به گزارش قدس خراسان، صنعت بازیسازی از جمله صنایع فناوری بوده که در کشور ما هنوز در ابتدای راه است و خیلی جای سرمایهگذاری و پیشرفت دارد. بها دادن به این صنعت موجب ارزآوری و اشتغال پایدار میشود؛ اما متأسفانه با چالشهای فراوانی دست و پنجه نرم میکند.
برای بررسی این مشکلات به سراغ حجت ریحانه، کارشناس فناوری اطلاعات و بازیساز مشهدی رفتیم که بهتازگی توانسته در سه بخش سبک، استراتژی و شبیهسازی، دیپلم افتخار دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر در تهران را کسب کند.
متخصصانی که سخت جذب بازار داخلی میشوند
او که از سال ۱۳۹۲ در قالب یک تیم دانشجویی فعالیتش را در حوزه ساخت اپلیکیشنهای تلفنهمراه آغاز کرده، درباره مشکلات حوزه بازیسازی با بیان اینکه سختیهای این حوزه تقریباً میان تمام تیمها و شرکتها مشابه است، میگوید: از جمله مشکلات اصلی ما بحث جذب نیروی انسانی متخصص است؛ چرا که افراد متخصص در این حوزه خیلی سخت پیدا میشوند و شرایط همکاری با آنها خیلی دشوار است. این افراد یا ترجیح میدهند مهاجرت کنند یا با شرکتهای خارجی همکاری داشته باشند. از این نظر هزینههای جذب نیروی متخصص، بالاست.
مشکلاتی از جنس فیلتر و تحریم
این بازیساز مشهدی میافزاید: مشکل بعدی حوزه بازیسازی یکسری محدودیتهاست؛ از جمله قوانینی که به هر شکل ما را محدود میکنند یا دسترسیهایی مانند زیرساختهای فنی و یکسری سرویسها که در آنها برای ما محدودیتهایی بهوجود میآید، بهعنوان مثال فروشگاه گوگلپلی که تا دو ماه گذشته فیلتر بود، ضربه خیلی سنگینی به صنعت بازی در ایران زد.
ریحانه با بیان اینکه یکسری قوانین و مقرراتی هم وجود دارند که به هر شکل فعالیتهای بینالمللی ما را محدود میکنند، ادامه میدهد: از آن سمت تحریمهای سخت و ناجوانمردانهای که علیه ایران وجود دارد، به هر شکل صنعت و اکوسیستم فناوری اطلاعات را که بازی هم جزو آن صنعت است، محدود میکند و به همین دلیل ما نمیتوانیم بهراحتی به سرویسهایی که نیاز داریم، دسترسی پیدا کنیم. در نهایت هم تحریمهای مالی که وجود دارد، ارتباطات ما را با شرکتهای بینالمللی و روابط مالی و کسبوکاری محدود میکند.
غفلت از سرمایهگذاری در صنعت بازیسازی
او یکی از چالشها و مشکلات بزرگ و جدی را سرمایهگذاری در حوزه بازیسازی میداند و تصریح میکند: اکنون کشورهای حوزه خلیجفارس و دیگر کشورهای همسایه ایران سرمایهگذاریهای خیلی بزرگی در زمینه صنعت بازیسازی انجام داده و نتیجه آن را هم گرفتهاند؛ بهعنوان مثال کشور ترکیه در چند سال اخیر سرمایهگذاری ویژهای انجام داده و نتیجه آن را هم گرفته و اکنون به یکی از قطبهای بازیسازی دنیا تبدیل شده است. عربستان سعودی هم در صنعت بازیسازی چندین میلیارد دلار سرمایهگذاری کرده؛ اما در ایران این موضوع جدی گرفته نشده و نمیشود و نتیجهاش هدر رفتن این ظرفیتها خواهد بود.
این کارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان میکند: با توجه به آمارهای منتشر شده، درآمد صنعت بازیسازی از مجموع درآمد حوزههای سینما و موسیقی چندین برابر بیشتر است و ظرفیت بهشدت بالایی هم از نظر ارزآوری و درآمد دلاری و هم از نظر تأثیرات فرهنگی و اجتماعی دارد؛ اما متأسفانه جدی گرفته نشده است.
ریحانه متذکر میشود: ما تیمهای بازیساز باید توانایی خطر کردن را داشته باشیم و بتوانیم چندین میلیارد تومان هزینه کنیم تا محصولی را بسازیم و این دغدغه را نداشته باشیم که آخرش چه میشود؛ مانند ساخت یک فیلم باکیفیت که برای تهیه آن باید توانایی هزینه کردن و بازیگر خوب آوردن را داشت؛ اما اینکه این فیلم موفق میشود یا نه، همان ریسکی است که تهیهکننده فیلم انجام میدهد.
با سرمایهگذاری اندک تحولی رخ نمیدهد
او در پاسخ به این پرسش که آیا ۲ میلیارد تومان سرمایه قطعی که از سوی بنیاد بازیهای رایانهای برای بازی «تسخیرگران» به شما داده شده، برای توسعه کارتان کافی است، تصریح میکند: ما در این دوره از جشنواره فجر برای سرمایهگذاری شرکت کردیم و بهعنوان تیم اول انتخاب شدیم، حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیارد تومان درخواست سرمایه کرده بودیم و یک برنامه توسعه کسبوکار را ارائه دادیم و گفته بودیم به واسطه این جذب سرمایه میتوانیم توسعه بینالمللی بهتری داشته باشیم و اتفاقهای خوبی را رقم بزنیم؛ اما متأسفانه به دلیل اینکه هنوز ظرفیتهای بازیسازی به شکل درستی شناخته نشده، در مجموع ۲میلیارد تومان سرمایهگذاری شد. بیشک این مبلغ میتواند به ما کمک کند و خوشحالیم که انتخاب شدیم و از ما حمایت کردند؛ اما در حوزه بازیسازی با این اعداد و ارقام نمیشود تحولی ایجاد کرد و تنها میتوان بخشی از هزینهها را پوشش داد و قسمتی از کار را پیش برد.
این بازیساز مشهدی با بیان اینکه صنعت بازیسازی این روزها خیلی مظلوم است و نیاز به حمایت بیشتری بهویژه از سمت رسانهها دارد، میافزاید: مردم، نیازمند آشنایی با صنعت بازیسازی هستند و هر چه آنها با این ظرفیت آشنا شوند، ورود افراد جدید و سرمایه به این حوزه راحتتر میشود و اتفاقهای بهتری میتواند در این زمینه رخ دهد.
ریحانه درباره سبکهای بازی که تولید کردهاند، میگوید: ما سبکهای مختلف بازی؛ از جمله سبک استراتژی، معمایی، پازل، تفننی و آموزشی را ساختهایم و بهطور کلی توانایی ساخت سبکها و بازیهای مختلف را داریم؛ اما همیشه نگاهمان به بازار و مخاطبمان نیز هست تا ببینیم نیاز بازار و مخاطب چیست و با توجه به آن، پروژه و سبک بازی را انتخاب میکنیم.
او اظهار میکند: خیلی تلاش میکنیم بازیهایی بسازیم که ضمن داشتن استاندارد و کیفیت بینالمللی، برای مخاطب ایرانی هم از نظر فرهنگی و علایق مخاطبان جذاب باشد و هر جا محصولی ساختیم که در آن به فرهنگ ایرانی توجه شده بود و آن را به شکل خوبی منتقل کردیم، در بازار ایران خیلی موفق بوده است.
