به گزارش گروه فرهنگی قدس، «کفایت مذاکرات» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان از فیلم های حاضر در فجر امسال و اولین تجربه موفق در ساخت فیلم بزرگسال است. او سال گذشته با «نوروز» در جشنواره چهل و دوم حضور داشت و حالا یک ژانر جدید را امتحان کرده است؛ با او درباره دلایل ساخت این فیلم و حضور کمدی ها در چهل و سومین جشنواره فجر به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.
آقای موفق شما بیشتر با سینمای کودک شناخته می شوید؛ چه شد که در پنجمین ساخته خود سراغ یک فیلم کمدی رفتید؟
فیلمسازی در ذات خود ماجراجویی لذت بخشی دارد که گاهی وادارت می کند بین ژانرها حرکت کنی. ژانرهایی که هر کدام گوشه ای از جهان تجربه یا خیال همه ما را شامل می شود. برای من همچنان ژانر کودک و خانواده جذاب است اما علاقه دارم به ماجراجویی ادامه بدهم حتی ممکن است در آینده به تولید آثاری با مضامین اجتماعی فکر کنم. البته در هر اثری و هر ژانری، تاکید بر اهمیت بنیان خانواده از یکسو و ساخت فیلم های پاکیزه و امن برای خانواده ها از سوی دیگر خط مشی همیشگی ام خواهد بود.
کمی درباره فضای داستانی فیلم، نوع کمدی آن و انتخاب بازیگران توضیح دهید؟
«کفایت مذاکرات» یک کمدی اجتماعی است که موقعیتهای طنز آن از دل واقعیت و اتفاقات روزمره بیرون آمده است. سعی نکردیم شوخیهای سطحی یا دمدستی داشته باشیم، بلکه قصهای را تعریف کردیم که خودش باعث خنده مخاطب شود، بدون اینکه توهینآمیز یا بیمحتوا باشد.
در انتخاب بازیگران، به این فکر کردیم که ترکیبی از چهرههای شناختهشده کمدی و بازیگران توانمند در ژانرهای دیگر داشته باشیم تا فیلم از نظر اجرا و موقعیت، متنوع باشد. حضور افرادی مثل مهران غفوریان، محسن کیایی و ایمان صفا به فیلم انرژی خوبی داده، ولی در کنارش، بازیگرانی مثل رویا میرعلمی و المیرا دهقانی هم هستند که جنس متفاوتی از بازی را ارائه میدهند. دیگر بازیگران هم هرکدام نقشهای خاص و تأثیرگذاری دارند.
هدف ما این بود که فیلمی بسازیم که هم سرگرمکننده باشد و هم در کنار خنده، یک قصه درست و حسابی داشته باشد. این اولین فیلم من در مدیوم سینما برای مخاطب بزرگسال است، پس سعی کردم هم تجربه جدیدی برای خودم باشد، هم اثری که مخاطب از آن لذت ببرد.
ساخت فیلم کمدی برای شما با چه چالش هایی همراه بود و فضای این ژانر چقدر با سینمای کودک که سالها در آن کار کردید متفاوت است؟
ساخت فیلم کمدی چالشهای خاص خود را دارد، بهویژه در ایجاد لحظاتی که بتواند بهطور طبیعی خنده را از مخاطب بگیرد. یکی از مهمترین چالشها این است که کمدی باید بهروز باشد و با فرهنگ و روحیات مخاطب همخوانی داشته باشد. ریتم فیلم، زمانبندی شوخیها، بازی بازیگران و حتی جزئیات فیلمنامه، همگی در موفقیت یک فیلم کمدی نقش اساسی دارند.
در مقایسه با سینمای کودک، تفاوتهای زیادی وجود دارد. سینمای کودک بیشتر بر تخیل، معصومیت و پیامهای آموزشی تکیه دارد، در حالی که در کمدی بزرگسالان، طنز میتواند پیچیدهتر، چندلایهتر و گاهی اجتماعیتر باشد. با این حال، هر دو ژانر نیاز به شناخت دقیق مخاطب دارند تا بتوان لحظاتی تأثیرگذار و جذاب خلق کرد.
