به گزارش قدس خراسان، هدف از توسعه خطوط قطارشهری در مشهد ضمن کاهش بار ترافیک، ایجاد دسترسی بهتر زائران و مجاوران به حرم مطهر رضوی است؛ اما نکته مهمی که پیش میآید، طرح این گلایه مردم است که چرا خطوط قطارشهری مشهد بیشتر با اولویت غرب این شهر به بهرهبرداری میرسد یا در مسیر پرترددی مثل بهشت رضا(ع) از خطوط قطارشهری خبری نیست.
به طور مثال گفته میشود پایه قطارشهری مشهد براساس توجه به اغنیاست و خط یک به عنوان پایه اصلی خطوط قطارشهری در این شهر ابتدا در مسیر انتهای وکیلآباد تا فرودگاه است که عملاً در مبدأ و مقصد آن مردم حاشیه شهر سهم کمی دارند یا پس از تأخیر چندین ساله، خط ۲ قطارشهری مشهد توانست تنها بخشی از مناطق کمبرخوردار و حاشیه شهر مشهد را به مرکز آن وصل کند و سایر مناطق حاشیهنشین یا کمبرخوردار این شهر از این حمل و نقل سریع و ارزان بیبهرهاند.
براساس اعلام مسئولان و دستاندرکاران حمل و نقل مشهد قرار بود در نوروز ۱۴۰۴ خط ۳ قطارشهری مشهد از مسیر پایانه مسافربری این شهر تا حرم مطهر رضوی پس از وعدههای مختلف به ویژه در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای بهرهبرداری وارد مدار جابهجایی مسافر شود که باز هم این وعده با وجود تأکید همه مسئولان و حتی انجام تست گرم این وعده هم به ایستگاه تحقق نرسید.
سناریو اجرای قطارشهری مشهد براساس مطالعات است
در پاسخ به این گلایهها، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد ضمن تشریح آخرین وضعیت خطوط قطار شهری مشهد در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد از سال۷۱ تا ۷۲ به دانشگاه صنعتی شریف سپرده شد که انجام آن سه سال زمان برد و براساس آن چهار خط قطارشهری برای این شهر نهایی شد.
مجید نژادحسین ادامه میدهد: از این چهار خط در حال حاضر دو خط در دست بهرهبرداری است، بخشی از خط ۳ هم به زودی در اختیار زائران و مجاوران قرار خواهد گرفت، خط ۴ هم در حال حفاری بوده و سناریو اجرای این چهار خط و ایستگاههای آن براساس مطالعات انجام شده توسط دانشگاه صنعتی شریف است.
وی میافزاید: در خط یک و ایستگاه آخر آن یعنی فرودگاه، مطالعات توسط مشاور در حال انجام است تا با تأمین زیرساخت مورد نظر از فرودگاه یک ایستگاه تا بهشت رضا(ع) امتداد پیدا کند و به نیاز مردم منطقه و ساکنان مشهد برای تردد در این بخش پاسخ داده شود. اضافه شدن این بخش از خطوط در مطالعات اولیه نبوده و در حال حاضر به صورت فاز به فاز اضافه میشود؛ به عنوان مثال در سال گذشته برای به روزرسانی دوباره مطالعات به تهران مراجعه کردیم و این مجوز داده شد تا خط ۲ از ایستگاه سلامت تا انتهای ۷تیر ادامه پیدا کند و به صورت کلی باید گفت این مطالعات براساس نیاز شهروندان هر چند سال یک بار به روزرسانی میشود و طبق آن اقدامهای لازم صورت میگیرد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید به نگاه و رویکرد شورای شهر به حاشیه مشهد عنوان میکند: خط ۳ تا شهرک ابوذر یا منطقه سیدی حرکت خواهد کرد، حفاری شهرک ابوذر تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) انجام شده و فاز بعدی تکمیل ایستگاههای منطقه است و خط ۴ که از خواجهربیع شروع میشود و پس از گذر از حرم مطهر به منطقه شهرک شهید رجایی و باهنر میرسد، کل محدوده شرق مشهد را پوشش خواهد داد و برنامه این است که ساخت ایستگاهها از منطقه شرق شروع شود تا مردم شرق مشهد زودتر به بافت مرکزی برسند و اولویت بهرهبرداری قطارشهری از حاشیه شهر به سمت بافت مرکزی خواهد بود.
