای را ببیند، برایش بار شرعی ندارد.
* برخی از جریانات نوظهور در ترویج حلول روح در جسم دیگری، تبلیغ میکنند
رییس مؤسسه علمی فرهنگی «بهداشت معنوی» حلول کردن روح در جسمی غیر از جسم برزخی خود را از مطالب انحرافی دانست و ابراز داشت: این تفکرات حاصل خرافات گذشته است که وارد مسیحیت شده و از طریق انحرافاتی پدید آمده در بخشهای مختلف است، حتی گفته شده علت سیر شفابخشی حضرت عیسی(ع) این بود که ارواح را از تن بیماران خارج میکرده و آنها درمان شدهاند، این در حالی که چنین چیزی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه در برخی از جریانات نوظهور مانند «عرفان حلقه» همین تحریفات را وارد کردهاند، ادامه داد: برخی از کسانی که این فیلمها را میسازند، ممکن است نویسندگان، کارگردانها و یا کسانی که این ایده را مطرح کردهاند، تحت تاثیر این جریانات معنویتگرا جدید و عرفانهای کاذب قرار گرفته باشند.
حجتالاسلام مظاهری سیف با تاکید بر ضرورت پرداختن به مباحث معنوی از سوی صدا و سیما اظهار داشت: در مورد عالم برزخ، شیاطین و فرشتگان مطالب زیادی در قرآن و روایات وجود دارد، مهم این است که برنامهها مبتنی بر واقعیتها باشد و تخیلات را وارد این موضوعات نکنیم و سعی شود بر اساس آیات، روایات و متون ادعیهای که خیلی دقیق این مباحث را باز کردهاند به خصوص برخی از دعاهای صحیفه سجادیه، استناد شود.
* شیطان نمیتواند در ظاهر انسانی مجسم شود
وی افزود: این وظیفه تذکر دادن حضور فرشتگان و شیاطین و اینکه شیطان دشمن آشکار انسان است و ما بعد از مرگ چه تجربههایی خواهیم داشت، باید در قالب هنر ریخته و منتقل شود، نه اینکه مستند به زمینههای انحرافی و محدود به تخیلات شخصی یک هنرمند باشد.
نویسنده کتاب «تجربههای عرفانی در ادیان» در خصوص اینکه شیطان می تواند در قالب انسان ظاهر شود، بیان داشت: شیطان دستش باز نیست که به شکل آدمی در باور ما در بیاید و با ما حرف بزند، چنین معنایی ندارد، لذا اگر شیطان بخواهد حرفی به انسان بزند، ناگزیر است از طریق افرادی که کاملاً تحت تاثیرش هستند و همه وجودشان را تسلیم شیطان کردهاند، حرفش را بزند.
وی با منتفی دانستن اینکه شیطان بتواند در قالب یک عتیقه فروش و یا یک جوان خوشچهره مجسم شود، ابراز داشت: این توهماتی است که نسبت به برخی گرایشهای مسیحی و یهودی بوده و تحریفاتی که در آنجا وارد شده است که متاسفانه به شکلهای مختلفی در جامعه ما ترویج میشود.
نظر شما