به گزارش قدس خراسان، شغل رانندگان سرویس مدارس از جمله مشاغل پردردسر فصلی است که با شروع تعطیلات تابستانی، این افراد باید به فکر کار دیگری باشند یا اینکه آنها هم همزمان با این تعطیلات به استراحت بپردازند.
با این حال افزون بر داشتن کار فصلی که در بخشی از سال آنها را با کمبود حقوق مواجه می کند، در همان مدت ۹ ماه نیز برای دریافت حقوق خود با مشکلاتی روبهرو هستند که به تازگی از طریق بانک آینده برایشان به وجود آمده است. آنها حقوق خود را نمیتوانند راحت خرج کنند و با الزام بانک باید ابتدا حقوقشان در بنکارت بانک آینده واریز شود و پس از آن با وجود شرایطی از آن استفاده کنند.
با کارت حقوقمان فقط میتوانیم خرید کنیم
یکی از رانندگان سرویس مدارس با ارسال پیام مردمی به روزنامه قدس میگوید: امسال تاکسیرانی همه شرکتها را مجاب کرد در بانک آینده حساب باز کنند و برای برخی رانندگان نیز خود شرکتها حساب باز کردند؛ اما تا پیش از این هر کدام از شرکتها بانک مربوط به خود را معرفی میکردند.
وی که از شیوه واریز حقوق شاکی است، یادآور میشود: در حالی که تسویه کامل پول از اولیا تا اسفند برای ۹ ماه تحصیلی انجام شده؛ ولی حقوق ما پنجم تا دوازدهم هر ماه واریز میشود. مبلغی که خانوادهها برای این خدمات واریز میکنند، به حساب بانک آینده میرود. برای برداشت حقوق نیز یک بنکارت بانک آینده به ما دادهاند که با آن کارت فقط میتوانیم خرید کنیم و برای انتقال پول به حساب دیگری، باید ابتدا پول را از طریق سامانه آبانک از بنکارت به حساب بانک آینده منتقل کنیم و سپس به هر حساب دیگری انتقال دهیم که در این انتقالها نیز کارمزدی از ما کسر میشود. برای همه سؤال است که چرا پول به همان کارتهای شتابی قبل واریز نمیشود؟
کارتهایی که اعتبار داشت، مسدود کردند تا بنکارت بگیریم!
راننده دیگری نیز که ۱۵سال سابقه کار در این حوزه دارد، ضمن تأیید همین صحبتها بیان میکند: یک ماه است به ما اعلام کردهاند برای واریز حقوق باید بنکارت دریافت کنید. با این کارت فقط میتوان خرید کرد و این مسئله برای ما دردسر ایجاد کرده است. ابتدا تصور کردم تاریخ اعتبار کارت بانکی که شرکت گفته بود بگیریم، تمام شده؛ اما متوجه شدم کارتم تا ۱۴۰۶ اعتبار دارد.
یک راننده دیگر نیز با حدود ۲۰سال سابقه کار میگوید: با دو شرکت کار میکنم که هر دو اصرار به دریافت همین بنکارتهای بانک آینده دارند. یک شرکت در ماه آبان اعلام کرد و شرکت دیگر نیز در فروردین. دلیل اینهمه اصرار را نمیفهمم. ما هیچ نوع تسهیلات یا امکانات خاصی دریافت نمیکنیم. چرا وقتی کمکی به ما نمیشود، دردسرمان را بیشتر میکنند.
بروکراسی اداری تاکسیرانی؛ عامل تأخیر در پرداخت حقوق رانندگان
در راستای ایجاد هماهنگی و نظارت بهتر بر رانندگان سرویس مدارس، شرکتهایی ایجاد شد که رانندگان از طریق آنها به مدارس معرفی شوند و نظارت آن نیز بر عهده تاکسیرانی است. مدیر یک شرکت حمل و نقل در زمینه سرویس مدارس درباره واریز حقوق رانندگان به بنکارت تأکید میکند: بیشک واریز پول به بنکارت ایدهآل نیست؛ اما سیاست بانک است. البته انتخاب بانک برای شرکتها دلبخواه بود و با توجه به امکاناتی که بانک آینده به شرکتها برای واریز گروهی و درج صورتحساب میدهد، بیشتر شرکتها با این بانک کار میکنند.