پایان حفاری خطوط ۳ و ۴ در پایان سال ۱۴۰۴
نژادحسین با اعلام این مطلب که حفاری خط ۳ از شهرک ابوذر تا امامت پایان یافته، توضیح میدهد: قسمتی از حفاری در حد فاصل انتهای بولوار امامت به سمت امیریه به صورت موازی در خط ۳ در حال انجام بوده و در حال حاضر دستگاه حفاری از میدان امام علی(ع) گذشته و وارد قاسمآباد شده است. روزانه ۱۰ تا ۱۵ متر حفاری انجام میشود و برنامهریزی به گونهای صورت گرفته که تا پایان سال ۱۴۰۴ حفاری به سمت امیریه به اتمام برسد و پس از آن ایستگاهها تکمیل و به مرور وارد مدار شوند.
وی درباره وضعیت خط ۴ اضافه میکند: دستگاه حفاری «تیبیام» از مهر مادر خواجهربیع برای خط ۴ شروع شده و در حال حاضر این دستگاه در حدفاصل چهارراه گاز و میدان شهداست. برنامهریزی کردهایم تا همزمان با حفاری خط ۳، حفاری این خط هم تمام شود و در سالهای ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ تکمیلایستگاهها صورت بگیرد. یکی از سیاستهای پیشبینی شده برای سال ۱۴۰۴ این است تا دهه فجر محل تلاقی دو خط یک و ۳ در میدان بسیج به بهرهبرداری برسد و مورد استفاده مردم قرار بگیرد تا چهار خط با یکدیگر به ویژه برای استفاده مردم در حاشیه شهر با هم تلاقی داشته باشند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد درباره خط ۲ قطارشهری مشهد که قرار بود در انتهای سال ۱۴۰۳ ایستگاه پایانی آن یعنی ایستگاه سلامت در اختیار شهروندان قرار بگیرد، توضیح میدهد: عملیات اجرایی این ایستگاه به طور کامل به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است و پلههای برقی آن نصب شده و از نظر ما میتواند در اختیار شهروندان قرار بگیرد؛ اما نیازمند برخی از تأییدیههای استانداردی است. گرفتن این تأییدیهها در حال انجام بوده و به نظر میرسد اواخر فروردین این ایستگاه وارد مدار تردد مسافران شود.
چرا خط ۳ قطارشهری در نوروز آغاز به کار نکرد؟
نژادحسین در توضیح دلایل اینکه چرا با وجود انجام تست گرم بخشی از خط ۳، این خط از پایانه مسافربری امام رضا(ع) تا حرم مطهر در نوروز ۱۴۰۴ وارد مدار تردد نشد، میگوید: کارهای اجرایی این خط و تست گرم آن هم انجام شد؛ اما بنا به دو دلیل وارد مدار نشد که نخستین علت پیشبینی حجم بالای تردد به ویژه در اوایل سال و همزمانی آن با شبهای قدر بود و از طرف دیگر در این خط ابتدا سه قطار سرویسدهی خواهد کرد که برای این حجم از مسافر ممکن بود مشکل ایجاد کند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد پس از ایام نوروز با توجه به ملی بودن پروژه در دهه کرامت با حضور رئیسجمهور به بهرهبرداری برسد.
خط یک در انتظار واگنهای جدید
وی به ضرورت به روزرسانی واگنهای خط یک اشاره و عنوان میکند: یکی از سیاستهای اجرایی خرید ۶۰ واگن برای خط یک است. در حال حاضر ۶۰ واگن در خط یک در حال تردد هستند که با توجه به عمر حدود ۱۵ ساله آنها پیشبینی شده برای کاهش سرفاصله زمانی، افزایش خدماترسانی و بهبود عملکرد به همین تعداد واگن خریداری شود. مناقصه تهیه این تعداد واگن حدود یک سال پیش آغاز و چند شرکت در این مناقصه حاضر شدند. بازگشایی پاکتهای پیشنهاد قیمت در آخرین روز سال ۱۴۰۳ به صورت رسمی در شهرداری مشهد و با حضور متولیان امر و دستگاههای نظارتی صورت گرفت و قراردادی در حدود ۱۵ همت به عنوان سنگینترین قرارداد شهرداری با شرکت مپنا مشخص شد و لایحه آن به شورا آمده تا دوشنبه ۱۸ فروردین به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد برسد. این قرارداد سه ساله است و بهتر بود طی ۶ یا ۷ سال گذشته در پاسخ به نیاز شهر وارد فاز اجرا میشد؛ اما در شرایط قرارداد عنوان شده دستکم ۱۵ تا ۲۰ واگن در کمتر از یک سال و نیم وارد مدار شوند.
