روزنامه جوان در واکنش به تعطیلیهای متوالی اخیر نوشت: پرتیهای آموزشی در سالهای اخیر موجب ایجاد مشکلاتی برای دانشآموزان، بهویژه قشر ضعیف شده است. دانشآموزانی که ۶۰ درصد آموزش میبینند، اما مجبور به آزموندهی ۱۰۰ درصدی هستند، در موقعیتی قرار میگیرند که نیمی از مطالب درسی را نخواندهاند. تعطیلیهای مدارس به بهانههایی همچون آلودگی هوا یا برودت هوا، هیچگاه مؤثر نبوده و بحران آموزش را تشدید کردهاند. کرونا فرصتهایی برای آموزش آنلاین فراهم کرد، اما بهجای استفاده از این فرصتها، تنها اپلیکیشنی به نام «شاد» ایجاد شد که نتواسته مشکلات را حل کند و همچنان تعطیلات مدارس فشار زیادی به خانوادهها و دانشآموزان وارد کرده است.
یکی از مشکلات اساسی بیبرنامگی در این تعطیلات است، بهطوریکه آسیبها و عقبماندگیها جبران نمیشود. پژوهشگران بر لزوم ارزیابی دقیق تعطیلات و یافتن راهکار برای جبران عقبماندگیها تأکید دارند. علاوه بر این، آموزش مجازی هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد و هیچ برنامهریزی دقیقی برای آن وجود ندارد. برخی معتقدند آموزش مجازی باید تکمیلکننده آموزش حضوری باشد، ولی این راهبرد تاکنون به شکل مطلوب اجرا نشده است.
شبکه شاد که برای آموزش مجازی راهاندازی شد، بهدلیل کمبود امکانات و زیرساختها نتوانست کارایی لازم را داشته باشد. پژوهشگران بر استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود آموزش مجازی تأکید دارند، اما هنوز در این زمینه اقدام مؤثری صورت نگرفته است. همچنین، برخی مسائل مانند تفکیک دروس حافظهمحور و انتقال آنها به آموزش مجازی باید بهطور جدی مورد بررسی قرار گیرد.
زمان آموزش در ایران بهطور قابلتوجهی کمتر از استانداردهای جهانی است. بر اساس آمار، تنها ۶۲۰ ساعت آموزش در سال ارائه میشود که حدود ۴۰ درصد آن به دلایل مختلف از دست میرود. برای جبران این اتلاف وقت، برخی کارشناسان پیشنهاد بازنگری در تقویم آموزشی کشور را دارند. بهویژه در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی مختلف و ایجاد انعطاف در برنامهریزی آموزشی میتواند مشکلات را کاهش دهد.
نظر شما