چراغ مجتمعهای میانراهی امام رضا(ع) برای استقبال از زائران حضرت(ع) و بدرقه آنان همیشه در جادههای منتهی به مشهد روشن است. زائرانی که برخی از آنان در مشهد هم مهمان مجموعههای اقامتی زائرشهر و زائرسرای رضوی میشوند؛ اما این پذیرایی از مهمانان آقا(ع)، در ایام نوروز متفاوت از قبل میشود.
در گفتوگو با سید هاشم حسینی، مدیرعامل موسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی، فعالیتهای این موسسه را در نخستین روزهای سال مرور کردیم.
میزبانیای که خیلی دورتر از مشهد آغاز میشود
عموم زائرانی که برای آمدن به زیارت از وسیله نقلیه شخصی یا اتوبوس استفاده میکنند در مسیر جادههای منتهی به مشهد، برای استراحت در مجتمعهای میانراهی توقفی هرچند کوتاه دارند. فاصله نسبتا طولانی شهر مشهد تا بسیاری از نقاط ایران اهمیت این موضوع را دوچندان میکند.
به همین دلیل آستان قدس رضوی در سالهای گذشته کوشیده است تا با ایجاد مراکزی جهت استراحت و دسترسی به امکانات اولیه برای زائران، خدمات مطلوبی را در این مسیرها ارائه کند. ساخت مجتمع های فرهنگی رفاهی و نمازخانه های میانراهی امام رضا(ع) فضای مناسبی را فراهم کرده است تا مهمانان حضرت(ع) هنگام طی کردن این مسیر، با خاطری آسوده به ادای فرائض دینی خود بپردازند و در مکانی امن و مناسب به تسهیلات و امکانات رفاهی و بهداشتی دسترسی پیدا کنند.
این مجتمعها در ایام نوروز به صورت شبانهروزی از مسافران و زائران حرم مطهر امام رضا(ع) استقبال و پذیرایی کردند. سید هاشم حسینی با اشاره به این موضوع توضیحات خود را چنین آغز کرد: «دیهوک، فیضآباد، کاهک سبزوار، خضری، قاین، خوسف، دشت گلستان، بردسکن، بشرویه، دامغان، بجستان، چناران و تربت جام و... ۲۱ مجتمع میانراهی بودند که در ۷ استان منتهی به مشهد مقدس در نخستین روزهای سال جاری به زائران نوروزی خدمترسانی کردند».
تمامی امکانات در دسترس زائران بود
به گفته حسینی آماده سازی برای ارائه خدمات به زائران نوروزی در مجتمعهای میان راهی از ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۳ آغاز شد و تا ۱۶ فروردین ادامه داشت. در طول این مدت بیش از ۱۰۰ واحد تجاری جهت عرضه مایحتاج ضروری زائران و مسافران و ۱۶ رستوران در مجتمعهای میانراهی امام رضا(ع) خدمات متنوعی را ارائه کردند. وی افزود: «زائران علاوه بر استفاده از امکانات رفاهی چون نمازخانه، رستوران، سرویس بهداشتی با آب گرم، فضای بازی کودکان و فضای مناسب برای اسکان موقت، امکان اقامت در سوئیتهای در مجتمع دامغان را نیز داشتند».
همچنین در طول تعطیلات نوروزی، واحدهای امداد در تمام ۲۱ مجتمع میانراهی امام رضا(ع) برای کمک به مسافران در صورت نیاز مستقر بودند. برنامه شبهای قدر و برپایی نماز عید فطر نیز دیگر برنامهای بود که امسال در این مجتمعها برگزار شد.
حسینی بر این نکته تاکید کرد که زائرسراهای وابسته به آستان قدس رضوی، نقش مهمی در ارائه اسکان ارزان و با کیفیت برای زائران حضرت رضا(ع) ایفا میکنند و در این ایام هم تمامی امکانات خود را برای میزبانی شایسته از زائران مهیا کردند. وی ادامه داد: «با هدف بهبود کیفیت خدمات مجتمعهای میان راهی امام رضا(ع) از مسافران و زائران استفاده کننده از خدمات این مجتمعها نظر سنجی نیز به عمل آمده است. این اقدام در راستای ارائه خدمات بهتر با کیفیتتر و متناسب با نیازهای زائران صورت گرفته که فرصتی مغتنم برای دریافت نظرات و پیشنهادهای مسافران نوروزی فراهم آورده است. علاقه مندان جهت شرکت در این نظر سنجی میتوانند از طریق لینک اختصاصی https://forms.razavi.ir/aqr/formView/۱۳۸۳ که در درگاه های رسمی این بنیاد منتشر شده است در این طرح مشارکت نمایند و نقش مؤثری در بهبود خدمات ایفا کنند».