در سالهای اخیر تولید فیلمهای کمدی شتاب بیشتری گرفته و علیرغم اینکه بسیاری از آنها از پرفروشترین آثار اکران شده هم هستند اما کیفیت برخی از این تولیدات پایین است. به نظر شما سینمای کمدی برای موفقیت و اینکه در ذهن مخاطب بمانند باید واجد چه ویژگیهایی باشد؟
سینمای کمدی برای موفقیت و ماندگاری در ذهن مخاطب باید فراتر از شوخیهای سطحی و لحظهای عمل کند. یک فیلم کمدی خوب نیازمند فیلمنامهای قوی، شخصیتپردازی درست، دیالوگهای هوشمندانه و طنزی است که علاوه بر خنده، عمق و معنا هم داشته باشد.
یکی از مشکلات برخی از کمدیهای این است که بیشتر به خندههای زودگذر متکی هستند و از عناصر مهمی مانند داستانپردازی منسجم، نوآوری در روایت و خلق موقعیتهای کمدی اصیل غافل میمانند. کمدی موفق باید علاوه بر ایجاد لحظات خندهدار، به دغدغههای اجتماعی و فرهنگی نیز توجه کند تا بتواند همزمان سرگرمکننده و ماندگار باشد.
در ادوار پیشین معمولاً جشنواره فجر روی خوشی به فیلمهای کمدی نشان نمیداد و اغلب محملی برای نمایش آثار اجتماعی و ... بود اما طی چند دوره اخیر شاهد حضور بیشتر فیلمهای کمدی در فجر هستیم. به نظرتان فیلمهای کمدی چقدر میتوانند در تغییر فضای جشنواره موثر باشند؟
فیلمهای کمدی میتوانند تأثیر قابلتوجهی بر تغییر فضای جشنواره فجر داشته باشند، زیرا این جشنواره همواره محلی برای نمایش آثار اجتماعی، سیاسی و درامهای سنگین بوده است. ورود کمدیهای باکیفیت میتواند به ایجاد تعادل در فضای جشنواره کمک کند و تنوع ژانری بیشتری به آن ببخشد.
تجربه فیلمهایی مانند مهمان مامان داریوش مهرجویی و مارمولک کمال تبریزی نشان داده که اگر کمدی از سطح شوخیهای سطحی فراتر برود و دارای داستانی عمیق، شخصیتپردازی قوی و طنز هوشمندانه باشد، میتواند در کنار آثار جدی و اجتماعی جشنواره بدرخشد. چنین فیلمهایی نهتنها مخاطبان بیشتری را جذب میکنند، بلکه از لحاظ هنری و محتوایی هم ارزشمند هستند.
امسال ۵ فیلم کمدی در جشنواره حضور دارند و رقابت سختتری بین این آثار این ژانر برقرار است؛ به نظرتان «کفایت مذاکرات» میتواند از پس رقبایش بربیاید؟
حضور پنج فیلم کمدی در جشنواره امسال نشان میدهد که این ژانر جدیتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و رقابت در آن سختتر شده است. «کفایت مذاکرات» هم یکی از این فیلمهاست که از ابتدا با نام و فضای داستانیاش کنجکاوی زیادی ایجاد کرد.
چیزی که این فیلم را متمایز میکند، علاوه بر قصه جذاب و طنز متفاوت، پشتوانه قوی تولید آن است. این فیلم محصول عامریان فیلم است که در سالهای اخیر با آثار موفق خود اعتبار ویژهای در این ژانر به دست آورده است. همچنین، تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان و نویسندگی حمزه صالحی، که هر دو از رکوردداران سینمای کمدی هستند، به این پروژه وزن و اعتبار بیشتری داده است. همین ترکیب، باعث شده تا فیلم از همان ابتدا مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی، همیشه برخورد جشنواره با فیلمهای کمدی متفاوت بوده است. گاهی این آثار نادیده گرفته شدهاند و گاهی هم مثل «مهمان مامان» و «مارمولک» توانستهاند توجه داوران و منتقدان را جلب کنند. امیدوارم «کفایت مذاکرات» هم بتواند علاوه بر استقبال مخاطبان، نگاه مثبت منتقدان و داوران جشنواره را هم به خود جلب کند، چون معتقدم کمدی زمانی موفق است که هم تماشاگر را جذب کند و هم از نظر هنری و محتوایی ارزشمند باشد.
نظر شما