ماه رمضان از روز یکشنبه ۱۲ اسفندماه آغاز شده و این روزها شهروندان در تدارک تهیه اقلام و کالاهای اساسی برای سفرههای افطار و سحری هستند. بر اساس مطالعات انستیتو تحقیقات ایران و برای معیشت مناسب خانوار ۹ دهک یارانه بگیر ۱۱ قلم کالای اساسی تعیین شده که این اقلام شامل برنج، قند و شکر، حبوبات، گوشت مرغ، گوشت قرمز، روغن مایع، ماکارونی، تخم مرغ، پنیر UF، شیر کم چرب و ماست کم چرب میشود.
همچنین گزارش مرکز آمار نشان میدهد تورم ماهانه اقلام خوراکی در دی ماه ۳.۲ درصد و اقلام غیر خوراکی ۲.۸ درصد بوده که نسبت به آذر ماه افزایش قابل توجهی داشتهاند. بهطوریکه، تورم اقلام خوراکی ۱.۴ واحد درصد افزایش یافته و این مقدار افزایش در تورم ماهانه چشمگیر است. با توجه به اینکه تورم خوراکی بیشتر از تورم غیر خوراکی بوده، فشار تورمی در دی ماه از سمت اقلام خوراکی بوده است. همچنین، تورم اقلام خوراکی در میان دهکها در این ماه به بیش از ۳ درصد رسیده است. با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و آغاز ماه مبارک رمضان، دغدغه افزایش قیمت اقلام اساسی ایجاد میشود که در ادامه به اهمیت برخی از آنها اشاره شدهاست.
کدام کالاها در آستانه رمضان گران شد؟
برنج دومین محصول پرمصرف کشور پس از گندم است. ایران خود یکی از کشورهای تولیدکننده این محصول بوده و برنج ایرانی به لحاظ طعم و بو در بین کشورهای جهان معروف است. براین اساس، هر کیلوگرم برنج تنظیم بازاری هندی با قیمت ۵۰ هزار تومان در فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار عرضه خواهد شد. همچنین برنج داخلی با نرخ تنظیم بازاری نیز در انبارها موجود است که در روزهای آینده به تدریج توزیع می شود و در صورت لزوم به طور مجدد تامین خواهد شد.
زولبیا، بامیه، آش و حلیم از جمله اقلام مهم مصرفی در ماه رمضان است. امسال قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه ماه مبارک رمضان برای واحدهای درجه یک ۲۵۵ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۲۰۰هزار تومان تعیین شد.همچنین قیمت دولتی خرما ۱۴۸ هزار تومان و شکر ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار تصویب شد. در حال حاضر، گوشت داخلی گوسفندی هم با قیمت ۷۱۵ هزار تومان و گوشت مخلوط گوساله با قیمت هر کیلوگرم ۴۸۶ هزار تومان عرضه میشود. البته سیب و پرتقال نیز ۱۰ روز پایانی سال به بازار عرضه میشود که قیمت آنها ۳۰ تا ۳۵ درصد پایینتر از قیمت سطح شهر است که در برخی نقاط شهر این تفاوت قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود.
طبق گفته مسئولان بازار کالاهای اساسی در آستانه ماه رمضان و عید نوروز، کمبودی ندارد اما قدرت خرید مردم برخلاف وعدهها، نه تنها ترمیم نشده، بلکه با رهاسازی قیمت ارز، پایینتر از سال قبل است که باید با طرحهایی همچون کالابرگ، تا حدودی ترمیم شود. لذا به بهانه ورود به ایامی که استفاده ونیاز مردم به کالای اساسی نظیر گوشت، برنج و حبوبات افزایش مییابد، با حبیب الله ایزانلو، رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی به گفتگو پرداختیم.
نظارت روزانه بر بازار
ایزانلو پیرامون چگونگی نظارت بر قیمت اقلام و توزیع آنها گفت: در پایش و نظارت مستمر بازار، روزانه قیمت اقلام اساسی ماه رمضان مانند خرما، سبزیجات، برنج، گوشت، مرغ و لبنیات در سطح بازار، میادین میوه و ترهبار، عمدهفروشیها و خردهفروشیها رصد میشود.
او ادامه داد: برخورد با گرانفروشی، احتکار و تخلفات بازار، تشدید نظارتهای تعزیراتی بر انبارهای عمدهفروشی، میدانهای میوه و ترهبار و فروشگاههای زنجیرهای از جمله اقدامات اتحادیه جهاد کشاورزی است؛ همچنین اجرای گشتهای مشترک بازرسی با همراهی سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف ونیز بررسی و رصد موجودی انبارها برای جلوگیری از احتکار و عرضه قطرهچکانی در زمره مسئولیتهای این اتحادیه محسوب میشود.
رییس اداره روابط عمومی اتحادیه جهاد کشاورزی ضمن اشاره به بستر سامانههای اطلاعرسانی قیمت و عرضه مستقیم بصورت روزانه تشرح کرد: قیمت مصوب اقلام اساسی با هماهنگیها ، تلاشهای شبانه روزی همکاران در سطح مرکز استان و شهرستانها کنترل میشود و گزارشات نشان میدهند که کمبودی در زمینه تامین اقلام مورد نیاز نداریم.
برای عید و ماه رمضان کمبود نداریم
ایزانلو از وضعیت تأمین اقلام مصرفی ماه مبارک رمضان و بررسیهای روزانه بازار خبر داد و گفت: گزارشهای دریافتی از اتحادیههای صنفی و شبکه توزیع نشان میدهد که در حال حاضر کمبودی در تأمین اقلام اساسی ماه مبارک رمضان وجود ندارد. نظارتها و بازرسیها در تمامی روزهای ماه مبارک رمضان و همچنین روزهای پایانی سال و نوروز از مراکز ، انبارها و جایگاههای توزیع و نیز بصورت کلی سطح بازار انجام می شود. افزایش عرضه از طریق ذخایر راهبردی و هماهنگی با شبکه توزیع در صورت کمبود یا افزایش غیرمنطقی قیمت، عرضه از محل ذخایر راهبردی با هماهنگی وزارت متبوع انجام خواهد شد. با رصد روزانه میزان تولید و توزیع کالاهای اساسی در سطح استان و اعلام وضعیت بازار به ستاد تنظیم بازار و بررسی موجودی انبارهای بخش خصوصی و عمدهفروشانف میتوان از کمبود ناگهانی اقلام ضروری جلوگیری کرد.
وی افزود: درصورتیکه اختیار استانی در این زمینه فراهم شود، میتوان در مواجهه با کاهش عرضه و افزایش قیمت، از ذخایر راهبردی کالاهایی مثل برنج، روغن، شکر و گوشت منجمد برای تأمین نیاز مردم استفاده کرد. پایش وضعیت تولید داخلی و میزان وابستگی به واردات کالاهای خاص مانند برنج، روغن و برخی محصولات پروتئینی وهمچنین افزایش عرضه از طریق ذخایر راهبردی از دیگراقدامات تاثیرگذار در این زمینه هستند.
حبیب الله ایزانلو در تشریح عوامل موثر بر کنترل قیمتها اظهار کرد: افزایش سهمیه توزیع میوه، سبزیجات و محصولات پروتئینی در بازارهای محلی و میادین میوه و ترهبار، حمایت از تولید داخلی و مدیریت توزیع ، همکاری با تولیدکنندگان و کشاورزان برای افزایش برداشت سبزیجات و خرما در ایام اوج مصرف وهمچنین ایجاد هماهنگی بین شبکه حملونقل و توزیع برای جلوگیری از تأخیر در رساندن کالاها به بازار میتواند موثر واقع شود. راهاندازی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا برای کاهش نقش واسطهها و جلوگیری از احتکار و همچنین برخورد با تخلفات و احتکار احتمالی از دیگر عوامل موثر بر روند کنترل قیمتها است.
او ادامه داد: افزایش نظارتهای میدانی و گشتهای مشترک با سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف بررسی انبارها و جلوگیری از احتکار یا عرضه قطرهچکانی کالاهای پرمصرف نیز همراه با برخورد با گرانفروشی و اخلال در نظام توزیع میتواند عاملی مهم در کاهش قیمتها باشد. طبق سالهای گذشته با بررسی وضعیت بازار در برخی اقلام اساسی و برخی از اقلام پرمصرف، در ماه رمضان و نوروز به دلیل افزایش تقاضا یا محدودیت عرضه تابع قانون بازار و میزان عرضه و تقاضا هستند.
زهرا جوانشیر _ خبرنگار تحریریه جوان قدس
نظر شما