روزنامه فرهیختگان درمورد چهل و سومین جشنواره فیلم فجر نوشت: در این جشنواره بسیاری از فیلمها از فضای شهری خارج شدهاند و کارگردانها به مکانهای غیرتهرانی روی آوردهاند. فیلم «ناتوردشت» ساخته سیدمحمدرضا خردمندان نمونهای از این تغییر است. خردمندان که پیش از این در فیلم «۲۱ روز بعد» به فضایی خارج از تهران رفته بود، این بار در «ناتوردشت» دوربین خود را به گلستان برده و داستان دختری گمشده را روایت میکند. فیلمسازی که در اثر اول خود شجاعتهای خاصی به خرج داده بود، در این فیلم از بازیگران شناختهشده همچون هادی حجازیفر و میرسعید مولویان بهره میبرد و از ریسک کمتری استفاده میکند.
بازی بازیگران، به خصوص مولویان، کمک میکند تا نواقص فیلمنامه جبران شود و تماشاگر همچنان با فیلم همراه بماند. با این حال، ساختار فیلم در برخی جاها دچار ضعف است. «ناتوردشت» از چند راوی بهره میبرد و به مسائل مختلفی میپردازد، اما تغییر شخصیت اصلی به اخلاص از ابتدا به داستان ارتباطی ندارد. خردمندان در ساخت تعلیق همچنان ماهر است و در برخی سکانسها، مانند صحنههای چاه، اثرگذاری خوبی دارد. با این حال، فضای روستایی در فیلم ضعیفتر از دیگر بخشها ظاهر میشود.
«ناتوردشت» اگرچه در فجر چهلوسوم فیلم برجستهای نیست، اما تغییرات عمدهای در سبک فیلمسازی خردمندان نشان میدهد. او همچنان در ایجاد تعلیق استاد است و توانسته با حفظ این عنصر، مخاطب را در طول فیلم همراه خود نگه دارد. این فیلم بهجای غافلگیری در پایان، در طول مسیر با تعلیق همراه میکند و این چیزی است که خردمندان به خوبی در آن عمل کرده است.
نظر شما