حجتالاسلام والمسلمین حسن صمدزاده، استاد حوزه علمیه بیان کرد: طلیعه ماه ذیالقعده مزین به قدوم بابرکت بانویی است که بعد از وجود مبارک حضرت زهرای اطهر(س)، حضرت امالمؤمنین خدیجه کبری(س) و حضرت عقیله بنیهاشم زینب(س)، چهارمین بانوی برتر اسلام است.
وی گفت: حضرت معصومه(س) دخت گرامی امام هفتم، انسان کاملی است که امام رئوف، حضرت رضا(ع) به خواهر مطهره خودشان لقب «معصومه» عنایت فرمودهاند، که این خود حاکی از مقام والای این بانوی عظیمالشأن است.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) دختری در اوج قله تعالی انسانی است تا نشان دهد دختر بودن چه گوهر و فضیلت گرانبهایی است و مایه فخر و مباهات است و چه نیکو که زادروز این بانوی آسمانی بهعنوان روز دختر نامگذاری شده تا اسوه حسنه برای دختران و بانوان امت اسلام باشد.
دختران؛ محور آرامش خانواده و گسترش معارف شیعی
وی در پاسخ به اینکه حضرت معصومه(س) چگونه میتواند الگوی دخترانمان باشد، افزود: دختران مایه آرامش و ثبات خانواده هستند،. حضور حضرت معصومه(س) در قم نه تنها به گسترش معارف شیعی انجامید، بلکه نشان داد دختران میتوانند با ولایتمداری، مهاجرت در راه خدا و حفظ عفاف، به چهرهای تأثیرگذار در تاریخ تبدیل شوند.
صمدزاده بیان کرد: حرم سراسر معنویت و نورانیت حضرت معصومه(س) نیز، نمادی است که بهعنوان منبع آرامش روحی بر اهمیت نقش معنوی دختران در جامعه تأکید دارد. دختران بهعنوان محور عاطفی خانواده، با ویژگیهایی مانند لطافت و عطوفت شخصیتی، مهربانی، گذشت و مسئولیتپذیری، فضایی سرشار از محبت و امنیت روحی و روانی ایجاد میکنند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در فرهنگ اسلام ناب، دختران حسنات الهی معرفی شدهاند، افزود: حضور دختران برکتآور است، مهارتهای زندگی مانند مدیریت بحران، همدلی و ارتباط مؤثر در زنان، به ایجاد خانواده شاد و مقاوم در برابر مشکلات کمک میکند.
نقشه استکبار؛ انحراف هویت دختران با شعارهای فمینیستی
وی در پاسخ به اینکه نقشه استکبار برای انحراف شخصیت دختران چیست، تصریح کرد: جریاناتی در جهان هستند که نمیخواهند، بگذارند ارزش دختر به خوبی شناخته شود، بهعنوان مثال فمنیسم، بهعنوان یک جریان فکری و اجتماعی، امروز با شعارهای فریبنده «برابری» و «آزادی زنان»، خود را بهعنوان نجاتبخش دختران معرفی میکند. اما حقیقت این است که این جنبش، با تحریف هویت زنانه و القای الگوهای مردانه بهعنوان معیار موفقیت، بزرگترین خیانت را در حق دختران انجام داده است. خطر اصلی فمنیسم نه در دفاع از حقوق زنان، که در نادیده گرفتن ماهیت تکوینی و جایگاه منحصر بهفرد آنان است.
صمدزاده افزود: طرفداران و فعالان عرصههای فمینیستی، برخلاف شعارها و نظراتی که ابراز میکنند، یک تلقی اولیه به شدت اشتباه دارند و بر همین تلقی اشتباه، مبنای فمنیسم را بنیان گذاشتهاند. اشتباه بنیانی فمنیسم این است که جایگاه پسران را برتر میدانند و حال باید زنان و دختران را به آن جایگاه برتر برسانند.
