پویش ملی "نه به تصادف" قرار است به اینجا برسد که آمار تصادفات و حوادث جادهای را به صورت چشمگیری کاهش دهد. تصادفاتی که سالها جان انسانها و سلامت جامعه را تهدید میکند سالانه چند هزار نفر از هم وطنانمان را میگیرد. سفرهای نوروزی از جمله پر تعدادترین در زمینه حوادث فوتی و جرحی هر ساله بشمار میروند.
تصادفات جادهای یکی از بزرگترین چالشهای اجتماعی است که به دلایل مختلفی از جمله عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، عادات نادرست در رانندگی، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و عدم آگاهی مناسب از خطرات جاده ناشی میشوند.
این حوادث نه تنها خسارات جانی و مالی به همراه دارند، بلکه به ایجاد آسیبهای روحی و اجتماعی عمیق نیز منجر میشوند؛ دانشگاه علوم پزشکی آبادان، موظف به ایفای نقش خود در افزایش آگاهی عمومی و ترویج فرهنگ ایمنی در جامعه است.
رفتارهای رانندگان در جادهها میتواند تاثیرگذار باشد و یک ثانیه غفلت میتواند منجر به از دست دادن یک زندگی شود
پویش ملی نه به تصادف در راستای کاستن از آمارهایی این چنینی در سراسر کشور راهاندازی شده و قرار است در خراسان رضوی به عنوان یکی از پرترددترین استانهای کشور به صورت ویژه پیگیری و اجرا شود.
طبق اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرحله اول این پویش از ۱۵ اسفند شروع خواهد شد و تا آخر فروردین به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.
مهدی قلیان در جلسه هماندیشی پویش نه به تصادف؛ پویش ملی ایمنی و سلامت سفربا بیان اینکه آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در خراسان رضوی نسبت به سال گذشته افزایش ۱۲درصدی داشته است، گفت: ما اغلب روی نداشتهها و کمبودها تمرکز میکنیم، اما باید به این نکته هم توجه کنیم که پیشگیری از تصادفات میتواند بسیاری از مشکلات را کاهش دهد.
قلیان بیان کرد: نباید فقط حرف بزنیم، بلکه باید به دنبال اصلاح باشیم، شفافیت با مردم بسیار مهم است. در ابتدای کرونا، از مردم خواستیم که در سیزدهبهدر از خانههایشان بیرون نیایند و دیدیم که مردم چطور به این درخواست عمل کردند؛ پشت این همکاری، احساس خطر وجود داشت.
وی خاطرنشان کرد: اگر این احساس خطر را در مورد تصادفات هم ایجاد کنیم، میتوانیم از مرگومیرهای ناشی از آن جلوگیری کنیم؛ از دست دادن هزار نفر در سن تولید، کار و شادابی در ایام نوروز، فاجعه است. این هزار نفر، هزار خانواده را داغدار میکنند و آسیبهای روحی و اجتماعی زیادی به جامعه وارد میکنند. باید این مسائل را در نظر بگیریم و به فکر چاره باشیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نباید فقط با آمار و ارقام صحبت کنیم. درست است که تصادفات خسارات مالی زیادی به بار میآورند، اما آسیبهای اجتماعی و از دست دادن سرمایه انسانی قابل مقایسه با این خسارات نیست، وقتی این را باور کنیم، میتوانیم اقدامات مثبتی انجام دهیم. در غیر این صورت، فقط مصاحبه و اطلاعرسانی میکنیم و در نهایت یک گزارش خبری منتشر میشود که متاسفانه در آن به مرگومیر ناشی از تصادفات اشاره میشود.
۲۰هزارفوتی تصادفات در سال
وی تصریح کرد: متاسفانه سالانه در کشور حدود ۳۰۰هزار تصادف غیرعمدی رخ میدهد که ۲۰ هزار مورد آن منجر به فوت میشود؛ این تعداد معادل شهدای جنگ تحمیلی است. در آن زمان، در شرایط جنگی و با وجود خطرات زیاد، جوانان ما شهید میشدند، اما الان که جنگی در کار نیست، چرا باید این تعداد جوان را در تصادفات از دست بدهیم؟
قلیان اضافه کرد: تاکنون سه پویش در این زمینه داشتهایم؛ یک پویش ۴۵ روزه، یک پویش یک تا دو ساله و یک پویش سه ساله. نمیخواهیم اشتباهات سال گذشته را تکرار کنیم و هزار نفر دیگر را در تصادفات از دست بدهیم. اگر بتوانیم این آمار را به حداقل برسانیم، خدمت بزرگی کردهایم، باید کمربند ایمنی بستن و رعایت قوانین رانندگی را به یک عادت تبدیل کنیم، هرچند که جریمهها هم در بازدارندگی موثر هستند.