این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه تاکنون بیشتر از ۴۰ محصول را منتشر کردهایم که بیش از ۴ میلیون بار این محصولات دانلود شدهاند، یادآور میشود: از موفقترین بازیهایی که داشتیم، میتوان به بازی استراتژیک «تسخیرگران» اشاره کرد که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار بار دانلود و در فروشگاههای بینالمللی هم منتشر شده است. بازی «جالب شد» هم تاکنون بیش از یکمیلیون و ۵۰۰ هزار بار دانلود شده و مورد استقبال ویژه مخاطبان قرار گرفته است.
متخصصانی که سخت جذب بازار داخلی میشوند
او که از سال ۱۳۹۲ در قالب یک تیم دانشجویی فعالیتش را در حوزه ساخت اپلیکیشنهای تلفنهمراه آغاز کرده، درباره مشکلات حوزه بازیسازی با بیان اینکه سختیهای این حوزه تقریباً میان تمام تیمها و شرکتها مشابه است، میگوید: از جمله مشکلات اصلی ما بحث جذب نیروی انسانی متخصص است؛ چرا که افراد متخصص در این حوزه خیلی سخت پیدا میشوند و شرایط همکاری با آنها خیلی دشوار است. این افراد یا ترجیح میدهند مهاجرت کنند یا با شرکتهای خارجی همکاری داشته باشند. از این نظر هزینههای جذب نیروی متخصص، بالاست.
مشکلاتی از جنس فیلتر و تحریم
این بازیساز مشهدی میافزاید: مشکل بعدی حوزه بازیسازی یکسری محدودیتهاست؛ از جمله قوانینی که به هر شکل ما را محدود میکنند یا دسترسیهایی مانند زیرساختهای فنی و یکسری سرویسها که در آنها برای ما محدودیتهایی بهوجود میآید، بهعنوان مثال فروشگاه گوگلپلی که تا دو ماه گذشته فیلتر بود، ضربه خیلی سنگینی به صنعت بازی در ایران زد.
ریحانه با بیان اینکه یکسری قوانین و مقرراتی هم وجود دارند که به هر شکل فعالیتهای بینالمللی ما را محدود میکنند، ادامه میدهد: از آن سمت تحریمهای سخت و ناجوانمردانهای که علیه ایران وجود دارد، به هر شکل صنعت و اکوسیستم فناوری اطلاعات را که بازی هم جزو آن صنعت است، محدود میکند و به همین دلیل ما نمیتوانیم بهراحتی به سرویسهایی که نیاز داریم، دسترسی پیدا کنیم. در نهایت هم تحریمهای مالی که وجود دارد، ارتباطات ما را با شرکتهای بینالمللی و روابط مالی و کسبوکاری محدود میکند.
غفلت از سرمایهگذاری در صنعت بازیسازی
او یکی از چالشها و مشکلات بزرگ و جدی را سرمایهگذاری در حوزه بازیسازی میداند و تصریح میکند: اکنون کشورهای حوزه خلیجفارس و دیگر کشورهای همسایه ایران سرمایهگذاریهای خیلی بزرگی در زمینه صنعت بازیسازی انجام داده و نتیجه آن را هم گرفتهاند؛ بهعنوان مثال کشور ترکیه در چند سال اخیر سرمایهگذاری ویژهای انجام داده و نتیجه آن را هم گرفته و اکنون به یکی از قطبهای بازیسازی دنیا تبدیل شده است. عربستان سعودی هم در صنعت بازیسازی چندین میلیارد دلار سرمایهگذاری کرده؛ اما در ایران این موضوع جدی گرفته نشده و نمیشود و نتیجهاش هدر رفتن این ظرفیتها خواهد بود.
این کارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان میکند: با توجه به آمارهای منتشر شده، درآمد صنعت بازیسازی از مجموع درآمد حوزههای سینما و موسیقی چندین برابر بیشتر است و ظرفیت بهشدت بالایی هم از نظر ارزآوری و درآمد دلاری و هم از نظر تأثیرات فرهنگی و اجتماعی دارد؛ اما متأسفانه جدی گرفته نشده است.
