۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۰۵۱۶۹۴

سامانه جامع تجارت؛ گره یا گشایش در بازار تایر؟

سیدکاظم پورحسینی؛ رئیس اتحادیه لاستیک فروشان مشهد

پس از گذشت حدود ۵ سال از راه‌اندازی سامانه جامع تجارت، اکنون زمان آن رسیده است که به ارزیابی دقیق عملکرد و تاثیرات آن بر بازار تایر بپردازیم.

زمان مطالعه: ۱ دقیقه

شواهد نشان می‌دهد که سخت‌گیری‌های این سامانه، نه تنها نتوانسته به اهداف خود دست یابد، بلکه باعث ایجاد اختلاف قیمت بین بازار و قیمت مصوب شده و چالش‌های جدیدی را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

سیدکاظم پورحسینی؛ رئیس اتحادیه لاستیک فروشان مشهد در این یادداشت، به بررسی راهکارهای جایگزین و پیشنهادی پرداخته که می‌تواند به رونق تولید داخلی و بهبود شرایط بازار تایر کمک کند. وی در این زمینه نوشت: در مقطع زمانی که حدودا ۴_۵ سال از سامانه جامع تجارت می گذرد. سخت تر شدن شرایط سامانه جامع تجارت خود باعث اختلاف بین قیمت بازار و قیمت مصوب شده بود برای مثال روزی که برگه سبز از سامانه غیر اجباری شد اختلاف قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان ریزش داشت.

در مقطع زمانی حال نیز اگر سامانه در قسمت ثبت برای (مصرف کننده) غیر فعال شود از آنجایی که ۸۰ درصد همکاران در سطح کشور امکان ثبت سیستمی برای مصرف کننده را ندارند دوباره وارد بازار شده و چرخ صنعت تایر بهتر می چرخد.

از ابتدای شروع به کار سامانه تجارت در این حوزه سایزهایی که از قیمت مصوب پایین تر بود برای ثبت به مصرف کننده دردسر ساز بوده، اکنون نیز که اکثریت سایزها زیر قیمت مصوب است و این مشکل دوچندان شده است.

قیمت‌گذاری دستوری و برندسازی؛ دو روی یک سکه در صنعت تایر

یک بار صورت مساله را برعکس کنیم. کف بازار قیمت ها مشخص می شود. علاوه بر اینکه قیمتها باید بر اساس قیمت تمام شده باشد. مساله برند سازی نیز باید مد نظر مسئولان قرار گیرد، زیرا هرچند قیمت تمام شده شاید برای دو برند مختلف یکی شود ولی قیمت فروش در بازار متفاوت است.

این شرایط را هر دو برند قبول دارند در صورتی که قیمت نهایی (مصوب)یکی باشد برندی که قیمت بالاتری دارد از روش های دیگر حاشیه سود خود را بالا می برد و برندی که قیمت پایین تری در کف بازار دارد در فروش به مشکل بر می خورد. شاید اگر قیمت گذاری دستوری حذف گردد و تا حدی که ضرر ده نباشند شرکتی تمایل به کاهش قیمت داشته باشد.

با غیر فعال شدن سامانه جامع تجارت در بخش مصرف کننده و حذف قیمت گذاری دستوری چرخ تولید داخلی بهتر می چرخد و آن زمان دیگر حتی کسی فکر واردات را به سر خود راه نمی دهد و از خروج ارز جلوگیری می شود و از تولید داخلی بهترین حمایت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ولی‌زاده ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۶
    1 0
    ولا از قدیم بازار رقابتی بوده وجواب داده این رویه بسیار بسیار رانت سازه وسوء استفاده کامل میشه کرد ازش لطفا قطع و به رویه گذشته قبل از 97 برگرده
  • حسین زین الدین ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
    0 0
    باسلام خسته نباشید خدمت تمامی همکارن عزیز و رئیس اتحادیه خراسان رضوی جو کنونی بازار و عرضه لاستیک بسیار کاهش یافته از زمانیکه سایتی شده لاستیک تک نرخی عرضه بشه هم برای مصرف کننده و هم برای فروشنده گان راحت تر و مقرون بصرفه تر هسن باتشکر از زحمات بی کران شما