میزبانی از مهمانان حضرت(ع) در مشهد
یکی از اصلیترین دغدغههای زائران موضوع اسکان است. مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت در راستای پاسخ به این نیاز و تسهیل امر زیارت، اقدام به ساخت دو مجموعه زائرشهر و زائرسرای رضوی کرده است. دو مجموعهای که در تعطیلات نوروزی میزبان ۷۰ هزار نفر از زائران حضرت(ع) بوده است. مدیرعامل این موسسه با ارائه این آمار افزود: «این دو مجموعه اقامتی در این ایان ایام در مجموع با پذیرش روزانه ۶ هزار تخت پذیرای ۷۰ هزار نفر از زائران حرم مطهر رضوی بودند. تلاش ما بر این بوده است تا با افزایش ظرفیت اسکان و ارتقای سطح خدمات بهترین تجربه معنوی را برای زائران حرم مطهر امام رضا(ع) رقم بزنیم».
کلیه امکانات این دو مجموعه شامل پارکینگ، فضای بازی کودکان، رستوران، نمازخانه و... در اختیار زائرانی بود که در این مدت واحدهای زائرسرا و زائرشهر را برای اقامت در مشهد انتخاب کرده بودند. سید هاشم حسینی ضمن اشاره به این موضوع درباره تدابیر اندیشیده شده برای رفتوآمد زوّار به رحم مطهر هم گفت: «زائران مستقر در زائرشهر که قصد تشرف به حرم مطهر را داشتند، میتوانستند از ونهای مستقر با مبلغ ۱۰ هزار تومان برای هر نفر استفاده کنند».
دارالشفاهای این دو مجموعه نیز دیگر مراکزی بودند که در ایام نوروز به زائران ارائه خدمت داشتند؛ «طی این مدت این گروه از مراجعان از خدمات درمانی سرپاهی شامل ویزیت، تزریقات، سرمتراپی استفاده کردند. همچنین ارائه خدمات کامل دندان پزشکی به صورت رایگان به مدت ۱۰ شب به ۵۰۰ نفر از زائران ارائه شد. پایگاه ۱۱۵ و فوریتهای پزشکی نیز در این ایام در هر دو مجموعه مستقر بود».
برنامه فرهنگی برگزار شده در زائرشهر و زائرسرا نیز بخش دیگری از فعالیتهای این دو مجموعه بود که وی درباره آن چنین توضیح داد: «در طول ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و به ویژه در شبهای قدر برنامههایی چون برگزاری نماز جماعت، عزادرای، توزیع افطاری سبک در ده شب آخر ماه مبارک رمضان و... اجرایی شد».
افزایش مدت اقامت زائران در ماه مبارک
واحدهای اقامتی زائرشهر و زائرسرا از ۲۵ اسفند الی ۱۵ فرودین برای اسکان در دسترس زائران نوروزی بودند. زائرانی که قصد استفاده از این امکانات را داشتند میتوانستند از طریق آدرس اینترنتی /https://zaer.razavi.ir اقدام به رزرو محل اقامت خود کنند. امکان نامنویسی در این سامانه رزرو آنلاین برای زائرسرا از ۱۵ اسفند ماه و برای زائرشهر رضوی از ۱۶ اسفند ماه فراهم بود. مدیرعامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی بعد از ذکر این نکته گفت: «علاوه بر این، سامانه تلفنی ۱۴۶۰ نیز برای رزرو اسکان در این دو مجموعه در دسترس زائران بود. با توجه به افزایش حجم تماسهای زائران در ایام نوروز، این سامانه تلفنی که وابسته به مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی است، ظرفیت پاسخگویی خود را از ۳ نفر اپراتور به ۷ نفر افزایش داده بود. سامانه ۱۴۶۰ که هماکنون از ساعت ۷ الی ۱۹ به صورت ۱۲ ساعته پاسخگوی مخاطبان است در اسفندماه ١٤٠٣، بیش از ۱۳۸ هزار تماس ورودی دریافت کرد».
سید هاشم حسینی ضمن اشاره به افزایش تعرفههای قیمتی ۲۰ درصدی زائرسرا و ۲۷ درصدی زائرشهر نسبت به سال گذشته، افزود: «مدت زمان امکان استفاده از واحدهای اقامتی برای هر کدام از مسافران در طول سال، سه شب است اما در ایام ماه مبارک رمضان با توجه به شرایط روزه گرفتن این زمان از دو تا ده شب قابل رزو بود».
نظر شما