براساس اعلام مسئولان و دستاندرکاران حمل و نقل مشهد قرار بود در نوروز ۱۴۰۴ خط ۳ قطارشهری مشهد از مسیر پایانه مسافربری این شهر تا حرم مطهر رضوی پس از وعدههای مختلف به ویژه در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای بهرهبرداری وارد مدار جابهجایی مسافر شود که باز هم این وعده با وجود تأکید همه مسئولان و حتی انجام تست گرم این وعده هم به ایستگاه تحقق نرسید.
سناریو اجرای قطارشهری مشهد براساس مطالعات است
در پاسخ به این گلایهها، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد ضمن تشریح آخرین وضعیت خطوط قطار شهری مشهد در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد از سال۷۱ تا ۷۲ به دانشگاه صنعتی شریف سپرده شد که انجام آن سه سال زمان برد و براساس آن چهار خط قطارشهری برای این شهر نهایی شد.
مجید نژادحسین ادامه میدهد: از این چهار خط در حال حاضر دو خط در دست بهرهبرداری است، بخشی از خط ۳ هم به زودی در اختیار زائران و مجاوران قرار خواهد گرفت، خط ۴ هم در حال حفاری بوده و سناریو اجرای این چهار خط و ایستگاههای آن براساس مطالعات انجام شده توسط دانشگاه صنعتی شریف است.
وی میافزاید: در خط یک و ایستگاه آخر آن یعنی فرودگاه، مطالعات توسط مشاور در حال انجام است تا با تأمین زیرساخت مورد نظر از فرودگاه یک ایستگاه تا بهشت رضا(ع) امتداد پیدا کند و به نیاز مردم منطقه و ساکنان مشهد برای تردد در این بخش پاسخ داده شود. اضافه شدن این بخش از خطوط در مطالعات اولیه نبوده و در حال حاضر به صورت فاز به فاز اضافه میشود؛ به عنوان مثال در سال گذشته برای به روزرسانی دوباره مطالعات به تهران مراجعه کردیم و این مجوز داده شد تا خط ۲ از ایستگاه سلامت تا انتهای ۷تیر ادامه پیدا کند و به صورت کلی باید گفت این مطالعات براساس نیاز شهروندان هر چند سال یک بار به روزرسانی میشود و طبق آن اقدامهای لازم صورت میگیرد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید به نگاه و رویکرد شورای شهر به حاشیه مشهد عنوان میکند: خط ۳ تا شهرک ابوذر یا منطقه سیدی حرکت خواهد کرد، حفاری شهرک ابوذر تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) انجام شده و فاز بعدی تکمیل ایستگاههای منطقه است و خط ۴ که از خواجهربیع شروع میشود و پس از گذر از حرم مطهر به منطقه شهرک شهید رجایی و باهنر میرسد، کل محدوده شرق مشهد را پوشش خواهد داد و برنامه این است که ساخت ایستگاهها از منطقه شرق شروع شود تا مردم شرق مشهد زودتر به بافت مرکزی برسند و اولویت بهرهبرداری قطارشهری از حاشیه شهر به سمت بافت مرکزی خواهد بود.
پایان حفاری خطوط ۳ و ۴ در پایان سال ۱۴۰۴
نژادحسین با اعلام این مطلب که حفاری خط ۳ از شهرک ابوذر تا امامت پایان یافته، توضیح میدهد: قسمتی از حفاری در حد فاصل انتهای بولوار امامت به سمت امیریه به صورت موازی در خط ۳ در حال انجام بوده و در حال حاضر دستگاه حفاری از میدان امام علی(ع) گذشته و وارد قاسمآباد شده است. روزانه ۱۰ تا ۱۵ متر حفاری انجام میشود و برنامهریزی به گونهای صورت گرفته که تا پایان سال ۱۴۰۴ حفاری به سمت امیریه به اتمام برسد و پس از آن ایستگاهها تکمیل و به مرور وارد مدار شوند.