ریحانه متذکر میشود: ما تیمهای بازیساز باید توانایی خطر کردن را داشته باشیم و بتوانیم چندین میلیارد تومان هزینه کنیم تا محصولی را بسازیم و این دغدغه را نداشته باشیم که آخرش چه میشود؛ مانند ساخت یک فیلم باکیفیت که برای تهیه آن باید توانایی هزینه کردن و بازیگر خوب آوردن را داشت؛ اما اینکه این فیلم موفق میشود یا نه، همان ریسکی است که تهیهکننده فیلم انجام میدهد.
با سرمایهگذاری اندک تحولی رخ نمیدهد
او در پاسخ به این پرسش که آیا ۲ میلیارد تومان سرمایه قطعی که از سوی بنیاد بازیهای رایانهای برای بازی «تسخیرگران» به شما داده شده، برای توسعه کارتان کافی است، تصریح میکند: ما در این دوره از جشنواره فجر برای سرمایهگذاری شرکت کردیم و بهعنوان تیم اول انتخاب شدیم، حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیارد تومان درخواست سرمایه کرده بودیم و یک برنامه توسعه کسبوکار را ارائه دادیم و گفته بودیم به واسطه این جذب سرمایه میتوانیم توسعه بینالمللی بهتری داشته باشیم و اتفاقهای خوبی را رقم بزنیم؛ اما متأسفانه به دلیل اینکه هنوز ظرفیتهای بازیسازی به شکل درستی شناخته نشده، در مجموع ۲میلیارد تومان سرمایهگذاری شد. بیشک این مبلغ میتواند به ما کمک کند و خوشحالیم که انتخاب شدیم و از ما حمایت کردند؛ اما در حوزه بازیسازی با این اعداد و ارقام نمیشود تحولی ایجاد کرد و تنها میتوان بخشی از هزینهها را پوشش داد و قسمتی از کار را پیش برد.
این بازیساز مشهدی با بیان اینکه صنعت بازیسازی این روزها خیلی مظلوم است و نیاز به حمایت بیشتری بهویژه از سمت رسانهها دارد، میافزاید: مردم، نیازمند آشنایی با صنعت بازیسازی هستند و هر چه آنها با این ظرفیت آشنا شوند، ورود افراد جدید و سرمایه به این حوزه راحتتر میشود و اتفاقهای بهتری میتواند در این زمینه رخ دهد.
ریحانه درباره سبکهای بازی که تولید کردهاند، میگوید: ما سبکهای مختلف بازی؛ از جمله سبک استراتژی، معمایی، پازل، تفننی و آموزشی را ساختهایم و بهطور کلی توانایی ساخت سبکها و بازیهای مختلف را داریم؛ اما همیشه نگاهمان به بازار و مخاطبمان نیز هست تا ببینیم نیاز بازار و مخاطب چیست و با توجه به آن، پروژه و سبک بازی را انتخاب میکنیم.
او اظهار میکند: خیلی تلاش میکنیم بازیهایی بسازیم که ضمن داشتن استاندارد و کیفیت بینالمللی، برای مخاطب ایرانی هم از نظر فرهنگی و علایق مخاطبان جذاب باشد و هر جا محصولی ساختیم که در آن به فرهنگ ایرانی توجه شده بود و آن را به شکل خوبی منتقل کردیم، در بازار ایران خیلی موفق بوده است.
این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه تاکنون بیشتر از ۴۰ محصول را منتشر کردهایم که بیش از ۴ میلیون بار این محصولات دانلود شدهاند، یادآور میشود: از موفقترین بازیهایی که داشتیم، میتوان به بازی استراتژیک «تسخیرگران» اشاره کرد که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار بار دانلود و در فروشگاههای بینالمللی هم منتشر شده است. بازی «جالب شد» هم تاکنون بیش از یکمیلیون و ۵۰۰ هزار بار دانلود شده و مورد استقبال ویژه مخاطبان قرار گرفته است.
نظر شما