وی گفت: آمار مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی بسیار بالاست و در مقایسه با سایر حوادث مانند جنگ، قتل و خودکشی، رقم سرسامآوری است، ما باید روی پیشگیری از این حوادث تمرکز کنیم و با آموزش و فرهنگسازی، رفتار رانندگان را تغییر دهیم، رانندهای که ایمن رانندگی میکند، وقتی خسته میشود استراحت و از امکانات رفاهی کنار جاده استفاده میکند. این اقدامات میتوانند به کاهش تصادفات کمک کنند.
ترک فعل دستگاههای دخیل در بالا رفتن آمارتصادفات
معاون آموزش و فرهنگسازی پلیس راهور خراسان رضوی هم در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت بحثهای آموزشی و دغدغههای جامعه در حوزه ترافیک و حوادث ترافیکی، به آمار تصادفات و کشتهها در سالهای گذشته پرداخته و بیان کرد: آمار رسمی کشتهها در سال ۸۴ حدود ۲۷هزار نفر است در حالی که به اعتقاد من عدد واقعی بالای ۵۰هزار نفر بوده است چرا که در آمارهای رسمی فقط فوتیهای سرصحنه لحاظ شده و مصدومانی که در مسیر بیمارستان یا در مراکز درمانی جان خود را از دست دادهاند، لحاظ نشده است.
سرهنگ علیرضا رحیمی به افزایش تعداد وسایل نقلیه و گسترش شبکه معابر در مشهد اشاره کرد و گفت: این افزایش به همراه بهبود ایمنی خودروها و تغییرات در طراحی معابر منجر به کاهش تصادفات و کشتهها شده است.
وی افزود: از سال ۸۴ به بعد آمار فوتیها کاهشی شد که علاوه بر بحثهای آموزشی و فرهنگسازی دو عامل مهم دیگر دارد، یکی واردات خودروهای خارجی با ایمنی بالا در آن سال و دیگری گسترش شبکه معابر و یک طرفه شدن جادهها که منجر به کاهش تصادفات رخ به رخ و مرگ و میر ناشی از آن شد.
معاون آموزش و فرهنگسازی پلیس راهور خراسان رضوی به مقایسه وضعیت تصادفات در ایران با کشورهای دیگر، از جمله ترکیه و عراق، پرداخت و بیان کرد: با وجود تعداد بیشتر وسایل نقلیه و تصادف در ترکیه و عراق، تعداد کشتهها و مجروحین به علت ایمنی بالاتر خودروها کمتر از ایران است.
رحیمی ادامه داد: بخش زیادی از آمار بالای مرگ و میر تصادفات به علت ترک فعل دستگاههایی است که مسئول هستند.
وی یادآور شد: سال گذشته در هر ساعت در شهر مشهد، ۱۴ تا ۱۷ تصادف خسارتی و ۲ تصادف جرحی داشتیم و هر سه روز دو نفر در تصادف درون شهری مشهد جان باختند.
کاهش جاباختگان تصادفات از ابتدای سال
رییس اداره راههای روستایی پلیس راه خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به آمار جانباختگان حوادث جادهای در استان در طول ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ گفت: در این مدت، تعداد جانباختگان حوادث ترافیکی به ۷۸۶ نفر کاهش یافته که نسبت به سال گذشته ۵درصد کاهش نشان میدهد، اما همچنان آمار بالایی است.
سرهنگ علیاکبر عرفانیمهر افزود: تحلیلها نشان میدهد که بیشترین تصادفات در محورهای سبزوار، نیشابور و همچنین در محورهای شمالی و شرقی استان رخ داده و ساعتهای پرخطر برای تصادفات بین ۱۲ تا ۲۰ و بویژه بین ۱۴ تا ۱۶ بعد از ظهر شناسایی شده است.
وی سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو را از عوامل اصلی تصادفات برشمرد و بیان کرد: در تصادفات اخیر، مواردی از شدت بالای تصادف و عدم استفاده از کمربند ایمنی گزارش شده است.
نظر شما