وی گفت: این جریان التقاطی، برخلاف ظاهر و شعارهای اغواگرانه که دم از ارتقای جایگاه زنانه میزند، بر یک تلقی نادرست از جایگاه دختران و نوعی خودکمبینی مفرط استوار شده است و تعالی دختران را در استفاده از الگوهای پسرانه میبیند؛ در حالی که دختران تکویناً، در اصل و هویت انسانیشان، هیچ کاستی و نقصی نسبت به پسران ندارند.
صمدزاده اظهار کرد: فمنیسم با شعارهای فریبنده و انحرافی، دختران را از هویت، شخصیت و حوزه مسئولیت وظایفشان خارج میکند و با گرفتار کردن آنها در ورطه خودباختگی و خودفراموشی، به آنها تلقیهای نادرست از جایگاهشان میدهد.
رسالت انقلاب اسلامی؛ احیای جایگاه بانوان در گفتمان دینی
وی در خصوص کرامت الهی زن افزود: رهبر معظم انقلاب در پیام به کنگره «هفت هزار زن شهید کشور» بر این باور بودند: «تا آفتاب درخشان خدیجه کبری(س)، فاطمه زهرا(س)، زینب کبری(س) و حضرت معصومه(س) میدرخشد، طرحهای کهنه و نو «ضد زن» به نتیجه نخواهد رسید و هزاران زن کربلایی ما نهتنها خطوط سیاه ستمهای ظاهری را در هم شکستهاند، بلکه ستمهای مُدرن به زن را نیز رسوا و بیآبرو کرده و نشان دادهاند که حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته شدن آن است.»
استاد حوزه با بیان اینکه از رسالتهای ذاتی انقلاب و جمهوری اسلامی، احیای گفتمان دین و معنویت اسلام ناب محمدی(ص) در جهان است، تصریح کرد: یکی از مهمترین ابعاد این گفتمان، احیا و تقویت نگاه تکریمی قرآن به جایگاه و شخصیت انسان بهخصوص بانوان است.
وی در پاسخ به اینکه اسلام چه نگاهی به دختران دارد، بیان کرد: زنان و دختران در فرهنگ اسلامی از جایگاه ممتاز و ویژهای برخوردارند، این جایگاه ممتاز، جایگاهی تصنعی، انتزاعی، شعاری و سمبلیک نیست، بلکه کاملاً عینی، محسوس و ناظر به تمام آموزههای اسلامی اعم از آموزههای اعتقادی، اخلاقی، فقهی و شامل دو جنبه فردی و اجتماعی است.
دختران غزه؛ بیدارگران جهان با الهام از مکتب اسلام
صمدزاده در خصوص الگوی تعالی دختران افزود: درواقع اسلام برای ایجاد، حفظ و تقویت جایگاه دختران و زنان، توصیه و دستورالعملهای کلی و جزیی فراوانی دارد؛ میتوان گفت که در مکتب متعالی اسلام، به پشتوانه داشتن الگوهایی همچون حضرت معصومه(س) دارای نقشهای ترسیم شده و قابل استخراج و استحصال از سبک زندگی دختران مبتنی بر هستها و نیستها و بایدها و نبایدهای حقیقی درباره شخصیت وجودی دختران هستیم.
وی بیان کرد: نقشه اسلام منطبق با ویژگیها، شرایط تکوینی و فطری دختران و رشد تربیتی آنها در تمام زمانها از جمله در دنیای امروز است و میتوان آن را با استناد به فرهنگ قرآن و روایات تبیین کرد و بهعنوان الگوی تعالی دختران به جهان تشنه امروز ارائه داد. الگویی که مبتنی بر علم، استقامت و تأثیرگذاری حداکثری در خانواده و جامعه است، مانند دختران مقاوم غزه که در مسیر حضرت معصومه(س) حرکت کردند و حرکت آنها به جهت مبارزه با ظلم و جهل در تاریخ بود و ادامه دارد. دخترانی که امروز جهان را با مقاومت خود بیدار کردهاند و حقیقت را به زنان آزاده جهان نشان داده و آنها را در مسیر درست تاریخ قرار دادهاند.
گفتوگو از الهام حلاجیان
نظر شما