وی درباره وضعیت خط ۴ اضافه میکند: دستگاه حفاری «تیبیام» از مهر مادر خواجهربیع برای خط ۴ شروع شده و در حال حاضر این دستگاه در حدفاصل چهارراه گاز و میدان شهداست. برنامهریزی کردهایم تا همزمان با حفاری خط ۳، حفاری این خط هم تمام شود و در سالهای ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ تکمیلایستگاهها صورت بگیرد. یکی از سیاستهای پیشبینی شده برای سال ۱۴۰۴ این است تا دهه فجر محل تلاقی دو خط یک و ۳ در میدان بسیج به بهرهبرداری برسد و مورد استفاده مردم قرار بگیرد تا چهار خط با یکدیگر به ویژه برای استفاده مردم در حاشیه شهر با هم تلاقی داشته باشند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد درباره خط ۲ قطارشهری مشهد که قرار بود در انتهای سال ۱۴۰۳ ایستگاه پایانی آن یعنی ایستگاه سلامت در اختیار شهروندان قرار بگیرد، توضیح میدهد: عملیات اجرایی این ایستگاه به طور کامل به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است و پلههای برقی آن نصب شده و از نظر ما میتواند در اختیار شهروندان قرار بگیرد؛ اما نیازمند برخی از تأییدیههای استانداردی است. گرفتن این تأییدیهها در حال انجام بوده و به نظر میرسد اواخر فروردین این ایستگاه وارد مدار تردد مسافران شود.
چرا خط ۳ قطارشهری در نوروز آغاز به کار نکرد؟
نژادحسین در توضیح دلایل اینکه چرا با وجود انجام تست گرم بخشی از خط ۳، این خط از پایانه مسافربری امام رضا(ع) تا حرم مطهر در نوروز ۱۴۰۴ وارد مدار تردد نشد، میگوید: کارهای اجرایی این خط و تست گرم آن هم انجام شد؛ اما بنا به دو دلیل وارد مدار نشد که نخستین علت پیشبینی حجم بالای تردد به ویژه در اوایل سال و همزمانی آن با شبهای قدر بود و از طرف دیگر در این خط ابتدا سه قطار سرویسدهی خواهد کرد که برای این حجم از مسافر ممکن بود مشکل ایجاد کند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد پس از ایام نوروز با توجه به ملی بودن پروژه در دهه کرامت با حضور رئیسجمهور به بهرهبرداری برسد.
خط یک در انتظار واگنهای جدید
وی به ضرورت به روزرسانی واگنهای خط یک اشاره و عنوان میکند: یکی از سیاستهای اجرایی خرید ۶۰ واگن برای خط یک است. در حال حاضر ۶۰ واگن در خط یک در حال تردد هستند که با توجه به عمر حدود ۱۵ ساله آنها پیشبینی شده برای کاهش سرفاصله زمانی، افزایش خدماترسانی و بهبود عملکرد به همین تعداد واگن خریداری شود. مناقصه تهیه این تعداد واگن حدود یک سال پیش آغاز و چند شرکت در این مناقصه حاضر شدند. بازگشایی پاکتهای پیشنهاد قیمت در آخرین روز سال ۱۴۰۳ به صورت رسمی در شهرداری مشهد و با حضور متولیان امر و دستگاههای نظارتی صورت گرفت و قراردادی در حدود ۱۵ همت به عنوان سنگینترین قرارداد شهرداری با شرکت مپنا مشخص شد و لایحه آن به شورا آمده تا دوشنبه ۱۸ فروردین به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد برسد. این قرارداد سه ساله است و بهتر بود طی ۶ یا ۷ سال گذشته در پاسخ به نیاز شهر وارد فاز اجرا میشد؛ اما در شرایط قرارداد عنوان شده دستکم ۱۵ تا ۲۰ واگن در کمتر از یک سال و نیم وارد مدار شوند.
نظر شما