امیر اشگذری درباره فاصله پرداخت پول در مدت زمان پنجم تا دوازدهم هر ماه اظهار میکند: هر زمان مبلغ حقوق از طریق سازمان تاکسیرانی رفع مسدودی بشود، بانک مجاز است مبلغ را به حساب راننده واریز کند، حالا هر تاریخی که باشد.
وی با ابراز نارضایتی از بروکراسی اداری حاکم بر سازمان تاکسیرانی در اینباره بیان میکند: برای رفع مسدودی، هر ماه باید روندی را در راستای تأیید و امضای مسئولان مختلف در تاکسیرانی طی کنیم وگرنه هر شرکتی دوست دارد هزینه راننده را زودتر پرداخت کند. اگر هر مدیر شرکت میتوانست کارهایش را بدون روند طولانی امضا و تأیید از اتاقهای مختلف در سازمان تاکسیرانی انجام بدهد و تأیید هر بخش چند روز طول نمیکشید، رفع مسدودی حقوق نیز زودتر انجام میشد.
تعیین سه بانک عامل، وفق مصوبه شورای ترافیک شهرستان مشهد است
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی مشهد درباره روند واریز پول به حساب رانندگان سرویس مدارس به خبرنگار ما میگوید: در پایان هر ماه صورتوضعیت سرویس حمل و نقل دانشآموزان به انضمام فهرست تأیید شده حقوق رانندگان از سوی شرکتهای مجری به سازمان ارائه میشود و پس از بررسی، توسط حوزه نظارت سازمان و تطابق با مصوبه شورای محترم اسلامی شهر، برای اعلام رقم مورد تأیید اقدام کرده و به دنبال آن نامه مجوز برداشت از حساب شرکت به منظور واریز حقوق رانندگان به بانک عامل ارسال میشود.
مرتضی چایچی مطلق ادامه میدهد: با توجه به واریز بهای خدمات سرویس مدارس از سوی اولیا به حساب شرکتها و با هدف صیانت از حقوق ایشان و اطمینان از ارائه خدمات مطلوب، وفق مصوبه شورای ترافیک شهرستان مشهد سه بانک عامل را تعیین کردیم و مقرر شد برداشت از حساب شرکت با مجوز سازمان صورت بگیرد و بر این اساس شرکت حق انتخاب از میان سه بانک معرفی شده را دارد.
وی درباره بنکارت تأکید میکند: بن کارت توافقی است که میان شرکت و رانندگان آنها وجود دارد و سازمان محدودیت یا تکلیفی از این نظر اعمال نکرده؛ بلکه به خاطر امتیازات بانکی، از سوی شرکتها استفاده شده است. در ضمن از طریق سامانه امکان انتقال پول بدون کارمزد وجود خواهد داشت.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی مشهد درباره تأخیر در پرداخت حقوق رانندگان در مدت زمان پنجم تا دوازدهم هر ماه میگوید: پرداخت حقالزحمه سرویس مدارس در ازای ارسال و بررسی صورتوضعیت کارکردی انجام میشود. از سویی فرایند بررسی و تأیید صورتوضعیت شرکتها، حدود سه الی چهار روز زمان نیاز دارد و در صورت تسریع شرکتها در ارسال صورتوضعیت، امکان پرداخت حقوق در هفته ابتدایی ماه فراهم خواهد شد.
تاکسیرانی از خودش سلب مسئولیت نکند
با توجه به گفتههای مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، به سراغ دبیر شورای ترافیک برای دلیل و مبنای انتخاب بانکها رفتیم که در این باره اظهار میکند: این مسئله در کمیسیون حمل و نقل مدارس به تصویب رسید و آن زمان همه بانکها دعوت شدند و یک بازه زمانی اعلام شد تا شرایط و خدماتی را که هر بانک میتواند در بحث تسهیلات و تأمین نقدینگی ارائه بدهد، بگوید؛ ولی غیر از همان سه بانک، هیچ بانک دیگری اعلام آمادگی نکرد.
محسن بخشی در پاسخ به این گلایه که این روند شاید برای شرکتهای حمل و نقل و تاکسیرانی خوب باشد؛ ولی برای رانندگان غیر از دردسر عایدی دیگری ندارد و ناراضی هستند، ادامه میدهد: تاکسیرانی باید به عنوان پشتوانه شرکت، حق راننده را استیفا کند و حق و حقوقش را به طور کامل و در موعد مقررش بهصورت ماهانه بپردازد. همچنین باید کمیته رسیدگی به تخلفات متشکل از تاکسیرانی، آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان را تشکیل دهد و به تخلفات شرکتها و رانندهها در زمینه کوتاهی شرکت در پرداخت حق و حقوق راننده، سرویسدهی نامناسب و دریافت پول اضافی رسیدگی کند و در صورت تکرار تخلفات، از این شرکتها سلب امتیاز شود.
وی در واکنش به این موضوع که سه بانک تعیین شده وفق مصوبه شورای ترافیک است، تأکید میکند: شورای ترافیک نمیتواند رأساً بانکی را تعیین کند. تاکسیرانی بخشی را که به نفع خودش بوده، گفته و بر اساس دستورالعمل وزارت کشور است که وزیر نیز ابلاغ کرده مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری متولی سرویسدهی به مدارس است. این سازمان باید شرایط بانکهایی را که در جلسه حضور داشتند و ضوابط خود را برای همکاری اعلام کرده بودند، بررسی کند و پس از آن، هر بانکی را که شرایط همکاری بهتری داشت، اعلام کند. این بخش را آقای چایچی نگفته که باید شرایط بانکها را بررسی میکردند و از خودشان سلب مسئولیت میکنند.
از اواسط دهه ۹۰بود که مسئله زیانده بودن بانک آینده مطرح شد و تا امروز نیز ادامه دارد. همانطور که فروردین سال جاری اعلام شد زیان انباشته بانک آینده رکورد تاریخی زد و تا پایان آذر ۱۴۰۳ به بیش از ۴۲۵هزار میلیارد تومان رسیده بود که معادل بیش از ۶ میلیارد دلار (به نرخ مرکز مبادله) است و به هیچوجه با سرمایه ثبت شده این بانک که تنها هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، همخوانی ندارد. در مسئله حقوق رانندگان سرویس مدارس مشهد نیز به نظر میرسد استفاده از بنکارت برای واریز حقوق شاید بتواند مُسکنی به منظور رفع نابسامانیهای نجومی این بانک باشد که البته مزایای بلوکه کردن پول و تسهیلات آن احتمالاً به تاکسیرانی و شرکتها میرسد و رانندگان سهمی جز دردسر ندارند. پس خوب است متولیان نظارت بر این حوزه به جای توجه به مزایای خود در انتخاب بانک، در حراست از حقوق رانندگان سرویس جدیتر عمل کنند.
با کارت حقوقمان فقط میتوانیم خرید کنیم
یکی از رانندگان سرویس مدارس با ارسال پیام مردمی به روزنامه قدس میگوید: امسال تاکسیرانی همه شرکتها را مجاب کرد در بانک آینده حساب باز کنند و برای برخی رانندگان نیز خود شرکتها حساب باز کردند؛ اما تا پیش از این هر کدام از شرکتها بانک مربوط به خود را معرفی میکردند.
وی که از شیوه واریز حقوق شاکی است، یادآور میشود: در حالی که تسویه کامل پول از اولیا تا اسفند برای ۹ ماه تحصیلی انجام شده؛ ولی حقوق ما پنجم تا دوازدهم هر ماه واریز میشود. مبلغی که خانوادهها برای این خدمات واریز میکنند، به حساب بانک آینده میرود. برای برداشت حقوق نیز یک بنکارت بانک آینده به ما دادهاند که با آن کارت فقط میتوانیم خرید کنیم و برای انتقال پول به حساب دیگری، باید ابتدا پول را از طریق سامانه آبانک از بنکارت به حساب بانک آینده منتقل کنیم و سپس به هر حساب دیگری انتقال دهیم که در این انتقالها نیز کارمزدی از ما کسر میشود. برای همه سؤال است که چرا پول به همان کارتهای شتابی قبل واریز نمیشود؟
کارتهایی که اعتبار داشت، مسدود کردند تا بنکارت بگیریم!
راننده دیگری نیز که ۱۵سال سابقه کار در این حوزه دارد، ضمن تأیید همین صحبتها بیان میکند: یک ماه است به ما اعلام کردهاند برای واریز حقوق باید بنکارت دریافت کنید. با این کارت فقط میتوان خرید کرد و این مسئله برای ما دردسر ایجاد کرده است. ابتدا تصور کردم تاریخ اعتبار کارت بانکی که شرکت گفته بود بگیریم، تمام شده؛ اما متوجه شدم کارتم تا ۱۴۰۶ اعتبار دارد.
یک راننده دیگر نیز با حدود ۲۰سال سابقه کار میگوید: با دو شرکت کار میکنم که هر دو اصرار به دریافت همین بنکارتهای بانک آینده دارند. یک شرکت در ماه آبان اعلام کرد و شرکت دیگر نیز در فروردین. دلیل اینهمه اصرار را نمیفهمم. ما هیچ نوع تسهیلات یا امکانات خاصی دریافت نمیکنیم. چرا وقتی کمکی به ما نمیشود، دردسرمان را بیشتر میکنند.
بروکراسی اداری تاکسیرانی؛ عامل تأخیر در پرداخت حقوق رانندگان
در راستای ایجاد هماهنگی و نظارت بهتر بر رانندگان سرویس مدارس، شرکتهایی ایجاد شد که رانندگان از طریق آنها به مدارس معرفی شوند و نظارت آن نیز بر عهده تاکسیرانی است. مدیر یک شرکت حمل و نقل در زمینه سرویس مدارس درباره واریز حقوق رانندگان به بنکارت تأکید میکند: بیشک واریز پول به بنکارت ایدهآل نیست؛ اما سیاست بانک است. البته انتخاب بانک برای شرکتها دلبخواه بود و با توجه به امکاناتی که بانک آینده به شرکتها برای واریز گروهی و درج صورتحساب میدهد، بیشتر شرکتها با این بانک کار میکنند.
امیر اشگذری درباره فاصله پرداخت پول در مدت زمان پنجم تا دوازدهم هر ماه اظهار میکند: هر زمان مبلغ حقوق از طریق سازمان تاکسیرانی رفع مسدودی بشود، بانک مجاز است مبلغ را به حساب راننده واریز کند، حالا هر تاریخی که باشد.
وی با ابراز نارضایتی از بروکراسی اداری حاکم بر سازمان تاکسیرانی در اینباره بیان میکند: برای رفع مسدودی، هر ماه باید روندی را در راستای تأیید و امضای مسئولان مختلف در تاکسیرانی طی کنیم وگرنه هر شرکتی دوست دارد هزینه راننده را زودتر پرداخت کند. اگر هر مدیر شرکت میتوانست کارهایش را بدون روند طولانی امضا و تأیید از اتاقهای مختلف در سازمان تاکسیرانی انجام بدهد و تأیید هر بخش چند روز طول نمیکشید، رفع مسدودی حقوق نیز زودتر انجام میشد.
تعیین سه بانک عامل، وفق مصوبه شورای ترافیک شهرستان مشهد است
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی مشهد درباره روند واریز پول به حساب رانندگان سرویس مدارس به خبرنگار ما میگوید: در پایان هر ماه صورتوضعیت سرویس حمل و نقل دانشآموزان به انضمام فهرست تأیید شده حقوق رانندگان از سوی شرکتهای مجری به سازمان ارائه میشود و پس از بررسی، توسط حوزه نظارت سازمان و تطابق با مصوبه شورای محترم اسلامی شهر، برای اعلام رقم مورد تأیید اقدام کرده و به دنبال آن نامه مجوز برداشت از حساب شرکت به منظور واریز حقوق رانندگان به بانک عامل ارسال میشود.
مرتضی چایچی مطلق ادامه میدهد: با توجه به واریز بهای خدمات سرویس مدارس از سوی اولیا به حساب شرکتها و با هدف صیانت از حقوق ایشان و اطمینان از ارائه خدمات مطلوب، وفق مصوبه شورای ترافیک شهرستان مشهد سه بانک عامل را تعیین کردیم و مقرر شد برداشت از حساب شرکت با مجوز سازمان صورت بگیرد و بر این اساس شرکت حق انتخاب از میان سه بانک معرفی شده را دارد.
وی درباره بنکارت تأکید میکند: بن کارت توافقی است که میان شرکت و رانندگان آنها وجود دارد و سازمان محدودیت یا تکلیفی از این نظر اعمال نکرده؛ بلکه به خاطر امتیازات بانکی، از سوی شرکتها استفاده شده است. در ضمن از طریق سامانه امکان انتقال پول بدون کارمزد وجود خواهد داشت.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی مشهد درباره تأخیر در پرداخت حقوق رانندگان در مدت زمان پنجم تا دوازدهم هر ماه میگوید: پرداخت حقالزحمه سرویس مدارس در ازای ارسال و بررسی صورتوضعیت کارکردی انجام میشود. از سویی فرایند بررسی و تأیید صورتوضعیت شرکتها، حدود سه الی چهار روز زمان نیاز دارد و در صورت تسریع شرکتها در ارسال صورتوضعیت، امکان پرداخت حقوق در هفته ابتدایی ماه فراهم خواهد شد.
تاکسیرانی از خودش سلب مسئولیت نکند
با توجه به گفتههای مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، به سراغ دبیر شورای ترافیک برای دلیل و مبنای انتخاب بانکها رفتیم که در این باره اظهار میکند: این مسئله در کمیسیون حمل و نقل مدارس به تصویب رسید و آن زمان همه بانکها دعوت شدند و یک بازه زمانی اعلام شد تا شرایط و خدماتی را که هر بانک میتواند در بحث تسهیلات و تأمین نقدینگی ارائه بدهد، بگوید؛ ولی غیر از همان سه بانک، هیچ بانک دیگری اعلام آمادگی نکرد.
محسن بخشی در پاسخ به این گلایه که این روند شاید برای شرکتهای حمل و نقل و تاکسیرانی خوب باشد؛ ولی برای رانندگان غیر از دردسر عایدی دیگری ندارد و ناراضی هستند، ادامه میدهد: تاکسیرانی باید به عنوان پشتوانه شرکت، حق راننده را استیفا کند و حق و حقوقش را به طور کامل و در موعد مقررش بهصورت ماهانه بپردازد. همچنین باید کمیته رسیدگی به تخلفات متشکل از تاکسیرانی، آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان را تشکیل دهد و به تخلفات شرکتها و رانندهها در زمینه کوتاهی شرکت در پرداخت حق و حقوق راننده، سرویسدهی نامناسب و دریافت پول اضافی رسیدگی کند و در صورت تکرار تخلفات، از این شرکتها سلب امتیاز شود.
وی در واکنش به این موضوع که سه بانک تعیین شده وفق مصوبه شورای ترافیک است، تأکید میکند: شورای ترافیک نمیتواند رأساً بانکی را تعیین کند. تاکسیرانی بخشی را که به نفع خودش بوده، گفته و بر اساس دستورالعمل وزارت کشور است که وزیر نیز ابلاغ کرده مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری متولی سرویسدهی به مدارس است. این سازمان باید شرایط بانکهایی را که در جلسه حضور داشتند و ضوابط خود را برای همکاری اعلام کرده بودند، بررسی کند و پس از آن، هر بانکی را که شرایط همکاری بهتری داشت، اعلام کند. این بخش را آقای چایچی نگفته که باید شرایط بانکها را بررسی میکردند و از خودشان سلب مسئولیت میکنند.
از اواسط دهه ۹۰بود که مسئله زیانده بودن بانک آینده مطرح شد و تا امروز نیز ادامه دارد. همانطور که فروردین سال جاری اعلام شد زیان انباشته بانک آینده رکورد تاریخی زد و تا پایان آذر ۱۴۰۳ به بیش از ۴۲۵هزار میلیارد تومان رسیده بود که معادل بیش از ۶ میلیارد دلار (به نرخ مرکز مبادله) است و به هیچوجه با سرمایه ثبت شده این بانک که تنها هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، همخوانی ندارد. در مسئله حقوق رانندگان سرویس مدارس مشهد نیز به نظر میرسد استفاده از بنکارت برای واریز حقوق شاید بتواند مُسکنی به منظور رفع نابسامانیهای نجومی این بانک باشد که البته مزایای بلوکه کردن پول و تسهیلات آن احتمالاً به تاکسیرانی و شرکتها میرسد و رانندگان سهمی جز دردسر ندارند. پس خوب است متولیان نظارت بر این حوزه به جای توجه به مزایای خود در انتخاب بانک، در حراست از حقوق رانندگان سرویس جدیتر عمل کنند.
نظر شما