روزنامه رسالت نوشت: آموزش، نه کالایی تجملی، که حقی انسانی و زیربنای توسعه پایدار است. بی‌توجهی به این حق، نه‌تنها آینده کودکان که آینده کشور را به خطر می‌اندازد.

انتقاد روزنامه رسالت از کیفیت آموزش در مدارس دولتی/ آموزش یک کالای تجملی نیست، نباید کسی از آن محروم شود
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

روزنامه رسالت با انتقاد به کیفیت آموزش در مدارس دولتی نوشت: در سال‌های اخیر و به‌ویژه از ابتدای دهه ۱۳۹۰ به این‌سو، روند خصوصی‌سازی آموزش در ایران، به‌عنوان یکی از سیاست‌های تعدیل ساختاری، شتابی بی‌سابقه یافته است. این روند، نه فقط در گسترش مدارس غیرانتفاعی که در فرایند کالایی‌سازی آموزش، تقلیل مدرسه به خدمات قابل خریدوفروش، و عقب‌نشینی نظام آموزشی از نقش دولت در تضمین حق آموزش عمومی، رایگان و باکیفیت برای همه، نمود یافته است.

آنچه بیش از همه نگران‌کننده است، آن است که دولت و نظام آموزشی، به‌جای اصلاح این وضعیت، عملاً به آن رسمیت بخشیده‌اند. سیاست‌هایی نظیر «حمایت از مدارس غیردولتی»، «مدارس هیئت امنایی»، «برون‌سپاری آموزش»، و «طرح خرید خدمات آموزشی» نمونه‌هایی از سیاست‌های ساختارمند در جهت واگذاری وظایف دولت به بخش خصوصی‌اند. این در حالی است که در اصول متعدد قانون اساسی، از جمله اصل ۳۰، دولت موظف به تأمین آموزش رایگان و باکیفیت برای همه کودکان تا پایان متوسطه است.

در این میان، کیفیت آموزش در مدارس دولتی به‌شدت کاهش یافته و به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار، شکاف آموزشی در حال تبدیل شدن به شکاف طبقاتی، جنسیتی، جغرافیایی و زبانی است. در بسیاری از مناطق محروم، مدارس یا به‌صورت کامل حذف شده‌اند یا فاقد زیرساخت‌های اولیه‌اند. کمبود معلم، کلاس‌های چندپایه، نبود تجهیزات و محتوای آموزشی استاندارد، و افت شدید انگیزه معلمان، بخشی از این بحران است. این وضعیت باعث شده است که کودکان در این مناطق، نه‌تنها از آموزش باکیفیت، که از امکان تحقق آینده بهتر نیز محروم شوند.

در کنار آن، افزایش نرخ ترک تحصیل، بازماندگی از تحصیل و کودک‌کاری، خصوصاً در مناطق روستایی و حاشیه‌ای، به مسئله‌ای حاد بدل شده است. بر اساس برخی گزارش‌های رسمی و میدانی، صدها هزار کودک در سن تحصیل به دلایل مختلفی چون فقر، هزینه‌های جانبی آموزش، نبود دسترسی فیزیکی به مدرسه، یا بی‌کیفیتی آموزش، از تحصیل بازمانده‌اند. این کودکان، عموماً در معرض استثمار، ازدواج زودهنگام، یا جذب در بازار کار غیررسمی و پرخطر قرار می‌گیرند.

فراموش نکنیم که آموزش، نه کالایی تجملی، که حقی انسانی و زیربنای توسعه پایدار است. بی‌توجهی به این حق، نه‌تنها آینده کودکان که آینده کشور را به خطر می‌اندازد. اکنون بیش از همیشه نیازمند بازگشت به اصول عدالت آموزشی، بازتعریف نقش دولت، سرمایه‌گذاری هدفمند در آموزش عمومی، و توقف روند کالایی‌سازی نظام آموزشی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha