۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۹۴۰۸۴۹

حضرت فاطمه زهرا(س) در جنگ شناختی برای جلوگیری از تحریف تاریخ دست به عملیات معرفتی شهادت‌طلبانه زد و سه راهبرد اساسی خطبه فدکیه، تبیین چهره به چهره و مبارزه نمادین را پی گرفت.

مروری بر روش‌های حضرت زهرا(س) در جنگ شناختی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در شرایط ثبات یک جامعه از حیث امنیتی و سیاسی، بهترین گزینه برای بحران سازی، خلق گره های ذهنی و چالش های معرفتی علیه افکارعمومی و در یک کلام، جنگ شناختی است. در جنگ شناختی برای تغییر منطق محاسبات یک فرد یا جامعه، گاهی اطلاعات ورودی به ذهن را جابجا یا تحریف می‌کنند. گاهی از تکنیک تکرار و گاهی از تعمیم نابجا جهت خطای شناختی بهره می‌برند.

بعضی اوقات القای شناختی صورت می‌دهند و در برخی مواقع به مارپیچ سکوت و اکثریت‌سازی مصنوعی متوسل می‌شوند و گاهی نیز به تعبیر منطقی، حد وسط استدلال را مسموم می کنند. بطور کلی تلاش بر این است که مکانیزم تفکر یک فرد یا جامعه بهم بریزد. نظام معرفت شناسی و ارزشگذاری‌هایش تغییر کند و منزلت و موقعیت افراد و اشیاء بازتعریف شده و جامعه به نوعی نِسیان معرفتی و فراموشی مبانی مبتلا شود و در تشیخص صحیح و غلط دچار تردید شده و از شناسایی حق و باطل باز ماند.

اما مرز جنگ شناختی در فاطمیه، تقابل در سطحی کلان به شمار می رفت. نظام معرفتی کل جامعه در حال تغییر بنیادین بود و خطر وارونه سازی دین در ساحت عمومی مردم وجود داشت. دعوا سر فرد یا جامعه فقط نبود و پروژه تحریف تاریخ محوریت داشت. اینکه چه کسی و با چه مکانیزمی باید حکومت می‌کرد یک مساله بنیادین برای کل تاریخ و هدایت انسان محسوب می شد. تقابل اسلام ناب و آمریکایی پیرامون دال مرکزی و مضمون اصلی دین یعنی تعریف و منزلت ولایت در جامعه موضوعیت داشت. حضرت زهرا(س) در چنین ایستگاهی دست به عملیات معرفتی شهادت‌ طلبانه زد و سه راهبرد اساسی را پی گرفت:

۱️. خطبه فدکیه، نقد نخبگان و جریان روشنفکری: مضامین عمیق خطبه فدکیه که از بحث های هستی شناختی و بنیادهای معرفتی شروع می‌شود و جریان شناسی جنگ ها و نقش آفرینی و دلاوری امیرالمومنین را در تاریخ پیروزی ها و فراز و فرود اسلام یادآوری می کند. به قرآن احتجاج می‌کند و حکم فقهی ارث را مطابق نص صریح آیات الهی تبیین و تشریح می‌کند و دستگاه فقهی رقیب را به چالش می‌کشد. در انتها نیز نخبگان و سران انصار را تشری می‌زنند و ا سکوتشان گلایه کرده و اتمام حجت به عمل می‌آورند.

۲️. تبیین چهره به چهره و مبارزه پارتیزانی نرم: بعد از اینکه از تریبون مسجد و در یک نشست نسبتا رسمی و نیمه آماده، بدنه روشنفکری جامعه را به چالش کشیدند، وارد فاز پارتیزانی شدند و خانه به خانه و سلول به سلول به تبیین حق و شکست مارپیچ سکوت همت گماشتند. در واقع بر اساس آیه شریفه(ان تقوموا لله مثنی و فرادی) به عنوان یک ارتش تک نفره به دل سکوت و ترس اجتماعی یورش بردند و یک‌دستی فریب و دیسیپلین جریان تحریف را زیر سوال بردند.

۳️. بیت الاحزان و مبارزه علنی و نمادین‌ در سطح افکارعمومی: حضرت زهرا(س) موازی با عملیات توجیه نخبگان و تبیین چهره به چهره، مبارزه نرم و میدانی را نیز دستور کار داشتند. گریه هایی که فراتر از یک احساس فردی بود و "تک و تنها" یک جریان مخالف اجتماعی را راهبری می‌کرد. یک کنشگری نمادین و رسا علیه فضای سرکوب شده افکارعمومی که مارپیچ سکوت را در سطح عمومی‌تر و فراگیرتر نیز با شکست مواجه می‌کرد.

رخ داد آنچه که نباید می‌داد ولی سنت مبارزه با مارپیچ سکوت را برای تاریخ ثبت و سند کرد و ذهنیت‌ها را علیه ساختارها یا مسیرهای غلط تربیت و مهیای خیزش های انقلابی در طول تاریخ نمود. کوتاه سخن آنکه که در دنیای مجازی امروز که مارپیچ سکوت در بزنگاه ها حکمرانی می کند و پنج عنصر ایمان، اراده، آگاهی، اعتماد و امید در جنگ شناختی، مبتلا به زخم و ترکش می شوند، راه حل ماجرا به سبک بزرگ بانوی عالم، شکستن مارپیچ سکوت و نهراسیدن از تونل های توییتری و اینستاگرامی است که رویای حذف و از میان برداشتن تفکر انقلابی را با تکینک سرکوب و سانسور و ایجاد هراس در فضای مجازی و عینی و ذهنی در سر می پرورانند.

علیرضامحمدلو I مدرس رسانه و پژوهشگر فضای مجازی

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha